Nå, satte mig så ned i går og ville sende den klage til SAS som deres kundeservicemedarbejder nævnte jeg skulle, hun sendte mig så et link til hvor det skulle gøre, ingen emails. https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-other-matters/ Men, da jeg havde udfyldt den kom jeg til denne boks, og her fik jeg nok. Havde jeg sendt den, havde jeg jo afskrevet mig muligheden for at ombooke mit fly, og jeg finder den metode i strid med EU261. Hvad siger vores husjurist @Beaglen til den? Ringede så igen til SAS og fik en ny medarbejder i telefonen og efter at have sat ham ind i sagde så kunne jeg godt flytte min tur til Tokyo, den skulle dog lige omkring deres økonomiafdeling. sagde han og så ville han ringe retur til mig. 1 time efter fik jeg en besked om min tur var flyttet og der gik ikke lang tid så ringede han tilbage om jeg ville bekræfte flytningen og han nævnte også at han ikke tidligere havde set en flytning ske så hurtig. SAS kan jo godt hvis de vil (med lidt hjælp).
Jeg vil give dig ret i, at den der kompensationsboks kan du ikke bruge til noget som helst, når dit største ønske er at blive ombooket til et andet tidspunkt og boksen er netop i klar modstrid med EU261/2004, som i artikel 8 siger at du skal kunne ombookes til en anden dato efter eget valg på sammenlignelige transportbetingelser så længe der er ledige pladser. Og det må skulle fortolkes som ledige pladser i samme kabineklasse, som jeg ser det. Jeg er spændt på at se, hvad der kommer ud af @ScandinavianTraveler s klage til Trafikstyrelsen, da det omhandler samme problematik. Jeg vil dog endvidere rose dig Kenneth til skyerne for at stå fast på dine passagerrettigheder og at det lykkedes dig at blive ombooket af en særdeles kompetent medarbejder (dem er der åbenbart langt imellem...). Hvis første medarbejder havde været mindst lige så forstående og kompetent, ville sagen have været løst for længst.
Jeg har også en klage hos trafikstyrelsen om bonus til HND med 4 PAX. Jeg fik først at vide af SAS jeg kunne vente med at finde nye billetter. Da jeg ville ombook’e fik jeg at vide det skulle være bonus ledige på afgangen, og da jeg senere fandt nogen ledige nægtede SAS og refunderede dem proaktivt et par måneder senere. Jeg sendte ind i Maj; det tager tid…
UPDATE Ringede til SAS i dag Og uden problemer blev de fire billetter CPH-HND-CPH ombooket til sommer. En glad mand jeg er
SAS sælger nu alene full flex billetter til Tokyo indtil juli. Er dette et tegn på, at ruten igen vil blive aflyst? Og hvordan er det med SAS og bonusbilletter - nægter de fortsat at ombooke på andre carriers, når de aflyser (på trods af EU261)?
Jeg tør ikke gætte sikkert mere på den rute. Men et faktum er at de opdaterede deres ruteplan til at tage højde for den længere flyvetid. Så det tolkede jeg først som et positivt tegn. At det kun er fuld flex til salg trækker så i den negative retning... Det er svært at gætte på hvad SAS tænker og gør i øjeblikket på langruterne udover at holde meget fast på USA og især New York.
Hmm, interessant. Jeg havde en afgang en lørdag i april, som blev aflyst i morges og automatisk ombooket til dagen efter i stedet. Den ser ud til fortsat at være aktiv. Ruten er helt lukket for salg i marts, april og maj, men det kan vel også skyldes, at de er i gang med at ombooke folk (ligesom de havde gjort på Chicago-ruten i marts). Hvor har du fået lukningen bekræftet henne?
Har det fra SAS selv. Meldingen var at man måske åbnede op igen, men intet er sikkert. Har siddet med flere bookinger i dag, med afrejse i både marts, april og maj, hvor ud- eller hjemrejse, eller begge dele er annulleret. I april er CPH-HND helt fjernet i Amadeus på alle søndage i april. Undtagen 2/4 hvor der kan bookes C og Y klasse. Måske de smider den til salg igen, men hvis ikke kan det blive svært at finde alternativer. SAS ombooker ikke til andre selskaber (med mindre annulleringen sker helt tæt på afrejse).
