Ret kynisk sagt, hvis der var lige så alvorlige fejl på 737NG, så må der alt andet lige været et par stykker, der er faldet ned efterhånden. Med omvendt logik kan man så sige, at eftersom det ikke er sket, må de være sikre De største konsekvenser må være for tilliden såvel til den interne kontrol hos Boeing og den eksterne kontrol fra certificeringsmyndighederne. For at genoprette den tillid, skal der ikke kun ske forbedringer til procedurerne fremadrettet, men også gennemgå tidligere kontroller. Uanset hvor (lidt) alvorlige de nye "afsløringer" er for sikkerheden, så tegner et ikke et godt billede for compliance regimet mange steder.
“This airplane is designed by clowns, who are in turn supervised by monkeys,” an employee wrote in an exchange from 2017. https://www.nytimes.com/2020/01/09/business/boeing-737-messages.html
Jeg kan bedst lide Boeings reaktion. De undskylder sprogbruget og vil tage disciplinære tiltag mod pågældende medarbejder. Det kan og/eller vil tydeligvis stadig ikke forstå det underliggende problem, som hele balladen handler om.
Så er der denne her fra The Points Guy om Lion der ønskede simulatortræning: https://thepointsguy.com/news/lion-...r-training-for-737-max-pilots-documents-show/
Krisen skåret ud i pap: https://www.statista.com/chart/20320/annual-aircraft-deliveries-by-airbus-and-boeing/
At leveringerne ikke har kunne følge med er nok ikke super overraskende idet 737/320 er et volumenprodukt. Men hvis man kigger på antal ordrer så er det helt galt. Faktisk havde Boeing`s civile division totalt set et negativt antal ordrer for 2019! -87 ordrer (!) mod Airbus` 768 https://www.seattletimes.com/busine...ear-annual-race-against-airbus-is-no-contest/
Sagen fortsætter. New York Times kom i går med en artikel om, at rapporten om et Tyrkish Airlines 737-800, som crashede nær AMS, skulle være redigeret for at nedtone designfejl. Sammenhængen skulle være sensorfejl, som piloterne ikke reagere korrekt på, selvom det er er tale om en anden sensor.
Sidste nyt fra Boeing selv er at flyet ikke er klart og godkendt før tidligst juni/juli 2020. https://boeing.mediaroom.com/2020-01-21-Boeing-Statement-on-737-MAX-Return-to-Service
Som opfølgning på sagen, var slutrapporten ikke redigeret, den gang var det bare ikke vanen at publicere alle delrapporter, men kun en hovedrapport med konklusionerne fra de underliggende delrapporten. Undersøgelsesrådet har nu publiceret delrapporten, og udtaler: ”Rapporten fra 2010 viser tydeligt, at hovedansvaret for styrtet ligger hos Boeing: Fejlen i systemerne om bord på Boeing 737-800 og den måde, hvorpå Boeing håndterede tidligere advarsler. Derudover brugte piloterne ikke mulighederne til at rette denne Boeing-systemfejl." Rådet undersøger stadig, om der er sammenhæng med MAX-ulykkerne. Fra det hollandske media Luchtvaartnieuws.
Nyt software problem dukket op med MCAS på B737 MAX https://www.travelcodex.com/new-boeing-737-max-software-problem-found/
Den her artikel må I læses. Det er nærmest vildt hvad Boeing har fundet... en stige?!!? https://www.seattletimes.com/busine...f-parked-737-maxs-orders-all-to-be-inspected/ Hvad tænker I om Boeing efterhånden?
Tjaa. Der var engang et slogan der lød "If it aint a Boeing, I aint going". Nu om dage fristes man til at sige "if it is a Boeing, I aint going". Og skulle nedturen fortsætte, kunne dette slogan komme i spil. Airbus America Inc. Formerly known as the Boeing company.
Til gengæld bør alle andre være kede af det. Rent bortset fra ofrene for ulykkerne - så er det ikke sundt for et marked, hvis det domineres af én producent. Fremdrift og udvikling kommer som regel bedst, når der er lidt konkurrence. Hvis der kun var én maratonløber, blev der ikke sat mange rekorder.
Fuldstændig enig. Min pointe var at Airbus efter 380 skuffelsen og en tabt WTO sag, er glade for den store medvind de har på short/medium range segmentet: - neo'erne går som varmt brød - største udfordring er vel at de ikke kan følge med - det lader til at Airbus har fået en fordel i 200+ sæders segmentet hvor Boeing ikke kan følge med - 321XLR lader til at være en stor succes - og var formentlig en væsentlig årsag til at Boeing lagde deres 797 i graven - Boeing står helt stille i short/medium range segmentet. Jeg er ikke i tvivl om at Max kommer op at flyve - men selv da lader den til at være bagud på point. Boeing mangler i den grade i ny maskine i dette segment Det eneste Boeing (den civile del) har kørende for sig pt i min bog er 777x som kan have betydeligt potentiale.
777X er ramt af samme tendens som lagde 747 og 380 i graven - man flyver direkte mellem 'city pairs' og ikke via store hubs - og derfor mindre behov for store fly. De har ikke lagt til ordrebogen siden '17 og hovedparten af ordrebogen er til ME selskaber - og deres økonomi er ikke hvad den har været. De skal bruge en del flere ordre end hvad der pt er booked (309) hvis de skal tjene penge på den investering. Og det er uklart hvordan at certificering skal forløbe - det bliver ikke lige så letvægts (grandfathering) som MAX var. 737 MAX kommer nok på benene og kommer til at bidrage til cashflow - men Boing kommer til at skulle investerer seriøst i en 737 erstatning. Og det har de pt ikke penge til med deres shareholder fokus (devidend + share buyback). Boing har deres militærer del så de kommer aldrig til at gå konkurs men... de er godt nok faldet dybt.
Boeing har også en stor militær afdeling , https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_Defense,_Space_&_Security som andre tidligere nævnte er de "too big to fail", men lige nu er de under voldsomt pres, på kort og mellemdistance markedet, hvor også 787 ordrer bliver annulleret til fordel for 321. Fordelingen kommer helt sikkert til at rykke til Airbus fordel
The Seattle Times påstår at de har fået kopi af et brev som en Boeing ingeniør har sendt til Senatet i USA. Artiklen giver bestemt ikke lyst til at flyve med 737 MAX og muligvis heller ikke andre Boeing fly. Fra artiklen: “I have no doubt the FAA and lawmakers are under considerable pressure to allow the 737 MAX to return to service as quickly as possible and as soon as the public MCAS flaw is fixed,” Ewbank told the Senate. “However, given the numerous other known flaws in the airframe, it will be just a matter of time before another flight crew is overwhelmed by a design flaw known to Boeing and further lives are senselessly lost.” He goes on to suggest similar shortcomings in the flight-control systems may affect the safety of Boeing’s forthcoming 777X widebody jet. https://www.seattletimes.com/busine...lower-alleges-systemic-problems-with-737-max/