SAS EuroBonus Mastercard Premium

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af jakobv84, 1/6/17.

  1. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,972
    "Synes godt om" modtaget:
    7,524
    Point:
    113
    Der står "Curve og lignende tjenester", tror i at Mobile Pay tilhører den kategori?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Tror jeg ikke, for her er betingelserne (se: Hvilket SAS EuroBonus Mastercard-kort passer dig bedst?)

    • Du optjener ikke Ekstrapoint ved pengeoverførsel mellem privatpersoner, med mindre betaling sker til et registreret forretningssted, fx med et 5-cifret MobilePay nummer.
    • Du får ikke Ekstrapoint på køb, som foretages med et andet kort end SAS EuroBonus Mastercard & Mastercard Premium, fx Curve og lignende tjenester. Gælder fra 6. februar 2024.
    Bemærk i øvrigt, at der også står: "med et andet kort" - og Mobile pay er vel ikke et kort?
     
    Thorbjoern, asf, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    609
    "Synes godt om" modtaget:
    1,847
    Point:
    93
    Ja efterhånden bliver man ikke længere overrasket når der sker ændringer til den "dårlige" side :(

    Kan de snart sylte pointoptjeningen ret meget mere?
     
    PilgrimofScandinavia og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    609
    "Synes godt om" modtaget:
    1,847
    Point:
    93
    Det kalder SAS det blot når du kan bruge dit MC Premium til point rabat :)
     
    Nj4220 og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Her i de døende dage for brug af Curve ifbm SAS Mastercard Premium og årsdagen for at optjening af basispoint fra kortet blev gjort variabelt, har jeg opgjort min basispoint optjening det sidste år.

    Min optjeningsperiode er netop sluttet 1FEB, og jeg kvalificerede lige netop til EBD med 51.000 (!) optjente basispoint fra SAS Mastercard, ved konsekvent at bruge Curve Metal til så mange udgifter som muligt og flytte til SAS Mastercard med GBIT under dobbeltpoint kampagner. Dette krævede også en forhøjelse af kreditmax og et par opringninger til SEB for at få nulstillet max. antal transaktioner/periode. Og så selvfølgelig en del arbejde i Curve app’en når der skulle rykkes transaktioner rundt !

    Min øvrige optjening af basispoint i perioden var 39.100 (heraf 5.400 fra biofuel kampagne). Dvs. I praksis har jeg ikke engang fløjet nok til EBG (er dog lifetime), men er på grund af Curve GBIT blevet EBD.

    Denne (indrømmet) ekstreme brug kan jeg faktisk godt se ikke er hensigtsmæssigt fra SAS/SEB’s side, men omvendt er det jo dem selv der gik væk fra fra fast 12k årlig basispoint fra Premium kortet, så de må vel have regnet på det …

    Det irriterer mig dog at SEB med det komplette stop for indtjening på betalinger via Curve også i praksis fjerner de andre fordele ved Curve f.eks. bedre valutakurs og ATM hævning, men det er selvfølgelig også indtjening for SEB.

    Har selvfølgelig overvejet om SAS Mastercard Premium hermed stadig er prisen værd, og vurderer at så længe jeg tjener point nok til FlyPremium 200.000, gør det i sig selv at kortet er prisen værd. Men også her vil Curve ændringen reducere min samlede indtjening, så det er ikke sikkert jeg kan holde FlyPremium niveauet.

    Generelt må jeg sige at SEB’s megen rykken rundt på vilkår for deres kort jo desværre i praksis viser at de er et monopol for point optjening på kreditkort i DK. Måske skal vi håbe på at SAS rykker EuroBonus ind i Flying Blue, og at det fører til et andet udvalg af kreditkort i DK ?
     
    Erwin Lansing, JackB, T4L og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Har Flying Blue aftale med banker, der tilbyder kreditkort i Danmark?
     
    Ulrik og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Det er jo to meget relevante spørgsmål, du rejser:
    • Er du i målgruppen for SAS EBD (og master kortet)?
    • Får du nok ud af dit kort?
    Og du har sådan set besvaret begge spørgsmål i dit indlæg.

    Jeg har også nogle gange i livet måtte erkende, at jeg ikke længere var værdsat kunde i banken, hos forsikringsselskabet (hvor der ikke længere var rabat) og hos bilforhandleren. Det er træls at erkende - og også svært at leve med.

    Jeg har da også oplevet, at mit medlemskab af COOP pludselig blev værdiløst eller at mit avis abonnement ikke længere var attraktivt. Og så er det jo kun ét at gøre: Overveje om det er pengene værd. Som forbruger kan du jo altid takke "nej".

    Jeg er også nået til den erkendelse, at Sky Team ikke er en attraktiv alliance for mig (mit rejsemønster passer simpelthen ikke til deres destinationer). Men det er jo en helt anden snak. Og også et eksempel på, at vi må tilpasse os ændringerne i omverdenen.
     
    jespersm, Erwin Lansing, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Nej, men det har de i Norge i samarbejde med Resurs Bank (som tidligere tilbød British Airways kreditkort i Danmark, men stoppede).
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    609
    "Synes godt om" modtaget:
    1,847
    Point:
    93
    Så kom endnu en interessant og nedslående mail omkring Mastercard Premium :mad:

    IMG_3894.png

    Så røg min interesse i SAS Mc Premium dælme !
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,972
    "Synes godt om" modtaget:
    7,524
    Point:
    113
    Tror i at det skal forstås sådan at hvis man "bare" bruger kortet uanset hvor lille et beløb, så får man minimum 500 status point pe rmåned (6000 pr år).

    Hvis det er rigtigt er det vel OK, forstået på den måde at jeg tror at det bliver svært at finde en flybillet til kr 2335 hvor man optjener 6000 status point? Jeg er med på at statuspoint ikke kan bruges til noget.

    Men jeg er da helt enig i at SAS Mastercard bare bliver ringere år for år.

    Jeg tænker på hvilke omkostninger de refererer til.
     
    T4L, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,238
    "Synes godt om" modtaget:
    4,101
    Point:
    113
    De øgede omkostninger er vel bl.a. fordi nogle har “gamet” set-up’et” - jvf ovenfor.
    Det er da så sat en prop i nu. Det synes de fleste vel er rimeligt. Men det har jo bragt fokus på de øgede omkostninger.
     
    T4L, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Mega træls nyhed - jeg skal virkelig til at regne på det igen om jeg synes det er pengene værd, både med hensyn til Curve og nu dette.
    Jeg forstår faktisk godt, at de sætter en prop i Curve, når jeg læser rundt omkring hvordan folk virkelig har optimeret deres pointoptjening. Dermed betaler SEB en masse point til folk, uden at få betalingsgebyret fra butikkerne som jo så går til Curve i stedet. Jeg har selv brugt, og bruger stadig, Curve - men kun i udlandet for at spare de 2-3% i gebyr hos SEB.

    "... der indføres et minimum på 500 Statuspoint, for de måneder du bruger kortet." Det læser jeg klart som om, at ét køb med kortet giver 500 statuspoint om måneden.

    Som du skriver har de ingen værdi i sig selv. De har vel kun nytte hvis man ligger på vippen mellem niveauer (hvilket jeg selv har gjort flere år).
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  13. mifira

    mifira Aktivt medlem

    Beskeder:
    31
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Nu ved jeg ikke om jeg har været her længe nok til at jeg kan sætte screenshots ind, men i mailen fra SEB, fremgår der ikke SAS Business, kun SAS Plus.

    Vil det sige, at man ikke længere kan bruge Fly Premium til SAS Business?
    upload_2024-2-5_20-3-12.png
     
    T4L, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  14. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    237
    "Synes godt om" modtaget:
    970
    Point:
    93
    Ifølge InsideFlyers artikel bekræfter SEB, at den eneste ændring er prisen, og at det altså blot er en dårlig formulering.
     
    T4L, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  15. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    609
    "Synes godt om" modtaget:
    1,847
    Point:
    93
    Jeg glæder mig til at se om det så holder stik eller om de laver en "sniger" og fjerner BIZ muligheden for MC Premium også. :eek:
     
    T4L, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  16. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    53
    2024 bliver sidst år jeg har MC Premium, det kan ikke betale sig mere.

    Lad os sarte med årsgebyret. Andre kreditkort med årsgebyr i denne størelse - selv i kreditkort ulandet Danmark - kommer med rejseforsikring, lounge adgang osv osv... SAS-kortet kommer en en købsforsikring som nok er dækning de fleste allerede har via deres indbo forsikring. Det er en helt absurd pris.

    Men, så får man muligheden for at tjene point...
    De første 18.000 point er ikke tjent, dem kunne du have købt for det du har givet i årsgebyr. (3600 SEK).

    På det øvrige forbrug tjener man 15 point pr. 100 kr. i DKK. Er det en god deal?
    Hvis du bruger 250.000 danske kroner på kortet, tjener du 37500 point - så er der 19.500 i overskud. Man kunne have fået 0,5% i Cashback (Norweigan, Circle K) i.e 1250 kr, så det er 0,064 øre pr. point. En OK deal, men når der er udslag kan man købe LiftMiles, Virgin Atlantic Points eller Avios til priser ikke meget over det.

    Så er der forbrug i Udlandet...
    Jeg har et par transaktioner fra jan på SAS kortet på små beløb i Taiwan Dollar og Thai Baht og de samme dage en masse på Curve kortet, så der kan sammenlignes en til en... I weekenden - hvor Curve endda også tager et lille gebyr - koster SAS pointene 0,11 - 0,12 øre pr. point. På hverdage (uden Curve gebyr) er det 0,17 øre pr. point. Man kan købe point direkte fra SAS for 0,13 øre pr. point. SEB er godt nok dårlige købmænd, når de ikke kan få pointene til lavere priser end vi andre private kan købe dem til (ironi kan forkomme).

    FlyPremium er godt, men der er for langt mellem SAS Bonus billetter, og for få SAS destinationer (FlyPremium på SAS Business, SAS Plus internt i europa tilskriver jeg ikke meget værdi). Med nedslagtningen af SAS Kortet bliver det også svært at tjene bonus point nok til at beholde FlyPremium. Jeg vil nødig krediterer for mange fly til EuroBonus når pointene kan gå til mere lukrative programmer, med et meget bredere udvalg af destinationer.

    Basis pointene kan være meget værd, hvis det er lige dem der får dig over Guld eller Diamond grænserne. De kan også være intet værd, hvis man havde optjent status alligevel. Jeg rammer Lifetime Gold i år, så de er intet værd for mig.

    Så hvem er kortet for... folk der har et meget højt forbrug i danske kroner eller har mange udlæg hvor firmet betaler valuta gebyret.

    Man tænker at der er et kort rettet mod folk der rejser meget - mit kreditkort forbrug er meget meget højere i udenlandsk valuta end i danske kroner - at de kan tillade sig at opkræve så højt et valuta gebyr samtidig med så højt et årsgebyr... Nej tak, jeg siger kortet op før næste årsgebyr lander.

    Er doblet point kampanger blevet misbrugt via Curve og "Go-Back-In-Time", måske, men der er et nemt fix - giv kun bonus point til transaktioner direkte på kortet - det kunne man indføre uden ellers at lukke for brug af Curve. Jeg ved godt de gerne vil have valutagebyrerne, men så sænk dem til noget rimeligt og ikke de åger priser de pt. kører med.

    Jeg skal nok lige regne "det lille" SAS kort igennem - det kan være det giver mening at have det, specifikt til forbrug i danske kroner, men det kommer helt sikkert også til at stige i gebyr.

    Man kan håbe og bede til at nogle andre får øje på det kæmpe hul i kreditkort markedet der pt. er i DK.
     
    Kris, Nielspg, jespersm og 7 andre "Synes godt om" dette.
  17. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,091
    "Synes godt om" modtaget:
    4,650
    Point:
    113
    Hvornår er det egentlig årsgebyret opkræves? Jeg kan simpelthen ikke finde noget om det i app'en. Nogen der kan hjælpe?
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,591
    "Synes godt om" modtaget:
    4,580
    Point:
    113
    Mit blev sidst trukket 19 juli - 1855kr.
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Mit optjeningsår er fra 1. maj til 30 April. Kortet har udløbsdato i juli (vel fordi at man beholder status 3 måneder efter udløb af optjeningsår). Og gebyret blev trukket 19. juli.
     
    T4L og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  20. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Bemærk, at man sagtens kan opsige kortet med en måneds varsel, uafhængigt af hvornår man trækkes i årsgebyr - det er reelt et månedsgebyr, men som opkræves en gang om året.
    Mit trækkes i juli, men overvejer også kraftigt at opsige inden stigningen 1. maj - og så vil jeg få krediteret månedsgebyr for maj-juli.
    EDIT: Det højere gebyr optræder først når beløbet trækkes, dvs. man skal bare opsige inden denne dato hvis man ikke ønsker at betale den højere månedspris. For mig er det 19. juli, så jeg har netop fået bekræftet, at jeg blot skal opsige primo juli hvis jeg ønsker det.
     
    Senest redigeret: 6/2/24
    T4L, Erwin Lansing, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side