Hvor er de 6 Airbus A350’ere som SAS oprindeligt fik leveret?

SAS Airbus A350 - SE-RSB

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS var rimelig hurtigt ude med en flyordre til Airbus, da Airbus lancerede deres nye Airbus A350 som flagskib til langruterne. Men som det er kendt blev flere af dem sendt retur grundet chapter-11 processen. Men hvad laver de nu – det kigger vi på i denne artikel.

Oprindeligt var ordren på 8 fly og 6 er blevet leveret. SAS ser fortsat ud til at have 2 Airbus A350’er på ordre, dog uden at der skulle være en kendt leveringstid. Det er i hvert fald hvad SAS selv skriver på sin hjemmeside:

Den første Airbus A350’er blev leveret fra Airbus i slutningen af november 2019. Det var SE-RSA, som var den første i rækken og ses herunder på Airbus fabrikken til overdragelsecerimonien.

Første SAS Airbus A350-900. Foto: Airbus / PR

Denne første Airbus A350 kom ud at flyve med kunder i de sidste dage af januar 2020, hvor vi også var med på turen for at prøve økonomikabinen af.

I perioden fra slutningen af november 2019 og til første kommercielle flyvning, blev piloter og besætningen trænet i denne nye flytype. Noget du ser fortsat sker, når SAS bruger en Airbus A350 til at flyve mellem København og Stockholm på udvalgte fridage.

I 2020 så sommerprogrammet således ud, hvor SAS havde fået leveret 3 Airbus A350’ere:

  • Copenhagen – Beijing Capital 
    • Fra 06JUN20 – A330-300 erstattes af A350-900XWB
  • Copenhagen – Chicago O’Hare 
    • Fra 07JUN20 – A330-300 erstattes af A350-900XWB (På dag 3 vil A340-300 erstattes af A330-300)
  • Copenhagen – Hong Kong 
    • Fra 06JUN20 vil A350-900XWB bruges sammen med A340 i stedet for den nuværende A330/A340 mix
  • Copenhagen – Los Angeles 
    • Fra 08JUN20 vil A350-900XWB bruges sammen med A340 i stedet for den nuværende A330/A340 mix
  • Copenhagen – Newark
    • SK901/902 mellem 29MAR20 – 07JUN20 – A350-900XWB erstatter nuværende A330-300
    • SK909/910 – A330-300 vil på dag 2 erstattes på ud fra følgende plan
      • 09JUN20 – 04AUG20 A340-300
      • 11AUG20 – 01SEP20 A350-900XWB
      • 08SEP20 – 20OCT20 A340-300
  • Copenhagen – San Francisco 
    • Fra 08JUN20 A350-900XWB to operate along with A340, instead of A330/340 mix
  • Copenhagen – Shanghai Pu Dong 
    • Fra 10JUN20 vil A350-900XWB bruges sammen med A340 i stedet for nuværende A330/A340 mix
  • Copenhagen – Tokyo Narita
    • Fra 09JUN20 vil A350-900XWB bruges sammen med A340 i stedet for nuværende A330/A340 mix

3 styk Airbus A350 retuneret

Så kom coronapandemien og det fik SAS ind i en rekonstruktion via den snart aflsuttede chapter-11 process. Det betød at SAS returnede 3 Airbus A350’ere til ejerne. Det var SE-RSA, SE-RSB og SE-RSC.

SE-RSD, SE-RSE og SE-RSF, som var de nyeste, blev bibeholdt i drift af SAS.

Hvad er status med de 3 returnede Airbus A350’ere?

De 3 Airbus A350’ere som blev returneret har været sat på opbevaring i længere tid. Men nu ser det ud til at fremtiden er afklaret.

SE-RSA

SE-RSA med serienummeret 358, er endt ved China Airlines den 2. januar 2024.

China Airlines har opdateret deres tidstabel, så det tidligere SAS fly, skal sættes rute i starten af marts. Det sker på ruten fra Taipei (TPE) og til Rom (FCO) og Singapore (SIN).

Det betyder at du her kan flyve i en SAS kabine i fremtiden, da flyets kabine ikke ændres.

Sådan så SE-RSA ud, da vi fik et første kig indenfor kort efter ankomsten til København:

SE-RSB

SE-RSB med serienummeret 378, er også kommet videre til et asiatisk flyselskab. Det er Malaysia Airlines som har overtaget dette. På samme måde som med China Airlines, så vil kabinen ikke laves om og vil derfor fortsat have de samme sæder i de 3 klasser.

Malaysia Airlines overtog SE-RSB den 11. november 2023.

SE-RSC

Så er der SE-RSC med serienummeret 391 tilbage. Lige nu står det forsat som værende registreret ved SAS, men til langvarig opbevaring med registreringen VP-COC. Det er ejet af FS World Leasing.

Vores informationer fra chapter-11 processen, samt kilder i SAS, fortæller os at SAS har oplyst et kommercielt behov for at få SE-RSC tilbage den 15. februar 2024.

Lige nu er flyet på Caymanøerne og vi kan så måske se flyet komme retur til København i løbet af denne uge.

Dette holder vi naturligvis øje med.

Foto: Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *