Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi kigger i denne artikel lidt tættere på Esbjerg Lufthavn. Vi har dækket lufthavnen løbende og der har i år været nogle positive tendenser og rutenyheder. Og der er lige nu mulighed for at søge et job i lufthavnen.
Esbjerg Airport hedder den og korrekt blev det tidligere kaldet Esbjerg Lufthavn.
Lufthavnen ligger nordøst for selve Esjberg og lige op ad motorvejen E20 mod Kolding.
Den 4. april 1971 blev den nuværende lufthavn indviet. Det var SAS som havde to daglige afgange op til København. På det tidspunkt hed SAS egentlig ikke SAS, men Det Danske Luftfartsselskab (DDL) og det var det som senere blev en del af det SAS vi kender i dag.
Ruten blev i 1979 overtaget af Maersk Air og senere Sterling. I 1999 forsøgte Cimber Air sig med ruten, men de måtte også lukke ned efter godt et år.
Siden det tidspunkt har der ikke været nogen fast rute til København og med Storebæltforbindelsens åbning og loven om passagerafgift, så har det ikke være rentabelt med en rute.
I marts 2015 fløj selskabet ES-air A/S kortvarigt på ruten til København.
Når der tales om udenrigsruter, så har Esbjerg Airport været mere klart mere vigtig. Det har længe været et centralt punkt for olieindustrien. Der er afgange til blandt andet Stavanger Lufthavn.
Der er afgange til Stavanger Lufthavn, Sola med Danish Air Transport, mens Loganair flyver til Aberdeen Airport. For nyligt – den 8. november 2021 – har Loganair netop startet en rute op til Teesside (forlænget fra Aberdeen).
Læs mere: Læs om den nye Teesside rute med Loganair
Tidligere befløj det irske lavprisselskab Ryanair en rute til London-Stansted, som dog blev flyttet til deres nuværende base i Billund.
Lufthavnen er også base for helikopterflyvning til oliefelterne i Nordsøen.
Til InsideFlyer sagde Susanne Kruse Sørensen, der er lufthavnschef i Esbjerg Airport følgende i forbindelse med den nye Teeside rute:
I Esbjerg Airport har vi intensiveret indsatsen på det kommercielle område. Vi har bl.a. ansat en ny ruteudvikler og også set på vor prisstruktur, så vi er konkurrencedygtige i forhold til de andre lufthavne. Og på den seneste rutekonference fornemmede jeg en øget interesse for point-to-point trafik og dermed også de regionale lufthavne.
Susanne Kruse Sørensen, lufthavnschef.
Derudover arbejder Esbjerg Airport løbende på at tiltrække nye ruter, som matcher erhvervslivets behov for hurtigt at når kunder og forretningsforbindelser – men også ruter der kan være starten på en spændende, og interessant rejse.
Hertil kommer de daglige afgange til Nordsøen, hvor Esbjerg Airport spiller en central rolle for den helikopter trafik der sørger for produktionen på olie- gas- og vindinstallationerne.
Job i Esbjerg Airport
Læs mere: Esjberg Airport søger ny Trafikassistent
Der er er løbende brug for nye medarbejdere og i øjeblikket søger Esbjerg Airport faktisk efter en ny Trafikassistent. Jobbet består i at arbejde lufthavnes trafikcenter, der i det daglige servicere de rejsende og indgår i afvikling af offshore trafikken til Nordsøen, og de internationale ruter.
Forsidebillede: Loganair i Esbjerg Airport – Taget af BongoPlanes
Jesper Markussen siger
Det var Danair, som fløj mellem Esbjerg og København. Danir er et tidligere flyselskab, som var en sammenslutning af SAS, Maersk Air og Cimber Air, der varetog al indenrigsflyvning i Danmark i årene 1971-1995 med fælles tidstabel og billetpriser. Der blev fløjet på SASs koncession.
Det oprindelige DDL blev stiftet i 1918 og blev lagt over i SAS, da det blev etableret i 1950.
DDL må således have haft fly fra den første lufthavn i Esbjerg, som blev åbnet allerede i 1937 og senere erstattet af en ny i 1971.