Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
TAP flyet med registreringen CS-TNV og rutenummeret TP754 var den 8. april uden for det som Havarikommissionen kalder for en alvorlig hændelse, hvor piloterne kaldte “MayDay”.
Flyet er et Airbus A320, der i forbindelse med en afbrudt landing i Københavns Lufthavn begyndte at flyve i lav flyvehøjde og utilsigtet at dreje mod venstre. Flyets evne til at stige og accelerere var ikke som forventet af piloterne.
Dette situation fik piloterne til at kalde “MayDay” efter de havde fået kontrol over flyet og kommet i luften igen.
Der skulle gå 20 minutter inden flyet forsøgte ny landing og landede sikkert på bane 22L.
Havarikommissionen skriver følgende i deres rapport:
Aborted landing to runway 30 in Copenhagen (EKCH)
During the landing sequence, the flight crew decided to abort the landing, and the pilot flying initiated a goaround.
Upon applying Take-off/Go-around thrust (TOGA), the aircraft at low altitude started veering to the left and
did neither climb nor accelerate as expected by the flight crew, which temporarily made it difficult for the flight crew to maintain control of the aircraft.The flight crew noticed an indication for engine no. 1 thrust reverser door(s) to be unlocked. Engine no. 1 was at idle thrust.
The flight crew regained control of the aircraft and established a single engine climb toward a safe altitude.
During the climb, the flight crew declared an emergency (“Mayday”) and performed relevant checklists.
Air Traffic Control issued radar vectors for a priority landing on runway 22L.
Without any further occurrences, the aircraft landed on runway 22L.
The serious incident occurred in daylight and under Visual Meteorological conditions (VMC).There were no injuries to the 109 persons onboard.
Trods rygter om at flyets motor havde rørt landingsbanen, så er dette ikke kunnet bekræftes.
Det som indtil videre er i fokus er at flyets ene motor (på venstre side) havde sine “reverse trusters” åben og at motoren var i tomgang. Dette skulle være sket, da flyvet ellers skulle være accelleret grundet Take-off/Go-around thrust (TOGA) var aktiveret.
Havarikommissionen har foretaget følgende undersøgelser af bane 30 i Københavns Lufthavn og der er følgende konkluderet:
- Flyet har ikke ramt landingsbanen med vingen eller motorerne
- Der er ikke nogen synlige skader på flyet
- 3 ud af 4 “Reverse Trusters” luger på venstre motor var fuldt åbne
Havarikommissionen fortsætter med at afklare denne hændelse i en endelig rapport.
Forsidefoto: Wikimedia Commons / Laurent ERRERA
Skriv et svar