Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Med indgangen af sommerprogrammet overtager Air Mauritius ruten mellem Amsterdam og Port Louis fra KLM. InsiderFlyer gik ombord flyet efter ankomst af den første flyvning, og talte med Vice President Corporate Communication Prem Sewpaul om udvidelsen til Amsterdam.
Med overtagelsen af ruten fra Amsterdam flyver Air Mauritius to gange om ugen, på mandag og fredage, til øen. I højsæsonen fra den 4. juli bliver ruten også udført på onsdage. Det nationale flyselskab indsætter et Airbus A340-300 fly på ruten.
Anden hub
Nar man tænker på Mauritius, er det forholdet til Frankrig som vil komme op først. Der er også flere daglige afgange mellem Paris og Mauritius. Det var dog hollændere, der i 1598 var de første til at bosætte sig på øen. Adskillige steder har stadig hollandske navne, som Fort Frederick Hendrick. Historisk set, er der derfor et klart bånd mellem de to lande.
Alligevel var det rutenetværket af partneren KLM, som var afgørende for at starte en direkte rute til Amsterdam. Air Mauritius har dets primære hub i Paris. I samarbejde med codeshare partner Air France kan passagerer flyve videre derfra til andre destinationer i Frankrig, Tyskland og Sydeuropa. Det betød, at Air Mauritius manglede tilslutning til Storbritanien og Skandinavien. Der er ikke nok passagerer til Holland alene, men med transfertrafikken taget i betragtning, er der grundlag for en direkte rute. “Amsterdam er nu vores anden hub i Europa”, siger hr. Sewpaul. Rute MK062 ankommer kl. 18:55 og passagerer kan derfor nå den sidste bølge af fly til resten af Europa. Flyet tager retur kl. 21:40, og passagerer har dermed hele dagen til at rejse til Amsterdam. Flyvningen til Port Louis tager 12 timer.
Mauritius er kendt for fantastiske sandstrande og flotte resorts. Øen retter sig primært mod ‘high-end leisure’ rejsende. 80% af rejsende er leisure, i følge direktøren. I erhvervssegmentet er der meget lidt traffik. Som nationalt luftfartselskab, som blev dannet direkte efter uafhængigheden, spiller selskabet et stor rolle i at udvikle landets turisme. “Et fly er en forlængelse af destinationen og servicen repræsenterer øen”, siger Sewpaul.
Air Mauritius har også en fordel i, at KLM siden den 30. oktober har udført ruten med en Boeing 787 Dreamliner. Ruten har derfor været på markedet et stykke tid. På grund af codesharing, kan Flying Blue medlemmer tjene miles på Air Mauritius’ flyvninger. KLM flyver flere gange dagligt fra Aalborg, Billund og København til Amsterdam, hvorfra det er muligt at flyve videre med Air Mauritius på samme billet. Gensidige elite fordele er endnu ikke på tegnebrættet, i følge Sewpaul.
Airbus A340-300
Traditionen tro, blev flyet hilst velkommen med en vandsalut. Ankommende passagerer fik en tulipan i træ i gave og til de udrejsende passagerer var der kage og en festlig drink.
Ombord er der 264 sæder i economy class og 34 i business class. Indretningen på denne A340 er noget forældet.
I business class er inddelingen 2-2-2. Sædet har temmelig meget recline, men kan ikke lægges helt fladt ned. Også opløsningen på skærmen er ikke topmoderne.
Også i economy class er kabinen fra et par generationer siden. Skærmen til underholdningssystemet er meget lille. På dette fly, er underholdningen heller ikke ‘on-demand’. I stedet for, er der et antal kanaler med film og serier der kører i ring. Air Mauritius har også nyere Airbus A340er, med større skærme og underholdning on-demand. De bliver også indsat på ruten til Amsterdam, men det er svært at sige på forhånd, hvilken model du vil få på hvilken dag. Husk derfor at medbringe din egen underholdning.
Nye fly
De kommende år fornyer Air Mauritius flåden med Airbus A350 og A330neo fly. A350 flyver allerede til Paris, og byder på et udmærkede ‘hard product’ med wifi og full-flat sæder i business class. Den første A330 følger senere i år og starter på ruten til Geneve. Air Mauritius antydede at Amsterdam ville være en oplagt kandidat til også at få en A350. Det ville være en enorm forbedring for passagererne.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar