Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Året 2017 er kun lige begyndt og Amsterdam Schiphol Airport har allerede et scoop. Skyteam medlem China Airlines har valgt Amsterdam som første interkontinentale destination til deres nye flagskip: Airbus A350-900 XWB (Xtra Wide Body)
Derudover er codeshare aftalerne med KLM blevet udvidet. To gode grunde til en lille fest. Insideflyer var tilstede og fik også et kig ombord på den nye Airbus.
Selvom det taiwanesiske selskab allerede har modtaget 4 fly af denne type og har fløjet dem i et antal måneder indenfor Asien, markerer den første interkontinentale rute til Amsterdam et vigtigt skridt i selskabets fornyelsesstrategi. Den allerførste flyvning til Amsterdam blev udført tilbage i 1983 og er de sidste par år blevet fløjet via Bangkok med Boeing 747 eller Airbus A340. Disse fly er ved at blive forældet. De nye A350 fly bryder dette image og er meget moderne indrettet. Derudover sætter flyet selskabet i stand til at flyve direkte til Taipei 4 gange om ugen. I den taiwanesiske hovedsted kan passagerer flyve videre til forskellige destinationer i Asien og Australien.
Codeshare
Eftersom China Airlines tilbyder mange, for Skyteam unikke, destinationer i Asien er der et tæt sammarbejde med KLM. Med ankomsten af den nye flytype bliver også en udvidet codeshare aftale og block-space taget i brug. Nok grunde til at begge CEOer af KLM og China Airlines var tilstede. KLM’s CEO Pieter Elbers, som startede sin tale med et par ord på kinesisk, ønskede sin kollega tillykke med den nye guldklump og talte om det gode samarbejde mellem selskaberne.
Passagerer hos KLM kan fremover flyve på KL koder til Busan, Nagoya, Kaohsiung, Takamatzu og andre destinationer i Japan og Korea. På den anden side kan China Airlines passagerer flyve videre fra Amsterdam til Paris, Lond0n og Manchester.
China Airlines A350 business class
Ombord er der 3 klasser, 32 sæder i Business Class, 31 i Premium Economy og 243 sæder i Economy. På business class kan passagerene regne med full-flat sæder i en 1-2-1 “reverse herringbone” opsætning. Kabinen føles rummelig da der ikke er bagagehylder i midten af kabinen. Sengen måler 198 cm og bredten er 18 tommer. Til underholdning er der en 18 tommer skærm. Desuden er der rigeligt med opbevaringsplads, et integreret spejl, stort bord til at arbejde på og selvfølgeligt stikkontakt og USB.
Til business class passagerer er der også indrettet en “Skylounge”, hvor de kan hente snacks og drikkevarer under flyturen.
China Airlines A350 premium economy
Premium economy er delt ind i en 2-3-2 opsætning. Stolene har en fixed shell, som gør at de ikke lægges bagud men skubbes fremad. Pitch er 39 tommer og bredten 20 tommer. En skærm på 12,1 tommer sørger for underholdningen. Stolene har både ben- og fodstøtte. Derudover er der et praktisk opbevaringsrum, læselampe, USB-udtag og stikkontakt. Passagerene får også et amenity kit.
China Airlines A350 economy class
Stolene i economy class har standard opsætning for en A350 i 3-3-3. Seat pitch på 32 tommer er ret godt på grund af slim sæderne. Om disse tynde stole også er komfortable på longhaul flyvninger efter mange timer i luften må fremtiden vise. Bredten er 18 tommer og stolene kan lægges 116 grader bagud. Også på denne klasse får passagerne en 11 tommer skærm, USB-port og stikkontakt.
Udover de “normale” sæder, kan 12 stolerækker sættes sammen til en “family couch”. Det betyder at undersiden af stolene bliver klappet op som giver en hel flad overflade. Passagerene får ekstra sengetøj og eventuelt tilpassede sæler samt legetøj til børnene. Stolene kan bestilles til merpris.
Derudover der også 18 stole ved en bulkhead eller nødudgang som giver enormt meget benplads. En godt tip på en lang flyvning.
Passagerne på alle klasser kan nyde de specielle A350 fordele som lavere kabinehøjde med højere luftfugtighed, mood lighting, mindre larm og, mod betaling, wifi.
Desværre var vejret for dårligt til at optage take-off, men Schiphol tillod gæsterne at komme ud på platformen og tage billeder af taxi. Flyet var China Airlines første A350 og er malet i en speciel livery af Mikado Pheasant.
Øvrige destinationer
Udover Amsterdam kommer China Airlines også til at bruge deres A350 til Wien og Rom. På sigt bliver det nok også udvidet til vestkysten af USA. Selskabet forventer at modtage yderlige 6 fly i år. Dermed vil den gennemsnitlige alder på flåden falde til 3,6 år.
China Airlines er medlem af Skyteam som betyder at du kan optjene Flying Blue miles. Et antal bookingklasser er dog udelukket. Elite og Elite Plus medlemmer kan også nyde fordele som SkyPriority. KLM selv flyver også dagligt til Taipei med en Boeing 777, og har også tilslutningsfly fra København, Aalborg og Billund.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar