SAS EuroBonus Mastercard Premium

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af jakobv84, 1/6/17.

  1. Ncbj

    Ncbj Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    202
    Point:
    33
    Det er egentligt et sjovt produkt: man ved nogenlunde hvad man betaler (mindst !), men ikke hvad man får. Hermed mener jeg, at der ikke er transparens om frigivelse af bonusbilletter ... man kan kun gætte ud fra historien og SAS har vist, at de gerne ændrer praksis.

    Jeg har haft glæde af oversøiske business billetter gennem tiden, men det har været meget sparsomt, da det har været svært at planlægge med SAS skiftende frigivningsmønstre. Når jeg skal vurdere, om kortet er attraktivt, vil jeg ikke tillægge oversøiske plus-rejser nogen særlig værdi - måske kan man være heldig.

    Jeg har et andet (gratis) kreditkort, hvor jeg kan spare 2% på EUR transaktioner ift SAS MC, så jeg er holdt op med at bruge SAS MC kortet i Euro-land, hvor jeg har et pænt forbrug. Merprisen står ikke mål med benefit: 30.000 points vil koste ca. 3.000 kr. i ekstra valutatillæg. Så en Plus-billet i europa alene finansieret af betalinger i euro vil koste ca. 3.300 kr. (valutatillæg og skatter&afgifter) ud fra en marginalbetragtning. Hvis jeg er heldig at få en oversøisk Plus-billet vil den tilsvarende have kostet mig ca. 6.400 kr. Det er ikke særligt attraktivt, specielt ikke når man hele tiden sidder med risikoen for at SAS devaluerer værdien af ens point.

    Så jeg har kun SAS MC til forbrug i DKK og forbrug på enkelte rejser udenfor euroland (hvor jeg "kun" betaler 0,5% ekstra på SAS MC). Med det nuværende forbrug optjener jeg ca. 80.000 points pr år. Det giver mulighed for 2,6 plus-rejser i Europa (i gennemsnit). Det skal jeg så betale 2.630 kr for (min kone har en point-earner til 299), dvs. hver rejse kommer til at koste mig ca. 1.000 kr. pr. styk + skatter & afgifter. Dette er fortsat en ok pris - men jeg nærmer mig grænsen, hvor jeg synes, at usikkerheden om SAS fremtidige forringelser, og usikkerheden om jeg kan få de billetter, jeg har brug for, opvejer besparelsen. Der findes jo andre flyselskaber.

    Jeg synes, at kortet over de senere år er gået fra "super godt" til "marginalt attraktivt". Dette er blot mit regnestykke - vi har jo hver vores profil/forbrug/behov/præferencer.
     
    Nielspg, Jeblin, T4L og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Det er jo altid et spørgsmål om at sammenholde omkostningerne med udbyttet. Og du har da ret i, at kortet er blevet dyrere og fordelene i et vist omfang er blevet mindre. Personligt har jeg været meget glad for omlægningen af statuspoint til at blive forbrugsafhængig
     
    Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. Ncbj

    Ncbj Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    202
    Point:
    33
    Enig. Med mit forbrug får jeg et sølvkort … uden at flyve! Jeg ved godt, at mange ikke tillægger det den store værdi, men som golfspiller kan man godt bruge en gratis kuffert, når jeg måtte købe en Economy billet for penge, og i mange lufthavne slipper man for kø ved indcheckning. Men det er faktisk længe siden, jeg har købt en SAS-billet for cash. I Europa er der ofte billigere konkurrenter. Så en meget lille fordel for mig. Men hvis det kan bruges til at opnå guld, eller det der er bedre, så er det da ok. Men det kommer jeg aldrig i nærheden af med mit flyvemønster.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  4. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,591
    "Synes godt om" modtaget:
    4,580
    Point:
    113
    Personligt tjente jeg guldkort (49.000point)
    Så for mig er prisen underordnet om det er 1.800 eller 2.500kr, vi køber årligt en tur til USA på business 4pers, så vi sparer mange penge uanset.
     
  5. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    488
    "Synes godt om" modtaget:
    1,063
    Point:
    93
    Så er der dobbeltpoint-kampagne igen fra 23.-25. februar...

    upload_2024-2-8_11-9-2.png
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  6. 0815Traveler31

    0815Traveler31 Medlem

    Beskeder:
    34
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    18
    i guess now that Curve is prohibited there is only the way to actually spend the money during the campaign period - or does anyone have a trick?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. 0815Traveler31

    0815Traveler31 Medlem

    Beskeder:
    34
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    18
    [QUOTE="Ncbj, post: 104591, member: 2160"…
    So I only have SAS MC for consumption in DKK and consumption on individual trips outside the euro area (where I "only" pay 0.5% extra on SAS MC).“

    —> does this mean that for transactions in SEK or NOK I only pay a 0.5% currency markup?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Sorry, I do not know the terminology in English, so I have to answer partly in Danish:
    • Gavekort
    • Pre payments / payments in advance
    • Payments to Revolut / PayPall (or similar)
    For all solutions: If you are not totally sure, then make a test with a small amount and check if you get EB points. If yes, then you can make the big payments in the week-end with double up.
     
    JackB "Synes godt om" dette.
  9. Kris

    Kris Medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    35
    Point:
    13
    So charging Revolut still counts for points earning?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Ncbj

    Ncbj Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    202
    Point:
    33
    No. It means that I pay 1,5% on my alternative card for USD and other non-European currencies. So it “only” costs me an additional 0,5% using SAS MC compared to my alternative.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Pretty sure it does not. I did not get any points when I topped up recently.
     
    Kris og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Please check
     
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Then they changed - earlier I got points on that
     
    Kris "Synes godt om" dette.
  14. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    I just checked one from January 12, and I did not get any points from that. Revolut topped directly using SEB card.
     
    Kris og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Tomas

    Tomas VIP medlem

    Beskeder:
    131
    "Synes godt om" modtaget:
    336
    Point:
    63
    Til info, så giver det nu INGEN point at bruge sit SEB MC igennem Curve.

    Ud fra deres nye vilkår, havde jeg selv den opfattelse at de blot forhindrede at man kunne få ekstra point når der var kampagne, men jeg har en ven der har været i kontakt med SEB og de har bekræftet at man ikke længere kan tjene point via Curve og både min ven og jeg har ikke modtaget point for de køb der er foretaget via Curve fra d. 6 februar og frem.
     
    JackB, Henry, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Det er vel fordi de ikke tjener så meget på kortet, hvis du bruger Curve.
     
    JackB "Synes godt om" dette.
  17. Tomas

    Tomas VIP medlem

    Beskeder:
    131
    "Synes godt om" modtaget:
    336
    Point:
    63
    Det må uden tvivl handle om det
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    53
    De bør vel tjene det samme på en Curve transaktion som på en direkte transaktion i DKK. Ellers ville de også droppe point på PayPal, MobilPay osv... Problemet er vel at de tænker at de går glip af valuta gebyrer pga. af Curve.

    Det virker til foretningsmodellen bag SAS-kortet er at de taber penge på forbrug i DKK, men tjener penge på forbrug i udlandet + årsgebyr. (jeg mener også at de første SAS-kort der blev udbudt for mange år siden kun tjente point på køb i udlandet).

    Problemet er så bare at valutagebyret er så højt, at det faktisk reelt set bedre kan betalte sig at bruge et alternativt kort, og så købene pointe direkte hos SAS (eller andre bonus programmer*). Rationelt set, burde alle lægge SAS-kortet på fylden når de rejser til udlandet - når de så komme hjem, kan man overvej om de valuta gebyrer man har sparet, skal gå til SAS point, en ny sofa eller bare blive på bankkontoen. Men mon ikke kalkylen fra SEB er at den gennemsnitlige forbruger, ikke kan gennemgennemskue det / ikke gider besværet med det (2% lyder jo ikke af meget).

    * Avianca LifeMiles sælges ofte til omkring 0,9 øre pr. styk. De har lave skatter/afgifter på bonus billetter (også partnere) og er med i Star Alliance. De tager lidt flere point end EuroBonus point på SAS metal (men meget mindre end EuroBonus *A awards), og det er meget nemmere at finde billetter til mange flere destinationer. Især hvis man skal flere afsted.
    Rundt i Europa, er VirginAtlantic Miles helt fantatiske, man kan booke AirFrance/KLM på korte distancer til virkelig lukrative priser. Under 600 nm 4500 eco / 8500 biz. Under 1249nm 8,500 eco / 26000 biz - mindre off peak.
     
    Kris, Thorbjoern, asf og 7 andre "Synes godt om" dette.
  19. Ophthalmologist

    Ophthalmologist Nyt medlem

    Beskeder:
    6
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    Kære alle
    Jeg er ny her i dette forum og håber, at I kan hjælpe med et spørgsmål. Ved I om køb af point tæller med i FlyPremium niveau? Jeg overvejer nemlig at tilkøbe point for at nå op på +50000 niveau.
    På forhånd tak og god påske.
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  20. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Det skulle jeg mene. Jeg er ret sikker på, at det har været diskuteret i denne tråd tidligere, så du burde kunne finde svaret her. Dog er tråden jo ualmindelig lang, så det vil nok hjælpe at benytte søgefunktionen. :)
    EDIT: Jeg har ikke selv forsøgt det - men har modtaget point fra en ven på et tidspunkt, og det talte med i min FlyPremium med det samme.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side