Det er vist en tolkning om, hvorvidt strejken er en ekstraordinær situation. Sjovt nok, så mener de selskaber der tjener penge på at claime kompensationer, at SAS bør betale og SAS mener at de ikke bør. Der henvises tit til en EU dom fra april 2018, som kan læses her: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=201149&doclang=EN Men det bliver jo nok et langtrukkent juridisk slag, der skal afgøre sagen.
Der er i hvert fald mange penge på spil.... Jeg kunne godt med den sag som baggeund, være tilbøjelig til at sige at det var SAS som var skyld i den interne strejke da de ikke ville forhandle op til at piloterne valgte at melde om strejke, samt at ingen af parterne (og især ikke SAS) tog initiativ (officielt) i 6 dages tid. Det er ikke rettidig omhu som en engang har sagt... Men lad os se - regningen er stor og sagerne kommer helt sikkert til retten.
Mener du virkelig at SAS har hovedparten af skylden? Hvis disse sager kommer til retten og SAS taber, så kan vi vidst godt sige farvel til alle selskaber i Europa.. Taber SAS, så kan vi være helt sikre på, at de næste overenskomstforhandlinger vil starte med endnu mere vanvittige krav til lønstigninger. Og da tidligere sager (altså denne) har vist, at det var en ting, som var indenfor selskabets kontrol, så vil selskabet skulle indregne kompensationskrav i deres tab i en evt. strejkeperiode og derved vil INGEN selskaber kunne overleve en strejke i mere end 14 dage - selskabet kan derved kun acceptere et hvert vanvittigt lønkrav og gå konkurs lidt senere eller tage strejken og gå konkurs lidt tidligere.. Lyder simpelthen for tosset, hvis EU-reglerne er lavet for at lukke flyselskaberne i hele Europa.
Logisk er det jo indenfor selskabets kontrol at personalet varsler og laver en overenskomst lovlig strejke. Var det en ulovlig arbejdsnedlæggelse ville jeg have mere sympati for SAS. Jeg mener de må betale, og da det samme så gælder alle andre EU selskaber er det jo ganske fair og kan ikke se hvorfor en hel branche skulle gå fallit over det. Ens spilleregler for alle.
Ja - det mener jeg faktisk. Men det er set ud fra lovens udforming, som har mange issues. Jeg er ikke enig i den udforming loven har, da den ikke har fulgt med udviklingen i branchen. Det startede som en garanti mod overbooking og nu er den garanti så ændret, da priserne på billetterne er raslet ned. Derfor giver en kompensation på rejser i EU ikke mening på det niveau den er nu. Det er vi nok alle enige om at man ikke skal kunne få så meget mere udbetalt end rejsen har kostet - købt billet til 199,- kroner og få minimum 200 euro.... Men jeg er som sagt enig med @jakobv84 om at SAS havde muligheden for at stoppe strejken og efter loven, så burde de (og har nok også) indkalkuleret et potentielt tab til erstatninger. Igen - SAS gjorde intet aktivt før strejken startede for at undgå den. De gjorde intet aktivt før 6 dage inde i strejken for at forhandle med piloterne. Dermed har de ikke forsøgt at undgå det aktivt. Igen - havde det være en ulovlig strejke eller andet uden for SAS kontrol, så ville jeg ikke være i tvivl om at de skulle slippe for ansvaret. Men det er ikke sagen her - igen - det er set ud fra lovens ordlyd og ikke om hvad der er retfærdigt eller ej.
Her er jeg uenig. Jeg synes ikke et selskab skal have mulighed for at f.eks. at lave et så stramt schedule at de altid er forsinkede, eller oversælge og så sælge billetten til en slik fordi de tjener penge på alle de ekstra omkostninger (baggage m.m.). Derudover, om jeg har booket en dyr billet ugen før eller jeg 5 måneder i forvjen har planlagt årets ferie og så fået en god pris... Hvorfor skulle min tid kompenseres mere i første tilfælde? Jeg kan godt se situationen ikke er holdbar i øjeblikket, men hvis nu man startede med at sørge for at reglerne blev håndhævet ens for alle selskaber og mange ikke slap afsted så let som de gør i øjeblikket, så ville man have et bedre udgangspunkt at arbejde videre ud fra...
Helt enig!! Den med prisen nævner mange og det er noget pjat, så har man jo ikke forstået hvad kompensationen er lavet for. Det er jo ikke for at kompensere din billet men din ulempe og for præventivt at sørge for selskaberne opfører sig ordentligt.
