Jeg kender ikke de nøjagtige tal i Aarhus - men ud fra mine 4 gange gennem lufthavnen, ser det ud til, at der er 2 daglige returflyvninger med SAS til København. Og hver afgang har 20 - 25 passagerer. Det kan man næppe dække lufthavnens omkostninger. Vel ikke engang personalet: 2 medarbejdere ved check-in (som også tager sig af boarding) 3 personer i sikkerhedskontrollet medarbejdere til bagagehåndtering Medarbejdere til håndtering af fly (i dag skulle flyene ises af). + administration m.m.
Efter SAS udmelding om en genåbning af deres rute til LAX til maj, fandt jeg anledning til at ringe og spørge dem om en tur jeg har ultimo maj til californien kunne ændres fra CPH-SFO-CPH til CPH-LAX SFO-CPH. Billetten var købt med points og efter konsultation med en EB medarbejder kunne hende jeg snakkede med i røret vende tilbage med en postitiv melding at det ville de gerne hjælpe med, og 5 min efter kom der nye billetter til mig. Så ros til SAS for at være fleksible
Har tidligere i dag haft en laaang snak med SAS såkaldte kundeservice: Har en tur med min søn AAR-OSL-TOS og retur, medio marts. AAR-OSL-AAR er pludselig gået fra CRj900 til B737-700. SAS medarbejderen indrømmede blankt at afgangene pt. står til ikke at flyve (står aktive i GDS, men med 0 sæder på alle bookingklasser, og man kan ikke booke de pågældende fly), men så længe flyene står confirmed i min booking, kan/må de ikke hjælpe med ombooking. Jeg er ellers klar på at flyve ab BLL eller CPH i stedet. Men nix, ingen hjælp, før mine B737-fly står som annullerede i min app og på det har de ingen tidshorisont. Helt og aldeles håbløst!
Med mine ialt 31 aflyste sas segmenter i perioden oct-jan oplevede jeg nøjagtigt samme problem. Jeg kunne følge reservationerne som værende aktuelle i mine PNR´er, men i realiteten var afgangene aflyste - de var nul stillede i sas systemer - håbløs venten indtil en sms tikkede ind. - Hvis jeg selv ændrede rejsen (Plus Class rebookable billetter) så risikerede jeg at prisen var steget og skulle således betale difference, men hvis jeg ventede til sas gav lyd fra sig, var det en involuntary ombooking uden mer pris !!
Samme besked jeg fik. Altså at ændring nu ville resultere i merpris og fee. Det mest håbløse er næsten, at de ikke blot fiksede det i dag. Nu kommer jeg jo til at ringe igen om 1-2-3 uger, for lave den nye rute jeg bad om i dag...
Tja, har også en afgang der er sat op med 73G, som nok bliver aflyst. Sådan er "kontrakten" jo, en afgang er ikke aflyst indtil de siger den er aflyst, og før kan man ikke ombooke gratis. Indtil da vil jeg afvente og drikke te, som tyskerne siger (bruger vist for meget tid på Vielfliegertreff) Det er da i det mindste rart at få et uofficielt heads up, så man i ro og mag kan afsøge alternativerne og være klar til at ringe ind, frem for at aflysningen bare kommer fra en klar himmel
Er det her ikke netop forummet, hvor man synes det er værd at bemærke, at du netop har postet 747 beskeder??
Jeg har skrevet om en lignende situation i en anden tråd, nemlig at BLL-CPH-BLL alligevel ikke bliver genstartet om et par måneder. Vores outbound den 31. marts er ændret fra A320neo til 737-700 for et par uger siden (inbound 10 dage senere står stadig til ATR72), og selvom chatten tydeligt kan se (og formentlig også ved) at ruten ikke vil blive fløjet, nægter de at ombooke til f.eks. AAR (eller direkte ud fra CPH), før den officielle aflysning kommer. Man må så ikke håbe de annoncerer aflysningerne for alle flyvedage den samme dag, for så bliver deres telefoner bombarderet - man kan nemlig (selvfølgelig) ikke klare sådan en ombooking med skift af lufthavn via Manage Booking eller chatten, det skal ske telefonisk.
Jeg er delvist enig. Ændringer og annulleringer sker hele tiden. Sådan er det. Men SAS-medarbejderen bekræftede netop overfor mig, at afgangene er annulleret/pillet ud af fartplanen, men, "de kan jo blive indsat igen, evt. med anden flytype"... Så afgangene sælges ikke længere via deres systemer, rejsebureauerne kan ej heller booke dem, de står blot som ghost-afgange i systemerne, men de holder afgangene i "live" på eksisterende bookinger (som min). Og som @mikkelhk skriver, så skal man ringe ind for at få ændret sin booking (men først når de pågældende fly, på et tidspunkt, bliver annulleret). Jeg har arbejdet over 20 år i rejsebranchen og ved om nogen, at der altid er en risiko for ændringer og annullering af fly . Måden SAS gør det på er blot noget rod!
