Guide: opgradering med Optiontown

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der findes mange måde at flyve businessclass. Den mest åbenbart, men også dyreste løsning, er naturligvis at købe en businessclass billet direkte. Der findes dog andre og rimeligere måder at unde sig selv lidt luksus på flyrejsen, og vi giver dig her en guide til hvordan man kan købe opgradering med Optiontown fra SAS Go til Plus eller Business, eller fra SAS Plus til Business.

SAS samarbejder med Optiontown for at tilbyde sine kunder mulighed for at købe opgradering til en højere serviceklasse. Bemærk at dette kun gælder for billetter købt for penge, og altså ikke bonusrejser.

 

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Et fladt sæde er en komfortabel måde at rejse langt på, og det behøver hverken at koste en arm eller et ben

 

I dette eksempel tager vi dig igennem trinene fra en købt SAS Go billet, til et sæde i SAS Business Class. Opgraderingen gælder kun på de interkontinentale flyvninger, så hvis din billet er fra Oslo via København til New York, vil du kun eventuelt blive opgraderet på strækningen mellem København og New York.

Det første du skal gøre er at bestille en billet i SAS Go. Du modtager nu en booking reference på seks tegn, og det er denne reference som du skal benytte for at bestille opgraderingen.

Når billetten er bestilt går du ind på www.optiontown.com hvor hovedsiden tager dig direkte til “Upgrade Travel Option”, eller UTo som det fra nu af vil blive refereret som.

 

Bonusfeber (2)

 

Bonusfeber (1)

 

Udfyld informationerne som vist på billedet, og derefter følger du instruktionerne videre ved at trykke på Show Upgrade Options.

For at bestille en UTo vil man blive afkrævet et gebyr på 5 EUR som ikke er refunderbart, pr strækning. Prisen for opgraderingen fra København til New York fra Go til Business kan koste fra 250 EUR og opefter.

Her er et priseksempel:

UTo afgift CPH-EWR: 5 EUR

Pris for opgradering til SAS Plus: 189 EUR

Pris for opgradering til SAS Business: 350 EUR

 

Det kan være en ide at vælge både opgradering til Plus og Business, da dette øger dine chancer for at få en opgradering, men bemærk at du så vil blive pålagt UTo gebyret samt business-opgraderingensprisen, hvilket i vores eksempel var 355 EUR totalt (5 EUR + 350 EUR).

Hvis du kun bliver opgraderet til Plus bliver prisforskellen refunderet.

 

Nye SAS Business snackbar om bord på København-New York
Nye SAS Business snackbar om bord på København-New York

 

NB: Man kan også gå tilbage senere og søge UTo, selv efter udrejsen er gennemført.

 

For at få en pegepind på hvor fyldt flyet er i Go, noget som øger chancerne for opgradering, kan du bruge Expert Flyer eller Flight Stats. På disse sider kan du se cirka hvor mange billetter som er til salg i hver booking klasse.

Hvis du mod forhåbning ikke skulle blive opgraderet, vil du beholde dit sæde i Go, og pengene (minus UTo gebyret på 5 EUR pr strækning) vil blive refunderet til det kreditkort du benyttede under bestilling, i løbet af fem hverdage. Jeg har selv fået afslag på opgraderinger et par gange, og pengene kommer, efter min erfaring, ganske hurtigt tilbage på kontoen.

 

Så hvordan får du at vide om du er blevet opgraderet?

I teorien skal du få en bekræftelsesmail fra Optiontown, men min egen erfaring viser at der ofte kommer en ny e-ticket fra SAS før det sker. Man kan også logge ind på optiontown.com for at undersøge sin status. Man får besked fra Optiontown per email og ved at checke sin status hvis man ikke er blevet opgraderet.

Hvis du er heldig og vinder i lotteriet, så får du en ny billet pr email, som regel fra 72 til 4 timer før afgang. Hvis du ikke hører noget fra hverken Optiontown eller SAS, og statusen står som “Upgrade Decision Pending”, bør du ikke checke ind før du ankommer i lufthavnen, da det kan ødelægge dine opgraderingschancer.

Jeg har ved en anledning oplevet at få beskeden fra Optiontown om at “Upgrade subject to availability”. Uden at vide helt hvad de mente med det, oplevede jeg da at blive opgraderet direkte ved check-in skranken i Chicago. Der var forøvrigt rigeligt med plads om bord fra Chicago til København, så “availability” var afgjort til stede, selvom jeg så mange som opgraderede med points i loungen.

 

God benplads på SAS Plus på langdistancefly
God benplads på SAS Plus på langdistancefly

 

Hvorfor vælge Optiontown fremfor opgradering med point?

Selvom en opgradering med EuroBonus-points kan være en fornuftig måde at brug pointene på, vil en opgradering med Optiontown give en fordel man ikke får med enten confirmed eller standby pointsopgradering.

Man optjener points for den klasse man bliver opgraderet til!!

Fordi både SAS Plus og SAS Business giver ekstra optjening af EuroBonus points kontra SAS Go, vil man uanset tjene flere points når man bliver opgraderet med Optiontown.

Du kan eventuelt kombinere UTo og opgradering med bonuspoints. En pointopgradering fra SAS Go til SAS Plus koster 15.000 EuroBonus points, og 45.000 points fra Go til Business.

Tip: Brug UTo fra SAS Go til SAS Plus hvis prisen for opgradering til Business er lidt dyr, og brug points for at opgradere dig fra Plus til Business. Det koster da kun 25.000 points, samtidigt med at du optjener 150-200% bonuspoints siden du blive opgraderet til Plus med UTo, så vil nettoprisen for pointsopgraderingen rent faktisk være nærmere 15.000-20.000 EB Points.

 

Så hvad er tricket for at blive opgraderet?

Betaler det sig at lægge en ansøgning om opgradering tidligt, eller tættere på afgang? Jeg har personligt ansøgt både lang tid før, og tæt op imod afgangstidspunktet. En af gangene lagde jeg en ansøgning i god tid og fik afslag, mens da jeg søgte kun en uge før afgang gik opgraderingen igennem.

Flyet behøver heller ikke at være helt fyldt i Go for at give opgraderinger. Jeg har ikke helt fundet sammenhængen mellem en fyldt Go klasse og muligheden for opgraderinger. Nogen gange med masser af plads i Go er jeg blevet opgraderet og andre gange er det ikke sket. Der er vel en grund til at det hedder lotteri blandt de af os som har benyttes os af dette tilbud nogle gange.

Alligevel vil udsolgte klasser give en ok indikation om hvorvidt UTo vil gå igennem.

 

Hvad er så konklusionen på det hele?

Det koster kun 5 EUR hvis du ikke bliver opgraderet, og denne lille sum er hele spændingen værd. Jeg spiller hverken tips eller lotto, men jeg er blevet helt afhængig af lotteriet som Optiontown tilbyder når jeg skal ud og flyve med SAS. Så frem at prisen er rigtig, kan man opleve luksus på flyveturen for langt mindre end hvad det ville koste at købe en businessclass billet til fuld pris.

Oprindeligt fra Bonusfeber.no (forfatter: Cecilie)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Sanni lykke hansen siger

    Hej
    Man skal være opmærksom på, at selvom man byder og får en opgraduering fra SAS go til SAS plus. Så er bagagereglerne fra SAS go billetten gældende. Dvs. Ingen ekstra bagage på trods af, at billetten nu hedder SAS plus. Jeg betalte 130 euro for en opgradering og og betalte yderligere 91 euro for at tage en putter med hjem fra Tokyo.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *