Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Københavns Lufthavn havde 512.945 rejsende i juni – og næsten dobbelt så mange som i maj. Livet er endelig på vej tilbage i terminalerne. Men ikke alt er, som det plejer.
Som rejsende i en Corona-tid skal man væbne sig med tålmodighed, forvente længere ventetid og forberede sig grundigt hjemmefra. Sommerens flyrejser er i år en sidste-øjebliks-beslutning for mange, og langt de fleste flyrejser bliver bestilt blot en uge før afgang. Lufthavnen mangler nemlig flere medarbejdere i for eksempel deres sikkerhedskontrol og det giver kø.
I juni var antallet af daglige rejsende i gennemsnit 17.000 – en fordobling i forhold til måneden før, men dog stadig langt fra de 83.000, der rejste dagligt før Coronaen. I forhold til juni 2019 er trafikken stadig under 20 procent af normalen.
Men antallet af rejsende vokser uge for uge, og belægningsprocenten på flyene er nu tæt på 70 – en markant fremgang i forhold til at kun hvert tredje flysæde var solgt tilbage i januar måned.
Det er første gang, siden krisen ramte luftfarten frontalt i marts sidste år, at vi nu tør tro på, at nu begynder det at vende. De sidste dage af juni nåede vi op mod 30.000 rejsende dagligt, og lige nu tyder alt på at rejsefeberen stiger yderligere et par grader ekstra i juli.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Verden er i færd med at lukke op – i første omgang til Europa hvor destinationer som Malaga og Palma nu indtager top ti. Men det er til en sommer, der ikke er helt som den plejer – hverken for rejsende, flyselskaber eller lufthavne.
Ekstra pres på lufthavnen
Som rejsende skal man også være ekstra opmærksom på, at reglerne kan være variere for forskellige destinationer og flyselskaber.
Som rejsende skal man forberede sig grundigt hjemmefra og indtil videre printe alt. I lufthavnen skal alle dokumenter kontrolleres, derfor vil det ofte tage længere tid at komme igennem check-in. Men vi skal nok få alle ud at rejse til en af sommerens omkring 175 destinationer, så bare kom afsted.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Før Coronaen blev der i gennemsnit købt flybilletter to måneder før afrejsen – til sommerrejserne ofte endnu længere før. Det har ændret sig markant med Coronaen og det sidste års mange rejserestriktioner.
Vi kan se, at danskerne i år typisk køber flybilletterne blot en uge før afrejse, når man føler sig nogenlunde sikker på rejsereglerne. Det er helt nyt – og lidt af en udfordring for lufthavnen, flyselskaberne og de groundhandlere, der på flyselskabernes vegne står for f.eks. check-in, boarding og håndtering af bagage.
Det er blevet utroligt svært at forudsige, hvor mange rejsende der kommer og dermed at planlægge. Men alle arbejder hårdt, og vi skal nok få folk afsted.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
De rejsende ønsker liv i terminalerne
I andet kvartal gennemførte CPH en måling af de rejsendes tilfredshed. Her fremgik det, at to ud af tre rejsende virkelig savnede åbne butikker, flere rejsende og den gode, travle stemning i terminalerne. Dengang i april var der blot 6.000 rejsende dagligt og kun ganske få steder åbne.
I dag er der omkring 30.000 rejsende dagligt, der kan vælge mellem knap 50 serveringssteder og butikker – og der er flere på vej.
Vi kan både se, mærke og måle, at det vender. Stemningen og rejseglæden er for alvor på vej tilbage, selvom vi bestemt ikke er i mål endnu.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Skriv et svar