Jeg vil gå så langt at sige, at jeg aldrig har oplevet noget lignende i alle mine år som kunde i branchen. Det er jo decideret kundefjendsk, hvor kunden tages som gidsel fordi flyselskabet oplever kommercielle udfordringer (om det nu er pga interne eller eksterne faktorer). Meen...nu flyver jeg jo ikke så tit med SAS (gad vide hvorfor? ). F.eks. er mine fly til BKK om nogle måneder flere gange annuleret og jeg kan ikke tælle hvor mange mails og beskeder jeg har fået fra både KLM og Air France om jeg ikke vil være så venlig og tjekke om jeg er enig i de nye afgange, og ellers kan jeg jo bare booke om online. Og helt ærlig, sådan skal det være.
Et godt råd fra erfarne IF'ere søges: Jeg har bestilt en bonusrejse til AGP. Afrejse oprindelig med SK583 kl. 06:00. Får så besked om, at min rejse er ændret til kl. 16:30. Fint nok ... men man kan stadig rejse kl. 06:00 ... nu som SK587. Ringer så til SAS, og får bekræftet at der er et fly kl 06:00, men hun vil ikke anbefale mig at skifte lige nu, da det kan være at det aflyses - og flyet kl 16:30 er godt besat. I dag opdager jeg så, at min nye afgang står med en 737'er. Hvad sker der mon ? Og hvad gør en klog ? PS Der er små to måneder til afrejse.
I mit tilfælde kan man slet ikke booke pladser på de afgange der sat op til 737-700. Har lige tjekket CPH-AGP 01APR og der står SK583 rigtigt nok sat op til 737-700, men det er fortsat muligt at booke pladser på afgangen, så jeg vil ikke afskrive den .
Jeg har også en flyvning i juni, som står som 737-700. Det er dog en connection MUC-CPH booket gennem LH - men den kan også stadig bookes. Ved heller ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig - men LH har jo gratis ombooking for tiden, så ikke umiddelbart et problem.
UPDATE: Så stoppede de for salget til den nye afgang (737'eren). Talte med SAS, og de troede at det var fordi, at den var ved at blive aflyst. Kundeservice vidste intet om, hvad det var, der foregik. Men jeg kunne uden problemer blive flyttet over på den oprindelige afgang kl 06:00, da der var gået mindre end 15 dage siden deres ændring ! Jeg kunne forstå, at det ikke var normalt, at kunderne fulgte med i flytype og om billetsalget var ophørt. Men nu er vi altså tilbage, hvor det hele startede .... så må vi se, om det holder helt til mål.
UPDATE Fandt i dag tilfældigt ud af at vores AAR-OSL-AAR stræk stod som “aflyst” på min sas.dk profil. Havde ingen sms eller mail modtaget. SAS havde ombooket udrejsen via CPH, men hjemrejsen var helt tosset: Afg OSL mod CPH før afg fra TOS. Ringede til kundeservice og talte med en meget rar kvinde, som på få minutter fik booket os om til BLL-OSL-TOS og samme rute retur. Selvsamme routing som jeg bad om som alternativ i sidste uge.
Så er det blevet min tur, til at maskinen er ændret til 737-700, og det på en strækning, hvor det er meget usandsynligt: CPH-ABZ. Ruten har altid været fløjet med små regional jets, CRJ-900 og tidligere CRJ-200 (50 pax). Med andre ord lugter det af aflysning/ombooking, da jeg heller ikke længere finder ruten tilgængelig som direkte rute hos SAS, kun 1-stop via SVG. For så vidt ok hvis det ikke var fordi, at hjemrejsen p.g.a. tidstabellen kommer til at koste hele den sidste dag. Så jeg er tilbøjelig til at udskyde turen (familiebesøg) til senere på året, når ruten forhåbentlig er i gang. Turen er købt for point under 50% kampagne december, så mit spørgsmål er, om jeg frit kan ombooke til f.eks. tilsvarende tur omkring pinsen - Nogen som kender svar på, om jeg kommer til at miste kampagne rabatten ved ombooking af bonusbilletter? - På forhånd tak for input
I tilfælde af aflysning træder EC 261 i kraft, og her er det ligegyldigt hvordan du har betalt billetten. Du har krav på refundering eller ombooking. Så det er nok mest et spørgsmål om hvor meget slåskamp de stiller op. SAS plejer vist at være fine til at ombooke efter ønske til andre SAS-afgange. Omend baseret på folks erfaringer herinde kan der være udfordringer hvis der ikke er bonusbillet-plads. Men i princippet bør de ombooke uden ekstraomkostninger og uden hensyn til bonus-tilgængelighed...
Jeg oplevede noget lidt tilsvarende i efteråret (september 2021), hvor vi var en gruppe på 5 med bonusbilletter (SAS Plus), som var købt under 30% kampagne sidste forår. Flyvningen ud blev primo august lavet om til 737-700 (jeg ringede så og forsøgte at ombooke, men det kunne man ikke før den var rigtig aflyst). En uges tid efter blev den helt aflyst, og vi blev ombooket til dagen efter oprindelig afgang - hvilket var ærgerligt, men ok for vores gruppe. Den afgang vi blev ombooket til havde IKKE ledig award-pladser på det tidspunkt, men alligevel blev vi automatisk ombooket (og det manglede da også bare!).