Kan ses sas.dk at alle flyvninger frem til og med 31/5 er fjernet. Derefter er der kun CPH-HND mandag, onsdag og fredag og følgelig HND-CPH tirsdag, torsdag og lørdag. Hmm. Har selv en CPH-HND en torsdag i juni. Sidst blev vi ombooket til LH. Gad vide hvad der sker nu?
Har også selv en afgang i august hvor man ikke længere kan købe billetter til afgangen. SAS siger at de stadig flyver men hvorfor så stoppe med at sælge billetter?
SAS siger, at de (af “sikkerhedsmæssige årsager”) har reduceret deres flyvninger i marts og april og aflyst alle afgange i maj. Billetter er sat til salg igen på de tilbageværende afgange i marts og april.
Der er endda en del Eurobonusbilletter ledige (også på business) på ruten til Tokyo i løbet af april (men knap så meget hjemad).
Det nye afbestillingsgebyr har vidt hjulpet. I skrivende stund er der GO BONus tilgængelig på ALLE dage i juni
Ved SAS overhovedet hvad de selv laver på HND Først var nogle afgange væk, så kom de tilbage. Endda med “alm” priser og bonuspladser tilgængelige. Nu er HND helt væk i juni og juli
Forleden var jeg heldig at få 4 bonusbilletter til HND i juli i år - det var overhovedet ikke forventet. Afgang er en mandag i juli. Afgangen er ikke længere tilgængelig for køb på hverken point eller kontanter, men der er en afgang dagen før, som stadig er i handel. Hjemturen på en torsdag er stadig i handel. Var i kontakt med SAS over chatten i dag og spurgte om afgangen var aflyst - fik følgende svar "The flight is not cancelled but we don't take any new bookings on HND as we had to cancel some trips in the future months." Hvad tænker I? Kan jeg forvente, at afgangen lever? Er lidt påpasselig med at begynde at planlægge og bestille hotel mv... Er det for at give de tidligere rejsende på aflyste fly mulighed for at ombooke til juli? Samtidig er min rejse med skolebørn, så kan ikke brug en evt. flytning til en senere dato udenfor skoleferien til så meget. Kan man forvente ombooking til andre selskaber, selvom det er bonusbilletter, hvis de aflyser, både mere end 14 dage før eller tættere på?
Jeg står lidt med samme udfordring. Har billetter i april, men hvor de stadig er tilgængelige for køb. Nu har jeg holdt øje i de seneste par måneder med både tilgængelighed og pris. Og det har bølget frem og tilbage. Først øgede de priserne markant. Dernæst fjernede de alle afgange fra marts til juni. Så kom der nogle afgange tilbage i marts/april men kun i højeste prisklasse, hvilket tilfældigvis på dage jeg allerede havde booket til. Pt. afspejler deres afgange til Tokyo ret godt det setup, som de har på Shanghai, hvor flyet afgår fra CPH og returnerer to dage efter. Priserne på udrejsen virker også lavere på ca. halvdelen af afgangene fra CPH, hvilket er nyt. Så det er lidt svært at gennemskue præcist, hvad deres strategi er de kommende måneder. Men det kunne bestemt være rart med en afklaring, så man kan begynde at (af)booke hoteller.
SAS er kendt for ikke at ville ombooke på andre flyselskaber og særligt ikke for bonusbilletter. Jeg kan forstå, at man kan være heldig at blive ombooket på Lufthansa eller Swiss - den mulighed burde i hvert fald være der, hvis man har betalt med penge. Hvis SAS aflyser, nægter at ombooke dig og du har mod på at anlægge en sag mod SAS, så hjælper jeg gerne med lidt af det juridiske. Det er på tide, at vi får en dansk dom på dette. Jeg ved, at SAS for nyligt har tabt en sag i Norge om netop manglende ombooking af bonusrejser.
Jeg ville nok booke hoteller som kan annulleres uden gebyr (hvis muligt). SAS ombooker ikke til andre selskaber hvis de annullerer mere end 14 dage før afgang. Tættere på end 14 dage, så ja. I udgangspunktet inden for Star Alliance.