Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det spanske flyselskab Iberia vil være den første operatør af flyet Airbus A321XLR. Det bliver på ruterne til Boston og Washington.
Oprindeligt var det planlagt at det var Aer Lingus, som skulle have dette første fly i denne modelserie. Men moderselskabet bag begge flyselskaber, IAG (International Airlines Group), har meddelt at Iberia nu skal være “Launch Customer”.
Airbus A321XLR er en version med ekstra lang rækkevidde sammenlignet med Airbus A321LR, som blandt du kender fra SAS. Forskellene mellem de to versioner gør at XLR versionen er ventet af flere flyselskaber:
- Airbus A321LR kan tage 220 passagerer i en ren økonomikonfiguration. Den har en maskimal rækkevidde på 4.000 nautiske mil. I andre konfigurationer kan den flyve helt op til 4.500 nautiske mil.
- Airbus A321XLR kan tage op til 244 passagerer i en ren økonomikonfiguration. Den har en maksimal rækkevidde på 4.700 nautiske mil. Forskellen på denne og A321LR er at den har fået en ekstra permanent brændstoftank i bagerste miderste del af flyet.
IAG melder ud at de forventer at få leveret det første af 14 fly i slutningen af sommeren eller det tidlige efterår i år.
Iberia’s Airbus A321XLR vil få en konfiguration med i alt 182 sæder fordelt på to kabineklasser. Så der vil være 14 sæder i Business Class med “full flat” sæder og direkte adgang til midtergangen. Resten af de 168 sæder vil være Economy.
Iberia flyver i dag dagligt mellem Madrid Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport og Boston Logan International Airport. Til Washington Dulles International Airport flyves der lige nu 4 gange ugentligt.
Udover Boston og Washington, så kan Iberia bruge flyet til for eksempel Houston, Atlanta, Orlando og Philadelphia.
Af andre store kunder til denne modelversion kan nævnes American Airlines med 50 fly og United Airlines med 36 fly.
Skriv et svar