Grøn Luftfart – fra Fatamorgana til Realitet

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Grøn luftfart handler ikke om at flyve mindre, men om at flyve bedre (og muligvis mere).

I 2019 fejrede Airbus 50-års jubilæum ved at omdefinere sin samfundsrolle med løftet om at blive pioner inden for bæredygtig luftfart i en global verden.

På Airbus-topmødet i 2021 i Toulouse begyndte konturerne af dette ambitiøse mål at blive synlige med diskussioner om den brede vifte af emner og udfordringer i kølvandet på branchens kulstofbesparende indsats.

Mødet samler luftfartseksperter, managere og andre interessenter til et to-dages møde for at diskutere, hvordan denne industri, der har en så afgørende betydning for verdensøkonomien, kan gennemføre sin overgang til et nul-emissions regime. De vigtigste teknologier er elektriske fly, hybridmotorer, baseret på forskellige brintbaserede teknologier, og naturligvis bæredygtige brændstoffer.

Konferencen viste klart omfattet af dagens innovative tænkning, men også den sandsynlige gennemførlighed af mange af disse nye teknologier. Faktisk er Airbus forpligtet til at producere et brintdrevet passagerfly inden 2035. Men det betyder også, at tidsperspektivet er i størrelsesordenen 10-20 år.

Så i betragtning af den presserende klimaudfordring og det stigende offentlige pres for at handle, hvad kan vi så gøre nu? Og hvordan håndterer vi den sociale tendens med “flyskam”, der selvfølgelig er forankret i stigende offentlige bekymringer? Det er under tiden blevet nævnt, at især lavprisselskaberne spiller en særlig problematisk rolle i denne sammenhæng. ”Bestemt ikke,” siger Johan Lundgren, CEO i easyJet og fortsætter:

Mange mennesker er ikke rigtig klar over, hvor vigtig luftfart er, fordi de altid har haft det. EasyJet er virkeliggørelsen af ​​en demokratisering af flyrejser, som tidligere var de velhavendes privilegium. Reduktion af flyvninger ved at pålægge afgifter eller begrænse folks bevægelse, f.eks. ved offentligt pres, vil kun øge social ulighed, men ikke levere løsningen på verdens transportbehov,” siger Lundgren. Løsningen ligger derimod klart i at gøre flyvning bæredygtig og derved beholde de enorme fordele ved flyrejser.

Johan Lundgren, CEO i easyJet.

Optimering af lufttrafik giver stor reduktion af klimagasser

I Europa er det langsigtede mål om at skabe et fælles-europæiske luftrum (Single European Sky) stadig langt fra at blive en realitet. Her er problemerne egentlig ikke teknologiske, men derimod regulatoriske, politiske og organisatoriske. Lundgren siger:

Det er rystende, at vi ikke har set mere fremskridt på dette område.

Johan Lundgren, CEO i easyJet
Johan Lundgren, åbenhjertig administrerende direktør for easyJet, var klar i spyttet, da han deltog i paneldebatten om “the road to net-zero” og holdt også sit eget pressemøde (Foto BongoPlanes).

Lundgren vurderer, at et selskab som easyJet umiddelbart ville kunne opnå en besparelse på 15 % i brændstof – og dermed udledning af klimagasser – blot ved at implementere den fælles-europæiske lufttrafikstyring. Men hvordan opnår man dette længe eftertragtede mål? ”Giv Eurocontrol et stærkere mandat,” lyder Lundgrens svar.

Johan Lundgren holder sit eget pressemøde under Airbus Summit (Foto BongoPlanes)

I øjeblikket evalueres de tekniske aspekter af idéen om den fælles europæiske styring i SESAR, et offentligt-privat partnerskab (OPP) organiseret som et fællesforetagende med Airbus, Alenia Aermacchi, Eurocontrol, DFS, Europa-Kommissionen og andre vigtige virksomheder og organisationer, herunder lufthavne, som partnere.

I dette regi ser et 2-årigt demonstrationsprojekt ved navn Albatross på måder at optimere flyvningen, og resultaterne er imponerende. Laurent Lafontan, Air France luftkaptajn og Flight Operations Technical Development SVP, har været stærkt involveret i dette projekt. Lafontan siger:

Vore test viser, at hvis blot 1 % af den indgående Air France-trafik til Paris Charles de Gaulle kunne følge optimerede flyveprocedurer såsom kontinuerlig nedstigning, kunne vi spare 10.000 t brændstof og 3.000 timers flyvetid om året.

Laurent Lafontan, Air France luftkaptajn og Flight Operations Technical Development SVP.
Laurent Lafontan understregede, hvad der kan gøres i dag for at reducere den kommercielle luftfarts CO2-aftryk ganske betydeligt (Foto BongoPlanes).

Et andet aspekt er nødvendigheden af flådefornyelse. En helt ny Airbus A321Neo er trods alt i stand til at levere en brændstofeffektivitet pr. sæde på 2 liter pr. 100 km.

Air France er midt i et flådefornyelsesprogram med A350- og A220 fly. Alene med denne foranstaltning reducerer vi vores CO2-aftryk med 25%. Men kun 10 % af de fly, der er i drift i dag i verden, er baseret på de nyeste brændstofeffektive teknologier.

Laurent Lafontan, Air France luftkaptajn og Flight Operations Technical Development SVP

Dette rejser naturligvis spørgsmålet om verdens aldrende flyflåde og tabte muligheder med hensyn til mere klimavenlig lufttrafik.

Vi skal selvfølgelig ikke glemme de bæredygtige luftfartsbrændstoffer. Flyselskaber tester allerede i dag denne mulighed, omend med relativt små mængder af biobrændstof. Imidlertid er et fly som den nye Airbus A350 allerede certificeret til at flyve på en 50/50 brændstofblanding, og Airbus forventer godkendelse til drift af denne type med 100 % vedvarende biobrændstof. Så hvad mangler? Brændstoffet. Hvilket understreger, at den grønne omstilling indenfor luftfart ikke kan løses af enkeltaktører.

Et andet område i bekæmpelse af den globale opvarmning er CCS (Carbon Capture and Sequestration), dvs. fysisk fjernelse af CO2 fra atmosfæren og underjordisk lagring.

Det virker, men i sidste ende vil brintbaserede løsninger gøre sig gældende, så det er et spørgsmål, om vi skal investere stort i CCS for at fjerne CO2, der med disse nye teknologier ikke længere vil være der,” siger Johan Lundgren. ”Vi kommer  til at bruge brintbaserede teknologier. Der er flere teknologiske muligheder, og man bør ikke udelukke nogen af ​​dem. Men hvad der virkelig er nødvendigt er et helhedsorienteret syn på, hvordan man opnår netto-nul-emission. Det skal involvere alle – flyproducenter, flyselskaber, lufthavne, regeringer og alle de andre aktører i  luftfartsindustrien.

Johan Lundgren, CEO i easyJet.

Urban air travel – et nyt forretningsområde?

Tirsdag, den første dag i konferencen, benyttede Airbus lejligheden til at annoncere et nyt firesædet batteridrevet eVTOL-rotorfly ved navn City Airbus NextGen til flyrejser i bymiljøer.

Airbus organiserede et imponerende line-up af sine aktuelle produkter. Her ses Airbus H130 Flightlab test-helikopter, Airbus A350 og prototypen første generations CityAirbus rotorfly – så at sige forgængeren til NextGen-flyet annonceret under mødet (Foto BongoPlanes).

Det forventes at have en rækkevidde på 80 km og en hastighed på 120 km/t. En prototype vil være klar til at flyve i 2023, med certificering forventet i 2025. På længere sigt er målet at muliggøre selvstyrede autonome flyvninger. Dette er et nyt marked, og Airbus planlægger at ”teste vandene” vedrørende bymobilitet i forbindelse med bytrafikstyring med partnere og testaktiviteter i første omgang i Paris og München.

Konferencen fortsætter igen i dag onsdag med et tæt dagsprogram.

Forsidefoto: Airbus Executive VP for Corporate Affairs, Julie Kitcher, åbner Airbus 2021 Summit (Foto BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *