Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Onsdag i denne uge modtog Icelandair sit første 737 MAX-fly fra Boeing. Leveringen er den første af totalt 16 fly som flyselskabet har på bestilling.
Icelandair har pr. i dag en flåde bestående af 32 fly. 28 af disse er af typen Boeing 757, som gik ud af produktion i 2005, og 4 af typen Boeing 767 som primmært bruges på de længste ruter. De nye 737 MAX8- og 737MAX9-fly skal efter planen erstatte den efterhånden aldrende 757-flåde.
Berlin først
Flyet som blev leveret onsdag skal de første to uger til træning af mandskab hos Icelandair. Derefter sættes den i trafik på ruten mellem Berlin og Reykjavik fra og med 19. marts. Henover sommeren skal den nye flytype også sættes ind på flere ruter i Europa. Blandt andet på ruten imellem Reykjavik og Berlin.
Siden 737 MAX er mere effektiv og har længere rækkevide end sine forgængere er det også i stand til at nå store dele af Canada og USAs østkyst fra Reykjavik. I løbet af foråret og sommeren vil vi derfor også se de nye fly på ruter til Cleveland, Philadelphia og Halifax.
Comeback for flere nordiske destinationer?
737 MAX er langt mere brændstofvenlig og billigere i drift end selskabets Boeing 757- og 767-fly. Dette bidrager til at gøre ruter som tidligere ikke har været lukrative mere attraktive. Vi kunne i efteråret berette at Icelandair havde nedlagt sine sommerruter til Trondheim og Stavanger i Norge fra 2018-sæsonen. Kan det være aktuelt at starte disse ruter op igen? Dette er selvfølgelig bare spekulationer og ønsketænkning fra vores norske venners side, men vi har et lille håb om at disse ruter måske kan få sin genopstandelse.
Oprindeligt skrevet af Martin fra InsideFlyer.no
[…] at fejre lanceringen af det første Boeing 737 MAX 8 fly inviterede Icelandair en række udvalgte rejsende til “Iceland By Air”, der indebar […]