Introduktion: En rejse til Hyderabad med Air France og Air India

Hyderabad high court

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Fornyeligt skulle jeg til en konference som blev afholdt i Hyderabad i Indien. Rejsen endte at blive en større oplevelse, selv for en garvet rejsende.

Turen endte med at foregå på Business Class med Air France via Charles-de-Gaulle (CDG) til Mumbai (BOM) og videre med Air India til Hyderabad og med et ophold på Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC).

Det blev en længere tur og, som allerede antydet, foregik ikke alt som planlagt. Jeg vil derfor dele oplevelsen op i flere artikler:

  1. Introduktion, booking og visum (Denne artikel).
  2. Air France København til Paris CDG på Business class.
  3. Air France Paris CDG til Mumbai (BOM) på Business class.
  4. Transfer hotel Niranta, Mumbai Airport.
  5. Air India indenrigs Mumbai til Hyderabad på Business class.
  6. Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC)
  7. Turen hjem.

Her kommer den første artikel i serien!

Booking

Konferencen skulle foregå over hele 7 dage. Så lang tid ville jeg ikke være der, og så snart de store udkastet til programmet blev offentliggjort, kunne jeg gå i gang med at bestille rejsen til de dage der var mest interessant for mig. Det viste sig hurtigt at Hyderabad ikke er nemt at rejse til fra Europa. De korteste forbindelser var med en enkel transfer i en af ørkenstaterne med Emirates eller Qatar. Ulempen var dog at det ville være en 4 timer lang natflyvning og en 7 timers morgenflyvning på vejen hjem. Det giver ikke mange muligheder for at få noget søvn. Valget faldt derfor på Air France i deres udmærkede reverse herringbone business class og en god 9 timers natflyvning hjemover.

Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC)
Novotel Hyderabad International Convention Center (HICC). Billede fra hotellets hjemmeside.

Konferencen blev afholdt på Hyderabad International Convention Center (HICC). Der er en del hoteller i området, men kun ét i gåafstand: Novotel HICC. Det er en stor konference og hotellerne tættest på plejer at blive udsolgt på ingen tid. Jeg satte derfor en lille bot op for at holde øje med hvornår der blev åbnet for bookinger og bookede samme dag via email. Svaret kom i løbet af få timer og bekræftede bookingen, dog til en anden pris og værelsestype end oplyst gennem konferencens hjemmesiden og uden mulighed for ændringer, som også var annonceret som full-flex. Det var dog intet problem for mig eftersom jeg ikke ville lave reservationen om alligevel, men det efterlod alligevel et lidt rodet indtryk.

Stempler i pas
Billede af Jon Rawlinson (c) CC BY 2.0

Visumansøgning

Selv for en kort konference i nogle enkelte dage skal man ansøge om et visum på forhånd. De lover at det kun tager et par dage, men med alle andre planlagte rejser var det ikke nemt at finde en god uge hvor jeg kunne undvære mit pas. Jeg var lige et par uger hjemme omkring halvanden måned inden afrejse.

Selve ansøgningen er noget af det mest omstændige jeg har oplevet. Først skal man udfylde en meget lang online formular. Når jeg siger meget lang, så mener jeg altså at den er meget grundig. Ikke bare de sædvanlige spørgsmål om navn, adresse, fødselsdag, pasnummer og så videre. Navn, fødselsdato og fødselsby på ens forældre og ens bedre halvdel? Har du været i militæret? Lande du har besøgt i løbet af de sidste 10 år? Vent, hvor mange år? Allerede inden jeg nåede ud af norden og Vesteuropa var feltet for lille. Jeg valgte derfor kun at skrive de lande der havde efterladt et stempel i mit pas.

Når man endeligt når i gennem formularen starter indsamling af andre papirer. Et pasbillede. Kopi af fly- og hotelreservation. Invitation fra organisationen der står for konferencen. Invitation fra den lokale vært, til denne konference Ministry of Electronics & Information Technology. Clearance letter, som er kommunikation fra Ministry of Interior til mig om at ministeriet at de synes der er i orden at der kommer nogle folk fra udlandet på besøg. Clarification letter, som er en kopi et brev fra Ministry of Electronics & IT til organisatorerne om at de har fået en Clearance letter fra indenrigsministeriet. Plus godt 700 kroner i gebyr.

Turen til ambassaden

Væbnet med alle disse papirene dukkede jeg op på ambassaden. Til visumansøgninger var der en lang kø i et stort åbent lokale. Jeg kunne altså rigtig godt følge med i alle de andres forsøg at få lov at aflevere en ansøgning. Rigtig mange blev sendt hjem for at indhente mere dokumentation eller damen bag skranken skulle tale med sin supervisor først, som desværre ikke var tilstede. Jeg kunne godt se hvor det bar hen.

Da det endeligt var min tur og gik frem til disken med et stort smil: “Jeg ved godt at du skal bruge mange papirer, og bare se, jeg har dem allesammen”. Sådan skulle det ikke gå. Det viste sig jeg havde overset forskel mellem clearance letter og clarification letter og jeg manglede den førstnævnte. Hun skulle tale med sin supervisor. Heldet var dog med mig at han lige var kommet tilbage. Hun kom tilbage efter få minuter; han var gået til et møde med ambassadøren.

Min tolerance for bureaukratiske udskejelser var på det tidpunkt nået til niveauet: “Jeg går ikke herfra uden at du tager min ansøgning”. Det var hun helt med på, jeg kunne bare tage plads igen, mødet skulle ikke vare længe. Mellem alle andre ansøgninger, gik hun bagved omkring hver tiende minut og efter en god halv time havde hun fået fat i chefen. Han kendte godt konferencen og det var helt i orden. Pheew.

Stempel i passet

Og dog. Et par dage senere ringede damen til mig. Hvad mon det nu kunne være? Det viste sig at et konferencevisum kun er gyldigt i en måned fra den dag de sætter klistermærket i passet og eftersom konferencen var om halvanden måned, ville visummet være udløbet inden! Dette på trods af at ansøgningen var for 7 specifikke dage måneden efter. Ansøgning var dog godkendt, jeg skulle bare aflevere passet igen lige op til konferencen og så ville jeg kunne hente det allerede dagen efter. Det lykkedes til sidst.

Air France planes are parked on the tarmac of Charles de Gaulle airport on September 24, 2014 in Roissy, north of Paris, on the 10th day of Air France's pilots strike against the company's plan to develop its low-cost subsidiary. AFP PHOTO / STEPHANE DE SAKUTIN (Photo credit should read STEPHANE DE SAKUTIN/AFP/Getty Images)
Getty Images

The wheels come off…

Flybillet, hotelreservation og visum, endelig var jeg klar til at tage afsted. Jeg var tilfældigvis inde på Air France’s hjemmeside for at booke billetter til en tur senere på året, da jeg opdager store røde bogstaver øverst på siden. Flight cancelled! Air France er normalt gode til at ombooke helt automatisk, så jeg klikker fortrøstningsfuldt ind på detaljerne på turen for at se hvordan jeg er booket om. Det ser ud til at begge indenrigsfly med Jet Airways er lavet om. På vej ud er jeg vist “kun” bumpet fra business class til economy class, men på vej hjem vil mit nye fly ankomme i Mumbai 6 timer efter mit fly til Paris afgår!

Social Media

En af de ting jeg godt kan lide ved både KLM og Air France er deres social media teams. De var nogle af de første flyselskaber der begyndte at bruge Twitter og svarede den gang indenfor få minuter. Nu lover de svar indenfor en time, som de plejer de at holde, og man slipper for at hænge i en telefonkø. Også denne gang fik jeg hurtigt svar om at de godt kunne se at de nye bookinger ikke var så heldige og de ville finde alternative ruter til mig.

I stedet for Jet Airways blev jeg tilbudt at rejse med Air India, stadig via Mumbai på vej ud men via New Delhi på vej hjem. Efter et kig på sædekonfigurationen kunne jeg se det ville være en 9 timer natflyvning i deres gamle business class, med angled lie-flat sæder, som jeg pænt takkede nej til. Jeg foreslog som alternativ en noget længere tur igen via Mumbai i den nye reverse herringbone business class som de med det samme reserverede for mig.

Den store ulempe med de nye billetter var dog en godt 6 timers transfer i Mumbai. Ikke bare en lang transfer, men med ankomst omkring midnat og videre kl. 06:15. De undesøgte om der var et fly senere om formiddagen eller eftermiddagen, men desværre var der ikke et senere fly før om aftenen. Jeg fandt dog transithotel Niranta med direkte adgang fra terminalen som jeg bookede til en fornuftig pris.

Klar til afgang

Endelig var alt på plads til at komme afsted. Det lovede at blive noget af en oplevelse med forskellige flyselskaber fra forskellige alliancer, transferhotel og en lang konference. Oplevelserne skuffede ikke. Følg med i de kommende artikler.

Hovedbilledet er fra neptune000 (c) CC BY-SA 2.0.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *