Ville I flyve med et Boeing 737MAX?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henrik Olsen, 12/3/19.

Tags:
  1. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Ret kynisk sagt, hvis der var lige så alvorlige fejl på 737NG, så må der alt andet lige været et par stykker, der er faldet ned efterhånden. Med omvendt logik kan man så sige, at eftersom det ikke er sket, må de være sikre :rolleyes:

    De største konsekvenser må være for tilliden såvel til den interne kontrol hos Boeing og den eksterne kontrol fra certificeringsmyndighederne. For at genoprette den tillid, skal der ikke kun ske forbedringer til procedurerne fremadrettet, men også gennemgå tidligere kontroller. Uanset hvor (lidt) alvorlige de nye "afsløringer" er for sikkerheden, så tegner et ikke et godt billede for compliance regimet mange steder.
     
    Henry, PENSIONISTEN og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  2. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,281
    "Synes godt om" modtaget:
    6,833
    Point:
    113
    Daniel K, Erwin Lansing, THammer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Jeg kan bedst lide Boeings reaktion. De undskylder sprogbruget og vil tage disciplinære tiltag mod pågældende medarbejder. Det kan og/eller vil tydeligvis stadig ikke forstå det underliggende problem, som hele balladen handler om.
     
    Henry, Offlyer og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om dette"
  4. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,281
    "Synes godt om" modtaget:
    6,833
    Point:
    113
  6. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Senest redigeret: 17/1/20
    Henrik Olsen, Henry, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Sagen fortsætter. New York Times kom i går med en artikel om, at rapporten om et Tyrkish Airlines 737-800, som crashede nær AMS, skulle være redigeret for at nedtone designfejl. Sammenhængen skulle være sensorfejl, som piloterne ikke reagere korrekt på, selvom det er er tale om en anden sensor.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Som opfølgning på sagen, var slutrapporten ikke redigeret, den gang var det bare ikke vanen at publicere alle delrapporter, men kun en hovedrapport med konklusionerne fra de underliggende delrapporten. Undersøgelsesrådet har nu publiceret delrapporten, og udtaler:

    ”Rapporten fra 2010 viser tydeligt, at hovedansvaret for styrtet ligger hos Boeing: Fejlen i systemerne om bord på Boeing 737-800 og den måde, hvorpå Boeing håndterede tidligere advarsler. Derudover brugte piloterne ikke mulighederne til at rette denne Boeing-systemfejl."

    Rådet undersøger stadig, om der er sammenhæng med MAX-ulykkerne.

    Fra det hollandske media Luchtvaartnieuws.
     
    Henrik Olsen, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  10. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Nielspg, Daniel K, Ulrik og 4 andre "Synes godt om" dette.
  12. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Det er helt vildt.
    De er nok ikke kede af det i Toulousse
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Flyvefisken

    Flyvefisken VIP medlem

    Beskeder:
    70
    "Synes godt om" modtaget:
    293
    Point:
    53
    Tjaa. Der var engang et slogan der lød "If it aint a Boeing, I aint going". Nu om dage fristes man til at sige "if it is a Boeing, I aint going". Og skulle nedturen fortsætte, kunne dette slogan komme i spil.

    Airbus America Inc. Formerly known as the Boeing company.o_O
     
    Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  14. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Til gengæld bør alle andre være kede af det.
    Rent bortset fra ofrene for ulykkerne - så er det ikke sundt for et marked, hvis det domineres af én producent.
    Fremdrift og udvikling kommer som regel bedst, når der er lidt konkurrence.
    Hvis der kun var én maratonløber, blev der ikke sat mange rekorder.:rolleyes:
     
    Henrik Olsen, Kermit, Convict og 4 andre "Synes godt om" dette.
  15. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Så filosofisk udtrykt - fuldstændig korrekt
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Fuldstændig enig.
    Min pointe var at Airbus efter 380 skuffelsen og en tabt WTO sag, er glade for den store medvind de har på short/medium range segmentet:
    - neo'erne går som varmt brød - største udfordring er vel at de ikke kan følge med
    - det lader til at Airbus har fået en fordel i 200+ sæders segmentet hvor Boeing ikke kan følge med
    - 321XLR lader til at være en stor succes - og var formentlig en væsentlig årsag til at Boeing lagde deres 797 i graven
    - Boeing står helt stille i short/medium range segmentet. Jeg er ikke i tvivl om at Max kommer op at flyve - men selv da lader den til at være bagud på point. Boeing mangler i den grade i ny maskine i dette segment
    Det eneste Boeing (den civile del) har kørende for sig pt i min bog er 777x som kan have betydeligt potentiale.
     
    Henrik Olsen, Peter F., Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Henriksj

    Henriksj Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    153
    Point:
    33
    777X er ramt af samme tendens som lagde 747 og 380 i graven - man flyver direkte mellem 'city pairs' og ikke via store hubs - og derfor mindre behov for store fly. De har ikke lagt til ordrebogen siden '17 og hovedparten af ordrebogen er til ME selskaber - og deres økonomi er ikke hvad den har været. De skal bruge en del flere ordre end hvad der pt er booked (309) hvis de skal tjene penge på den investering. Og det er uklart hvordan at certificering skal forløbe - det bliver ikke lige så letvægts (grandfathering) som MAX var.
    737 MAX kommer nok på benene og kommer til at bidrage til cashflow - men Boing kommer til at skulle investerer seriøst i en 737 erstatning. Og det har de pt ikke penge til med deres shareholder fokus (devidend + share buyback).
    Boing har deres militærer del så de kommer aldrig til at gå konkurs men... de er godt nok faldet dybt.
     
    Henrik Olsen, Nielspg, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Boeing har også en stor militær afdeling
    , https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_Defense,_Space_&_Security
    som andre tidligere nævnte er de "too big to fail", men lige nu er de under voldsomt pres, på kort og mellemdistance markedet, hvor også 787 ordrer bliver annulleret til fordel for 321. Fordelingen kommer helt sikkert til at rykke til Airbus fordel
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  19. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    The Seattle Times påstår at de har fået kopi af et brev som en Boeing ingeniør har sendt til Senatet i USA. Artiklen giver bestemt ikke lyst til at flyve med 737 MAX og muligvis heller ikke andre Boeing fly. Fra artiklen:

    “I have no doubt the FAA and lawmakers are under considerable pressure to allow the 737 MAX to return to service as quickly as possible and as soon as the public MCAS flaw is fixed,” Ewbank told the Senate. “However, given the numerous other known flaws in the airframe, it will be just a matter of time before another flight crew is overwhelmed by a design flaw known to Boeing and further lives are senselessly lost.”

    He goes on to suggest similar shortcomings in the flight-control systems may affect the safety of Boeing’s forthcoming 777X widebody jet.

    https://www.seattletimes.com/busine...lower-alleges-systemic-problems-with-737-max/
     
    Daniel K, Henrik Olsen, mdk og 3 andre "Synes godt om" dette.
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Hvis det passer bare lidt, så er det næsten det samme som at sende flyet i graven!
     
    Flyvefisken og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side