Samme oplevelse jeg havde med min TOS booking: Da først CRJ-900 afgangene var rigtigt aflyst, så ville SAS gerne ombooke. Også til fly som kostede flere point end jeg har givet. Vores routing blev også ændret uden merpris (nu ab BLL i stedet for AAR).
Mærkeligt. Igår stod 926 RKT til aflyst, og imorges landede den i cph med normalt rutenummer. Godt den fløj alligevel.
Jeg bookede for lang tid siden SAS billetter til Miami omkring påsken 2022. Vi er 2 voksne og 3 børn. Det blev ud den 15. april (langfredag) og hjem søndag den 24. april: Ud: 4xbonus plus AAR (Aarhus)-OSL-MIA. Hjem: 4xbonus plus MIA-ARN-CPH-AAL (Aalborg). Samt 1 billet købt for kroner, ud: AAR-OSL-MIA, hjem: MIA-ARN-CPH-AAR. For en uges tid siden opdagede jeg, at AAR-OSL på udrejsen var ændret til en B737-700, så den skulle vi ikke regne med. Derfor afbestilte jeg de 4xbonus og fik i stedet booket 5xbonus OSL-MIA den 15. april. Vi finder nok en flyver til Oslo Billetten der er købt for kroner er også med den aflyste udrejse AAR-OSL, så derfor har jeg holdt øje med, om der skulle komme en bonusbillet til hjemturen den 24. april, sådan at jeg kunne afbestille billetten, der er købt for kroner. I den forbindelse opdager jeg så, at hjemturen MIA-ARN den 24. april ikke længere er tilgængelig når jeg søger på den. Nu kan man kun komme hjem over EWR eller ORD. De bookede billetter er MIA-ARN og står til en Airbus A330-300 og hvis jeg forsøger at vælge andre sæder er der masse af ledige sæder. Nogen som kan give en forklaring på det, skal jeg forvente, at den også bliver aflyst?
Ja, det ser mærkeligt ud. Afgangene MIA-ARN et par dage før og efter den 24/4 står stadig til at flyve, også med en A330. Så umiddelbart er det kun den ene dag der er en mulig aflysning af SK958. Den vestgående flyvning fra CPH til MIA SK953 den 24/4 er stadig til salg, for at gøre det endnu mere mærkeligt. Jeg har selv for nylig fået ændret CPH-MIA-CPH fra en A350 til A330 (begge disse afgange kan dog stadig søges frem og købes) - jeg håber ikke det er long-haul-udgaven af en ændring til en 737-700...
Jeg kan se, at det samme er sket på rejserne til MIA den 16. og 18. april, der er de direkte SAS afgange forsvundet, i stedet skal man over EWR med Jetblue/United Airlines. Overvejer om jeg skal forsøge at tale med SAS, og se om de vil lave ombooking nu, men det bliver sikkert bare spild af tid.
Nu kan jeg jo kun tale af egen erfaring - men SAS er ikke til at hugge eller stikke i, så længe en eller flere af flyvningerne i din booking ikke er officielt aflyst. Så med 99,9% sandsynlighed vil du få at vide at det er en voluntary rebooking, dvs. med betaling af merpris jf. billettypens gældende regler. Men meld gerne tilbage, hvis du mod forventning skulle få lov at ombooke "præventivt" uden betaling af merprisen.
Min kone og datter flyver hjem med SAS fra EWR den 2. april på den sene aftenafgang, men den er nu ændret til at blive betjent med en 340 Turen er på business booket på Eurobonus points. Er der nogen som ved hvordan vi er stillet ift den kommende aflysning - er de sikret plads på den tidlige aftenafgang på bussiness, hvis der blot er to pladser ledige? Eller kan SAS aflyse hjemrejsen når blot de gør det mindst 14 dage før, med henvisning til at der ikke er bonusbilletter på den tidlige afgang? På forhånd tak for input
En ven har booket SK 763 CPH-WRO den 18. august. Flyet kan ikke længere bookes. Nogen ved hvordan man finder ud af, om flyet er aflyst eller om det er fuldt booket?
