Insidelook: Jet Airways Boeing 777-300ER

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

For lidt over et år siden flyttede det indiske selskab Jet Airways deres hub fra Brussel til Amsterdam Schiphol Airport. Fra Amsterdam fløj selskabet i første omgang til Mumbai, Delhi og Toronto med en Airbus A330. På grund af den succesfulde samarbejde med KLM og Delta Airlines blev kapaciteten kort efter øget og Bangalore blev tilføjet som destination. For tiden bliver alle flyvningen udført med større Boeing 777-300ER fly, som udover primært mere plads til fragt, også har en first class kabine. InsideFlyer fik en eksklusiv rundtur ombord.

Jet Airways Boeing 777-300ER

Hver morgen er det et imponerende syn ved G-terminalen i Amsterdam, hvor 3 Jet Airways triple-sevens ankommer kort efter hinanden og parkerer i en slags mini-hub. Transferpassagerer, ikke kun mellem Jet Airways afgange, men også fra KLM destinationer i Europa, Delta Airlines fra USA, Etihad Airways partners og enda El Al, skal passe godt på at tage det rigtige fly. Flyvninger til Delhi, Mumbai og Toronto afgår indenfor 20 minutter omkring klokken halv tolv om morgenen.

Jet Airways Boeing 777-300ER
Jet Airways Boeing 777-300ER

First class

Afgangen til Mumbai var først klar efter pre-flight preparation og det var den vi gik ombord. Når man kommer ind gennem dør 2L, er first class kabinen på venstre hånd med to rækker af suites i en 1-2-1 opstilling. Disse suites kan lukkes helt med en dør for total privacy. I døren er der en lille garderobe. Omkring stolen er der mange opbevaringsmuligheder. For at give en rummelig fornemmelse til kabinen er der ingen bagagebakker i loftet.

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

I den brede stol er der en indbygget massagefunktion og med et tryk på touchskærmen transformerer sædet i en 210cm lang seng; langt nok til de fleste danskere. Overfladen er bred og polstringen er god. Jeg kan forestille mig at passagerer fint kan sove her efter et krus chai (eller et glas Dom Perignon eller Bollinger), hjulpet godt på vej af mood lightning.

This slideshow requires JavaScript.

Til en dagsflyvning er der en stor mængde underholdning med et udvalg på over 600 timer i JetScreen systemet, alt fra Bollywood til Hollywood. I first class er skærmen 23 tommer og passagerer får Bose lyddæmpende høretelefoner.

This slideshow requires JavaScript.

Hvis arbejdet kalder er der selvfølgeligt et USB udtag og strømstik. Det foldbare bord giver en stor arbejdsplads.

This slideshow requires JavaScript.

Bordet er stort nok til at to personer kan spise sammen, hvis den anden person sidder på skamlen. Rejsende kan mellem 30 dage og 24 timer inden afgang vælge deres måltid på Manage My Booking. Ombord gælder et ‘dine anytime’ koncept, som betyder at passagerene selv bestemmer hvornår de vil spise.

This slideshow requires JavaScript.

Business class

Business class, eller Première som Jet Airways kalder det, består af 30 sæder i en 1-2-1 opstilling. Det er herringbone stole, som kan lægges helt flade. En perfekt opstilling for at få privacy, men ikke så nemt når man rejser flere personer sammen eller for at se ud ad vinduet. Alligevel føles stolen rummeligt og ikke trængt, som kritikken gik på omkring Cathay Pacific’s version. Det føles ikke som man er klemt ind mellem to høje vægge.

This slideshow requires JavaScript.

Passagerer i Première kabinen får en 15,4 tommer skærm til JetScreen underholdningssystemet. Skærmen kan klappes ud ad væggen. Ved siden af finder man fjernbetjeningen og en læselampe.

This slideshow requires JavaScript.

Omkring sædet er der rigeligt med opbevaringsplads, også når stolen er lagt helt ned.

This slideshow requires JavaScript.

Ligesom hos Etihad Airways partnere, er madservice hos Jet Airways ‘on demand’.

Economy class

Economy class i en Jet Airways Boeing 777-300ER er i en high-density konfiguration med hele 308 sæder. Inddeling er, som efterhånden er industristandarden, 3-4-3 som godt kan føles lidt presset. Stolene har dog en afstand på 32 tommer, som giver fin plads til nogen på 1,95 m.

This slideshow requires JavaScript.

Direkte bagved Première er der en slags mini-kabinene med kun 4 rækker. Det kan anbefales at sidde her, eftersom det er et roligt afsnit. Der er dog et tillæg for at vælge bestemte stole. Til merpris kan også en nødudgang vælges.

This slideshow requires JavaScript.

Alle rejsende får deres eget 10,6 tommer skærm til underholdning. Fjernbetjeningen er i stolen foran, så man kommer ikke nemt ved et uheld til at trykke på den. Der er også strømudtag tilgængelige til opladning af eget udstyr.

This slideshow requires JavaScript.

Konklusion

Jet Airways tilbyder især i premium kabinerne et udmærkede produkt. First class suiterne byder på et hav af plads, privacy og service. Også business class med sin 1-2-1 inddeling byder især erhvervsrejsende et konkurrencedygtig produkt, med direkte adgang til midtergangen, full-flat seng og privacy. Perfekt til at hvile sig eller netop til at arbejde. Sæderne i economy class kan være ret smalle for nogle rejsende, men mængden af benplads kompenserer for det. Passagerer i alle klasser kan selvfølgelig nyde den indiske gæstfrihed.

I Delhi og Mumbai kan passagerer flyver videre i det store indenrigsnetværk i Indien eller til destinationer i Sydøst Asien som Bangladesh eller Sri Lanka. Og glem ikke at Jet Airways også flyver til Toronto. Det er en lidt mere eksotisk måde at flyve på tværs af Atlanten. Der er ofte at finde gode tilbud via Amsterdam. Du kan tjene Flying Blue miles ved at flyve med Jet Airways eller bruge din konto hos en af Etihad partnere som Etihad Airways, Air Berlin eller Alitalia. Jet Airways arbejder sammen med KLM, så du nemt kan komme til Amsterdam fra København, Aalborg og Billund.

Læg også vores andre InsideLook artikler:

Insidelook: Aeromexico Boeing 787-9 Dreamliner

Insidelook: China Airlines A350-XWB

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *