Det er sådan jeg læser det. SAS lover at øge antallet af sæder, men at de så får rabat på forskellige afgifter. Tror dog ikke det er på selve passager afgiften. Denne er jo prissat ved lov. Der kommer helt sikkert flere afgange fra et par "små" lufthavne, men en rabat vil nok slå bedst igennem på afgange fra OSL. "Vi er et nettverksselskap, og vil alltid ha flest avganger fra Oslo. Men jeg tror det er etterspørsel nok til å vokse over hele landet, sier Gustafson." Lidt mere kan ses her: https://www.dn.no/nyheter/2017/12/19/1457/Luftfart/sas-far-milliongave-av-avinor
Det er rigtigt, men det har deres andre kunder jo også, med mindre at det bare er svenskere som flyver til LAX. Men de har vel formodentlig nogle feeder-pax fra OSL og CPH...
Så enkelt er det vist desværre ikke. I så fald ville fx flybilletter fra Japan jo være ekstremt billige. Så at vi har 3 nabovalutaer, som tilfældigvis hedder det samme og historisk har sammenlignelig værdi, berettiger vel egentlig ikke til at forvente, at priserne også skal være ens?
Det er vel bare at Avinor er væsentlig smartere end bestyrelsen og ledelsen i CPH, som i årevis har malket CPH, uden hensyn til vækstmuligheder. Og den danske stat har set passivt til. Dumstædigt har CPH hele tiden ville sammenligne sig med FRA og AMS (som er i en hel anden liga), mens OSL, ARN og HAM er blevet totalt ignoreret. Og se hvad der sker nu.
Nu diskuterede i jo specifikt en relokation fra ARN til OSL på LAX afgange, der vil jeg vove at påstå der ikke er to timers ekstra flyvetid ved at skulle over OSL istedet for ARN for os danskere... Den primære ændring bliver for de svenskere der får længere flyvetid, og de nordmænd der får kortere.
SAS kører jo mere og mere med at noget koster f.eks. 200 kroner, uanset om det er danske eller svenske kroner, uagtet at en dansk krone er mere værd. Men jeg misforstår måske dit svar?
LAX kunne da ligeså godt gå ud fra CPH? Der er ingen afgifter, det er i forvejen en relativ større feeder lufthavn og der er samlet meget andet Interncontinental trafik..- jeg diskuterede ikke isoleret relokation, men argumenterer for, at der ikke er afgifter i DK vs NO og SE
Det kan være al intercon vestpå samles i Dublin i forbindelse med det nye selskab , så skal de bare lave SAS Ukraine så er øst også dækket
Faktisk en god ide med DUB som base, så kan der komme flere rotationer Vestpå samt man kan lave Us clearance i DUB med det samme og hurtigere ind i USA.. så alt i alt en WIN-WIN
Ja, man kan evt. bare bruge SNN, der har preclearence og masser af kapacitet, men cost benefit og nationale interesser hænger sjældent sammen.
Hvorfor dog det? Køen kommer bare før og man undgår et Air China/Air India/Emirates foran en i EWR/LAX/SFO etc...
Jo jo, men MCT i lufthavne med preclearance plejer at være i hvertfald 1:30, hvor du 40 minutter ikke er et problem i CPH/ARN
Pre-clearance er jo bare at eksportere et US immigration problem, som iøvrigt for en stor dels vedkommende ikke eksisterer mere. Og gavner vel kun selskaber med ruter til inferiøre lufthavne - som eks DY. De sidste mange gange jeg har været i US har jeg ikke været ude for en længere kø end max 15min. Drop nu den tossede pre-clearance ide.