Husker udemærket min tid i rejsebranchen og hvor “flabede” enkelte kunder kunne være til tider Det var ikke unormalt folk mente de havde ret til både det ene og det andet blot fordi de rejser på en full flex eller business class billet som ofte var langt mere bekostelig end economy Det betød dog nada i min verden, her er alle kunder lige vigtige
Jamen, der er jo netop ikke ens spilleregler for alle (og det kommer der nok heller ikke). SAS og andre har overenskomst med deres ansatte, hvilket jo betyder, at de jævnligt skal forhandle løn og vilkår. Hvis SAS taber en evt. sag om kompensation, så vil man give arbejdstagerne urimelig meget magt i forhandlingerne. Ryanair/Norwegian Air International har for hovedparten ikke overenskomst, da de jo ikke rigtig har ansatte, men derimod "freelancere" til at betjene deres fly. Disse "enkeltindivider" har ingen mulighed for at stå sammen og stille krav til deres kunde (ikke arbejdsgiver). Hvis de - uden gyldig grund - bliver væk (strejker), så mister de kontrakten med det samme og tjener ingen penge. Ved godt at alle siger, at der er pilotmangel, så de kan godt stille krav. Manglen kan dog ikke være voldsom, da det er ganske sjældent at de selskaber, som benytter "freelancere" ikke kan bemande deres fly. Ens spilleregler vil derfor være et ræs mod bunden, da SAS eller andre overenskomstselskaber, så faktisk vil blive tvunget til at følge RA/NAI-modellen, hvis de ønsker at overleve.
Artikel fra NRK: SAS vil ikke give kabineansatte samme vilkår som piloterne Så det bliver jo absolut spændende når forhandlingerne går i gang næste år. Men jeg synes godt nok ikke, at SAS kan holde til sådan en omgang én gang til. Det kan da ikke blive ved på den måde, at SAS snart sagt hvert år bliver ramt af interne konflikter. /DSGM #2
Og jeg havde fuldstændig ret i sætning nummer 1... https://borsen.dk/nyheder/virksomhe...sonale_kraever_samme_vilkaar_som_piloter.html Spændende om SAS nu sætter fart på udflytningen til Spanien eller Irland - eller om de bare afventer og lider en stille død.
Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert i forhold til niveuaet på de lønstigninger som SAS er blevet enige med piloterne om. Men andre svenske topchefer er åbenbart ikke enige med SAS om at de forhandlede lønstigninger ligger på linje med det øvrige arbejdsmarked: https://www.di.se/debatt/vd-uppropet-sas-avtalet-hotar-hela-avtalsrorelsen/ Nu er de selvfølgelig ikke umiddelbart en interesse i at lønstigningerne skal stige alt for meget på det øvrige arbejdsmarked. Men sandt er det jo i hvert fald, at de forhandlede lønstigninger umiddelbart ligger godt 50% over det såkaldte "mærke". /DSGM #2
Der bliver tilsyneladende ikke tale om nogen konflikterstatning til SAS fra arbejdsgiverorganisationen Svenskt Näringsliv. Det kunne ellers have givet 250 millioner SEK til at fylde hullet efter strejken. Men man anser åbenbart at SAS med den nye overenskomst har overskredet det såkalde "mærke", som angiver retningen for lønreguleringer på hele arbejdsmarkedet. https://www.svd.se/sas-beviljas-inte-ersattning-for-strejk Farvel til en kvart milliard. Goddag til endnu en pakke med 'enhancements' fra Gustafson & Co måske...?? /DSGM #2
Ret skal vel være ret, vi ved ikke om der blev taget initiativer i dagenes løb. Første offer i en konflikt er som regel sandheden.
Dette kan måske også ses som et tegn til at SAS ikke får ret i at strejken er ekstraordinær set ud fra et erstatningssynspunkt (EU261). Det kommer nok til at tage 1 års tid før det er afklaret - men det kommer til at koste en del hvis ikke SAS får medhold.
Aktiemarkedet er i hvert fald tilsyneladende ikke tilfreds med tingenes tilstand. Kursen fortsætter ned, nu 10,90 DKK på børsen i København. /DSGM #2 som burde have solgt sine SAS aktier da de var oppe i 16 DKK. Det var for godt til at være sandt, at SAS pludselig skulle have fået luft under vingerne