Jeg er i nogenlunde samme situation et par dage før til EWR og er spændt på, hvordan SAS agerer. Når jeg læser eu-reglerne, er jeg ikke i tvivl om, hvad intentionen er. De skal finde en billet med sammenlignelige transportbetingelser (business … min tolkning) på en dato tæt på. Men reglerne er ikke skrevet med bonusbilletter for øje, så måske deres jurister kan finde en vej ud. Hvis de ikke opfører sig pænt, så er det slut med SAS premium. Hvis man booker bonusbilletter måneder i forvejen og skal gå i spænding om, hvorvidt SAS har tænkt sig at leve op til aftalen. Og vil få enorme ekstraudgifter, hvis de aflyser. Det duer simpelthen ikke. Men nu må vi se. Synes desværre, at jeg for nylig læste om en tilsvarende sag her på IF, hvor de netop henviste til, at der ikke var ledige bonusbilletter. Problemet med klager til SAS er, at de havner i Indien, hvor der svares efter en manual - sådan virker det i hvertfald.
Jeg havde en lignende oplevelse i januar blot på economy : Bonusbillet sk935 10jan cph-sfo blev aflyst. Jeg skulle videre til HNL. SAS (diamanten ville kun ombooke til FREM i tiden, hvilket betød, at jeg ville få 3 dage i HNL !!! Meget høfligt bad jeg om enten sk935 09jan cph-sfo eller sk931 09jan cph-lax, for jeg havde en UA billet sfo-lax-hnl - derfor kunne jeg bruge en involuntary ombooking både via sfo eller lax. - men nix, for der var ingen ledige bomuspladser. Jeg aflyste hele rejsen med grædende hjerte.
Jeg kan nu se at maskinen er blevet ændret til 737-700, hvilket vel stadigvæk betyder at flyet bliver aflyst. Ikke fedt at SAS fastholder i denne praksis. Det er ikke rart, hvis man først 2-3 uger inden afgang får en meddelese om at flyet er aflyst.
Det er et skråplan SAS er på her. Vi har en HND tur til sommer på en 340. Men næ nej - den er ikke aflyst
Jeg tør selvsagt ikke sige om du er ligeså "heldig" men mine 737-700 ( på min TOS booking), blev slettet i app´en cirka 6 uger før afrejse, så jeg kunne få booket en ny routing op. Hold øje med din app, eller på sas.dk, det er ikke sikkert du får en notifikation når flyene slettes.
Hvorfor bliver flyene slettet siger i? Har selv bonusbilletter både 2/4 og 11/4 (hhv. til Miami og hjem fra EWR)
Som jeg læser det, tilbyder SAS jeg ikke ombooking til andre fly, så i kan få afholdt jeres ferie? Det ville da være en trist udvikling, hvis man pludselig ikke kan regne med de billetter, som man har "betalt" for.
Jeg ved det reelt ikke endnu - det er muligt min kone og datter blot bliver ombooket til den tidlige aftenafgang på business samme dag og så er alt jo godt - jeg tager måske sorgerne på forskud? Jeg skriver og opdaterer, hvad det ender med
En anden dansk rejseside har en rejserapport fra en nylig SAS-flyvning fra EWR til CPH på SAS Plus (kræver ikke betaling/login). Det er ikke mange positive ord i den fine, ganske lange og udførlige rapport: https://finalcall.travel/da/kommentar-kaere-sas-talmodigheden-er-tyndslidt-og-det-smerter-mig . Vi skal selv, efter planen, flyve på Economy CPH-MIA og tilbage i løbet af den næste måneds tid, og da artiklen viser de aktuelle forhold i Plus, frygter jeg godt nok hvad vi kan forvente på Economy....
Så kom der mail med aflysning og mulighed for ombooking til den tidlige afgang samme dag - på business Så alle er glade