Hvem har ansvaret for aggressive passagerer?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Når det drejer sig om luftfart, kan reglerne om juridisk ansvar i forhold til aggressive og urolige passagerer være lidt af en gråzone.

For hvem har egentlig ansvaret, hvis en passager ombord på et fly pludselig bliver aggressiv og går amok over for enten kabinepersonalet og / eller andre medpassagerer? Er det mon politiet i det land, passageren er fløjet fra? Eller det land, passageren flyver til? Eller dér hvor passageren stammer fra? Eller hvor flyet er registreret?  

En ældre engelsk kvinde, Mrs. Gayle, skulle fredag i sidste uge flyve med Ryanair fra Barcelona og hjem til England. Før flyets afgang, blev Mrs. Gayle overfuset af en mandlig passager, der sad på den samme række i flyet. Kabinepersonalet fik flyttet Mrs. Gayle til et andet sæde, men gjorde ingenting i forhold til den aggressive passager. Hele seancen blev filmet og lagt ud på de sociale medier, hvor videoen bl.a. er blevet set af mere end 4,5 millioner på Facebook.  Videoen kan ses her (lånt fra Euronews):

Der kan være flere årsager til, hvorfor kabinepersonalet ikke gjorde noget over for den aggressive mandlige passager. Ryanair hævder ganske vist, at de havde kontaktet det engelske politi i Essex, men eftersom flyet stadig befandt sig på landjorden i Barcelona i Spanien, var det ifølge engelsk lovgivning ikke muligt for den engelske anklagemyndighed at gøre noget.

Den engelske midlertidige transportminister, Karl Turner, sagde i en række tweets på det sociale medie Twitter:

Ryanair er registreret i Dublin. De engelske myndigheder ville ifølge den engelske luftfartslovgivning (Civil Aviation Act 1982) kun kunne foretage handling, såfremt flyet var under indflyvning til England. Her var flyet dog stadig på landjorden i Barcelona, så passageren skulle straks have været overgivet til spansk politi.

Ifølge den internationale luftfartsorganisation IATA, har der i perioden 2007-2016 været mere end 58,000 episoder med uregerlige passagerer. Urolig adfærd truer passagerernes sikkerhed og giver anledning til forstyrrelser, forsinkelser og omdirigeringer. Grundet smuthuller i lovgivningen, er der dog stor forskel på, hvilken myndighed eller jurisdiktion, der skal tage sig af en aggressiv passager og derfor forbliver episoderne ofte ustraffede.

Men kan man sige noget generelt om, hvilken lovgivning der er gældende, hvis der opstår en episode med en aggressiv passager? Det kommer an på, om flyet er lettet, om det er ankommet, eller om det stadig befinder sig på landjorden.

Hvis flyet er lettet

Som udgangspunkt vil det være lovgivningen i det land, hvor flyet er registreret, der er gældende ombord. Så hvis der sker en episode ombord på et fly, der er registreret i England, kan episoden undersøges af det engelske politi og retsforfølges af den engelske anklagemyndighed. Dog har den internationale Montreal Protokol fra 2014 forlænget jurisdiktionen, sådan at den udstrækkes til det land, der flyves til (destinationslandet).

Hvis flyet er landet

Hvis der sker en episode ombord på flyet og det lokale politi bliver tilkaldt ved ankomsten, kan politiet undersøge og retsforfølge episoden – uanset om flyet er registreret i et andet land eller ej. Dog skal politiets undersøgelse ske diskret. Hvis lokalpolitiet ikke ønsker at retsforfølge sagen, kan politiet og anklagemyndigheden i det land, hvor flyet er registreret, overtage sagen.

Hvis flyet ikke er lettet endnu

Hvis der sker en episode ombord på flyet, mens flyet endnu befinder sig på landjorden og har dørene åbne, er flyvningen teknisk set ikke begyndt endnu. Det betyder, at episoden stadig hører under det lokale politis ansvar.

Men hvis flyvningen teknisk set er startet og dørene er lukkede og flyet er rullet væk fra standpladsen i lufthavnen, er det en anden snak. Her vil en episode så være omfattet af lovgivningen i det land, hvor flyet er registreret (eller destinationslandet jf. Montreal Protokollen fra 2014).



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *