SAS LANCERER ET NYT SHAREHOLDER PROGRAM MED MULIGHED FOR EUROBONUS STATUS

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Bekgaard, 14/10/20.

  1. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Jeg er ikke jurist, men nogen gange bliver jeg ret nørdet og bider mig fast :)
    Fandt nedenstående link til en juridisk gennemgang af personbeskatningsloven fra KU (godt nok fra 2005).

    https://www.google.com/url?sa=t&rct...ngsloven.pdf&usg=AOvVaw3C-cgD_xDCXaq8j16bXf2l

    På side 174 i dokumentet, er netop §12 gennemgået, og det er bemærket at bestemmelsen ikke gælder for aktier i:
    • Bankaktier (generelt)
    • Tivoli
    • Brøndby IF
    • DFDS
    Hvorfor netop disse 'store' aktier er nævnt tør jeg ikke gætte på, men måske var det kun disse som reelt havde aktionærfordele i år 2005.
    På juridisk niveau kan man jo også diskutere, om SAS "som selskab har til formål at give ejere af aktier, aktieretter eller tegningsretter brugsrettigheder, rabatter eller lignende rettigheder til sine aktionærer"
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Mart1n

    Mart1n Medlem

    Beskeder:
    15
    "Synes godt om" modtaget:
    34
    Point:
    13
    Godt arbejde! Jeg er heller ikke jurist og kendte ikke til bemærkningerne. Det virker som om paragraffen som jeg havde læst reelt har været overflødig.

     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  3. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Nå, men så har jeg gået og tænkt lidt over sagen.
    Jeg havde jo 10.000 aktier i SAS efter aktieudvidelsen, og det store spørgsmål var om jeg skulle gå efter at købe 90.000 flere.

    Inden SAS meldte ud at de ville forlænge status i 12 måneder, så stod jeg til at miste min diamond status 31. marts 2021.
    Aktiebeholdningen pr. 30.11.2020 vil styre om man får et guldkort i 2021, men delvist også for 2022, da det bestemmes ud fra den månedlige beholdning af SAS aktier fra 31.12.2020 til 30.11.2021.

    Så 5. november tog jeg skridtet og købte yderligere 90.000 aktier (til kurs 0,6048).
    Men da jeg formegentligt nu kan beholde diamond til 31. marts 2022 og derefter guld til 31. marts 2023, så skal jeg nok huske at informere jer, om jeg får et guldkort på det tidspunkt.
     
    Kenneth K, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,642
    Point:
    113
    God investering lige nu, da SAS aktien er steget meget de sidste dage. Men spændende hvad der sker noget fremme i tiden.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,642
    Point:
    113
    Du kan jo allerede nu logge ind på Shareholder portalen. Så del gerne hvad den byder på, hvis muligt :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Betyder det, at du får en ny optjeningsperiode for EuroBonus?
     
  8. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Er der nogle, der har bidt på SAS shareholder benefits program?

    For mig ser det ud til de har ændret betingelserne en smule - jf. https://www.sasgroup.net/investor-relations/shareholder-program/ kigger man nu udelukkende på antal aktier ved opgørelsesdatoen, og ikke som tidligere gennemsnittet over de seneste 12 måneder (som jeg husker det).

    Antal aktier er stadig uændret, herunder 100.000 aktier for guldkort og 1.000.000 aktier for diamant.

    Jeg mindes at have læst herinde at et guldkort på dba går for ca 5.000 kr. (i strid med T&C's).

    Med dagens aktiekurs på 0,54 DKK, vil et guldkort kunne sikres for en investering på 54.000 kr. (antaget at grænsen på 5.000 guldkort ikke er opnået).

    Hvis man er enig i værdiansættelsen af et guldkort på 5.000 kr., er det således et afkast på ~9% årligt, efter skat (hvis man ikke selv kan flyve et guldkort hjem).

    Omvendt risikerer du at miste 54tkr, hvis SAS går konkurs, eller at SAS ændrer deres shareholder program, og at du så står med aktier der kan have tabt værdi, og intet guldkort.

    Ovenstående er selvfølgelig hverken en anbefaling om køb eller salg af aktier :)
     
    henrik.kristiansen, MaHA, Bekgaard og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Så er der gået 1,5 år.
    Har i dag valgt at sælge mine aktier til kurs 0,6103, så det må tolkes at være “holde skindet på næsen”.
    Jeg forventer ikke umiddelbart at aktien stiger fra nu af, og
    • Hvis SAS ikke overlever, vil aktiekapitalen være tabt og guld status ligegyldig.
    • Hvis SAS overlever, bliver aktionærprogrammet nok væsentligt opdateret pga udvanding af nuværende aktier og så må jeg vurdere, om det er værd at hoppe på igen.
    Men indtil videre, må SAS klare sig, uden mig som aktionær.
     
    MortenS, klausbm, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    SAS står iflg. b.dk's oplysninger til at blive afnoteret

    »Det er nu stort set sikkert, at SAS bliver taget af børsen,« siger en centralt placeret kilde med stort kendskab til processen.

    Iflg. artiklen vil der være to ejere fremadrettet: den amerikanske fund Apollo, som gav kriselånet til SAS, og den danske stat. Den danske stat skulle være meget fokuseret på SAS position i Kastrup.

    Det er bestemt usikre tider for SAS. Hvis det er rigtigt, må det også være farvel til deres shareholder benefits program.

    kilde:
    https://www.berlingske.dk/virksomhe...teret-lakker-mod-enden-staar-til-afnotering-i
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,097
    "Synes godt om" modtaget:
    4,317
    Point:
    113
    Det må så endegyldigt også betyde en flytning af HQ til Københavnsområdet da de sidste svenske storaktionærer sættes uden for indflydelse i SAS.
     
    MortenS, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  12. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Det vil da være en logisk konsekvens af at de danske skatteydere skal finansiere indskud af ny kapital i tanten
     
    Henry og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  13. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Det skal vel nærmere at betragtes som en investering fra statens side og ikke udelukkende en finansiering, da det jo også giver masser af jobs og en lufthavn af betragtelig størrelse, som alt sammen bidrager til samfundsøkonomien.
     
    THammer, Peter F. og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side