SAS overenskomstforhandlinger med piloter - 3. omgang efter sammenbrud i N + S

Poster i 'NYHEDER' oprettet af obs, 27/3/19.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Er der nogen historier om at SAS har udbetalt EU kompensation endnu? Eller nægter de fortsat?
     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  2. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Det er vist en tolkning om, hvorvidt strejken er en ekstraordinær situation.
    Sjovt nok, så mener de selskaber der tjener penge på at claime kompensationer, at SAS bør betale og SAS mener at de ikke bør.
    Der henvises tit til en EU dom fra april 2018, som kan læses her:
    http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=201149&doclang=EN
    Men det bliver jo nok et langtrukkent juridisk slag, der skal afgøre sagen.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Der er i hvert fald mange penge på spil....

    Jeg kunne godt med den sag som baggeund, være tilbøjelig til at sige at det var SAS som var skyld i den interne strejke da de ikke ville forhandle op til at piloterne valgte at melde om strejke, samt at ingen af parterne (og især ikke SAS) tog initiativ (officielt) i 6 dages tid. Det er ikke rettidig omhu som en engang har sagt...

    Men lad os se - regningen er stor og sagerne kommer helt sikkert til retten.
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  4. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Mener du virkelig at SAS har hovedparten af skylden?
    Hvis disse sager kommer til retten og SAS taber, så kan vi vidst godt sige farvel til alle selskaber i Europa..
    Taber SAS, så kan vi være helt sikre på, at de næste overenskomstforhandlinger vil starte med endnu mere vanvittige krav til lønstigninger. Og da tidligere sager (altså denne) har vist, at det var en ting, som var indenfor selskabets kontrol, så vil selskabet skulle indregne kompensationskrav i deres tab i en evt. strejkeperiode og derved vil INGEN selskaber kunne overleve en strejke i mere end 14 dage - selskabet kan derved kun acceptere et hvert vanvittigt lønkrav og gå konkurs lidt senere eller tage strejken og gå konkurs lidt tidligere..
    Lyder simpelthen for tosset, hvis EU-reglerne er lavet for at lukke flyselskaberne i hele Europa.
     
    MatthiasWagner, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Logisk er det jo indenfor selskabets kontrol at personalet varsler og laver en overenskomst lovlig strejke. Var det en ulovlig arbejdsnedlæggelse ville jeg have mere sympati for SAS. Jeg mener de må betale, og da det samme så gælder alle andre EU selskaber er det jo ganske fair og kan ikke se hvorfor en hel branche skulle gå fallit over det. Ens spilleregler for alle.
     
    Erwin Lansing, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Ja - det mener jeg faktisk. Men det er set ud fra lovens udforming, som har mange issues. Jeg er ikke enig i den udforming loven har, da den ikke har fulgt med udviklingen i branchen. Det startede som en garanti mod overbooking og nu er den garanti så ændret, da priserne på billetterne er raslet ned. Derfor giver en kompensation på rejser i EU ikke mening på det niveau den er nu. Det er vi nok alle enige om at man ikke skal kunne få så meget mere udbetalt end rejsen har kostet - købt billet til 199,- kroner og få minimum 200 euro....

    Men jeg er som sagt enig med @jakobv84 om at SAS havde muligheden for at stoppe strejken og efter loven, så burde de (og har nok også) indkalkuleret et potentielt tab til erstatninger. Igen - SAS gjorde intet aktivt før strejken startede for at undgå den. De gjorde intet aktivt før 6 dage inde i strejken for at forhandle med piloterne. Dermed har de ikke forsøgt at undgå det aktivt.

    Igen - havde det være en ulovlig strejke eller andet uden for SAS kontrol, så ville jeg ikke være i tvivl om at de skulle slippe for ansvaret. Men det er ikke sagen her - igen - det er set ud fra lovens ordlyd og ikke om hvad der er retfærdigt eller ej.
     
    MatthiasWagner, obs, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Her er jeg uenig. Jeg synes ikke et selskab skal have mulighed for at f.eks. at lave et så stramt schedule at de altid er forsinkede, eller oversælge og så sælge billetten til en slik fordi de tjener penge på alle de ekstra omkostninger (baggage m.m.).
    Derudover, om jeg har booket en dyr billet ugen før eller jeg 5 måneder i forvjen har planlagt årets ferie og så fået en god pris... Hvorfor skulle min tid kompenseres mere i første tilfælde?

    Jeg kan godt se situationen ikke er holdbar i øjeblikket, men hvis nu man startede med at sørge for at reglerne blev håndhævet ens for alle selskaber og mange ikke slap afsted så let som de gør i øjeblikket, så ville man have et bedre udgangspunkt at arbejde videre ud fra...
     
    RasmusP, Jeblin, Henrik Olsen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Helt enig!! Den med prisen nævner mange og det er noget pjat, så har man jo ikke forstået hvad kompensationen er lavet for. Det er jo ikke for at kompensere din billet men din ulempe og for præventivt at sørge for selskaberne opfører sig ordentligt.
     
    Jeblin, asf, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    595
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    Husker udemærket min tid i rejsebranchen og hvor “flabede” enkelte kunder kunne være til tider o_O

    Det var ikke unormalt folk mente de havde ret til både det ene og det andet blot fordi de rejser på en full flex eller business class billet som ofte var langt mere bekostelig end economy :confused:

    Det betød dog nada i min verden, her er alle kunder lige vigtige ;)
     
    asf, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  10. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Jamen, der er jo netop ikke ens spilleregler for alle (og det kommer der nok heller ikke).
    SAS og andre har overenskomst med deres ansatte, hvilket jo betyder, at de jævnligt skal forhandle løn og vilkår. Hvis SAS taber en evt. sag om kompensation, så vil man give arbejdstagerne urimelig meget magt i forhandlingerne.
    Ryanair/Norwegian Air International har for hovedparten ikke overenskomst, da de jo ikke rigtig har ansatte, men derimod "freelancere" til at betjene deres fly. Disse "enkeltindivider" har ingen mulighed for at stå sammen og stille krav til deres kunde (ikke arbejdsgiver). Hvis de - uden gyldig grund - bliver væk (strejker), så mister de kontrakten med det samme og tjener ingen penge.
    Ved godt at alle siger, at der er pilotmangel, så de kan godt stille krav. Manglen kan dog ikke være voldsom, da det er ganske sjældent at de selskaber, som benytter "freelancere" ikke kan bemande deres fly.
    Ens spilleregler vil derfor være et ræs mod bunden, da SAS eller andre overenskomstselskaber, så faktisk vil blive tvunget til at følge RA/NAI-modellen, hvis de ønsker at overleve.
     
    tbh, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Artikel fra NRK:

    SAS vil ikke give kabineansatte samme vilkår som piloterne

    Så det bliver jo absolut spændende når forhandlingerne går i gang næste år. Men jeg synes godt nok ikke, at SAS kan holde til sådan en omgang én gang til. Det kan da ikke blive ved på den måde, at SAS snart sagt hvert år bliver ramt af interne konflikter.

    /DSGM #2
     
    Henrik Olsen, Henry, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Og jeg havde fuldstændig ret i sætning nummer 1...
    https://borsen.dk/nyheder/virksomhe...sonale_kraever_samme_vilkaar_som_piloter.html

    Spændende om SAS nu sætter fart på udflytningen til Spanien eller Irland - eller om de bare afventer og lider en stille død.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert i forhold til niveuaet på de lønstigninger som SAS er blevet enige med piloterne om. Men andre svenske topchefer er åbenbart ikke enige med SAS om at de forhandlede lønstigninger ligger på linje med det øvrige arbejdsmarked:

    https://www.di.se/debatt/vd-uppropet-sas-avtalet-hotar-hela-avtalsrorelsen/

    Nu er de selvfølgelig ikke umiddelbart en interesse i at lønstigningerne skal stige alt for meget på det øvrige arbejdsmarked. Men sandt er det jo i hvert fald, at de forhandlede lønstigninger umiddelbart ligger godt 50% over det såkaldte "mærke".

    /DSGM #2
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Der bliver tilsyneladende ikke tale om nogen konflikterstatning til SAS fra arbejdsgiverorganisationen Svenskt Näringsliv. Det kunne ellers have givet 250 millioner SEK til at fylde hullet efter strejken. Men man anser åbenbart at SAS med den nye overenskomst har overskredet det såkalde "mærke", som angiver retningen for lønreguleringer på hele arbejdsmarkedet.

    https://www.svd.se/sas-beviljas-inte-ersattning-for-strejk

    Farvel til en kvart milliard. Goddag til endnu en pakke med 'enhancements' fra Gustafson & Co måske...??

    /DSGM #2
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  15. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Ret skal vel være ret, vi ved ikke om der blev taget initiativer i dagenes løb. Første offer i en konflikt er som regel sandheden. :(
     
    Henry og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Dette kan måske også ses som et tegn til at SAS ikke får ret i at strejken er ekstraordinær set ud fra et erstatningssynspunkt (EU261).

    Det kommer nok til at tage 1 års tid før det er afklaret - men det kommer til at koste en del hvis ikke SAS får medhold.
     
    obs og Henry "Synes godt om" dette.
  17. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Aktiemarkedet er i hvert fald tilsyneladende ikke tilfreds med tingenes tilstand. Kursen fortsætter ned, nu 10,90 DKK på børsen i København.

    /DSGM #2
    som burde have solgt sine SAS aktier da de var oppe i 16 DKK. Det var for godt til at være sandt, at SAS pludselig skulle have fået luft under vingerne :rolleyes:
     
    asf, Martin81 og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side