Italienske ITA kunne ende i Star Alliance og ikke i SkyTeam

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Lufthansa forsøger at købe 40% af det “nye” italienske flyselskab ITA. ITA som lige nu er en del af SkyTeam. Sker dette, så vil resultatet være at ITA skifter til Star Alliance.

Det betyder at har du lige lavet et status match i deres opstartskampagne fra for eksempel British Airways, så vil du, hvis Lufthansa lykkes med at overtage 40%, ende med et muligt Star Alliance guld kort på et tidspunkt – det kan dog nemt gå lang tid før det sker.

Læs mere: Sidste anmeldelse af en tur med Alitalia

ITA blev lanceret i oktober sidste år efter at Alitalia blev lukket ned. ITA er derfor det nye flyselskab, men det driver meget af det gamle videre – inklusiv navnet. Navnet Alitalia ser det nu ud til at det kommer tilbage igen også.

Lufthansa’s interesse kunne hænge sammen med et ønske om at styrke deres lokale tilstedeværelse i Italien. Indtil nu har de det regionale Air Dolomiti, som har base i Verona. Ved at købe sig ind i ITA, så vil de kunne få et stort stykke af det italienske marked og feede passagere ind til deres hubs i Tyskland og Schweiz. På samme måde som for eksempel Austrian Airlines og Brussels Airlines.

Rygterne om Lufthansa’s ønske om de 40% tager til i styrke og senste raport er fra den italienske avis Il Foglio.

Der kan være knaster i den mulige overtagelse for Lufthansa. Dog ikke fra den italienske regering, som sikkert gerne vil have Lufthansa ind og hjælpe med at drive ITA effektivt. Men mere fra EU. EU kunne formodentlig godt se nogle konkurrenceudfordringer ved at lade Lufthansa overtage en kontrollerende del af ITA og dermed det italienske marked. Igen – det er lykkes med både Austrian Airlines og Brussels Airlines tidligere.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Frank siger

    Hvorfra har i ITA vil skifte til Star Alliance hvis det lykkes Lufthansa at købe 40% af selskabet? Der er flere af selskaberne i Lufthansa gruppen som ikke er med i nogen alliance eller har et loyality program, ligesom der er fly selskaber som ejer betydlige andele af fly selskaber som er medlem af konkurerende alliancer.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,
      Vi skriver at vi formoder at det vil ske og ikke at ITA vil fortsætte i SkyTeam. Dette vil være en speciel konstruktion og ikke det mønster vi ser med de større flyselskaber som Lufthansa Gruppen har overtaget.
      Mvh Henrik

  2. Frank siger

    I skriver det som om det er et faktum, som i har konkret viden om. I skriver det ikke som at det er jeres gæt. Derudover kan jeg ikke mindes at et eneste af de fly selskaber som Lufthanse hidtil har overtaget har skiftet alliance. De har alle været medlem af Star Alliance i forvejen, eller er fortsat uden medlemskab af nogen alliance.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,
      Vi skrev følgende “så vil du, hvis Lufthansa lykkes med at overtage 40%, ende med et muligt Star Alliance guld kort på et tidspunkt – det kan dog nemt gå lang tid før det sker.”. Så korrekt at vi ikke skriver det er et kvalificeret gæt fra vores side, men det mener vi bestemt det er. Det vil ikke give mening at Lufthansa har et selskab i Italien, som er medlem af SkyTeam eller oneworld for den sags skyld. Det vil også være sandsyneligt at at SkyTeam ej heller syntes det er en god ide at ITA fortsat skulle være medlem af alliancen ved et stort ejerskab af Lufthansa.
      Mvh InsideFlyer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *