Kina bestiller 300 Airbus fly

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I forbindelse med den kinesiske præsident Xi Jinpings besøg i Paris, blev der underskrevet en kontrakt på køb af 300 nye Airbus fly, fordelt på 320 Airbus A320 familien og 10 A350 XWB. Ordren har en samlet værdi af 30 milliarder euro (224 milliarder kroner) Normalt plejer Kina at købe ligeligt ind med fly fra europæiske Airbus og konkurrenten Boeing fra USA, men måske er det ved at ændre sig.

Hvorvidt det har noget at gøre med den igangværende handelskrig mellem USA og Kina – samtidig med at alle Boeing 737 MAX fly har flyforbud, kan man kun gisne om.

Køberen af de 300 fly er China Aviation Supplies Holding Company (CAS), som udlejer flyene til de kinesiske flyselskaber.  Det er ikke første gang, at CAS indgår en stor kontrakt med flyleverandørerne. Så sent som i 2017 bestilte de 300 Boeing fly til en samlet værdi af 37 milliarder USD (244 milliarder kroner) i forbindelse med Donald Trumps besøg i Kina. Ordren inkluderede 260 Boeing 737 og 40 Boeing 787/777. I dag har Kina mere end 100 Boeing 737 MAX stående på jorden med flyforbud, efter at Kina, som et af de første lande, forbød flyene efter de to styrt i Indonesien og Etiopien.

Da Frankrigs præsident Emmanuel Macron var på statsbesøg i Kina i januar 2018, sikrede han sig også en stor ordre fra CAS.

Ifølge Airbus seneste “China Market Forecast 2018 to 2037”, har Kina brug for 7.400 nye passager- og fragtfly i løbet af de næste 20 år. Det repræsenterer mere end 19 procent af det totale marked på mere end 37.400 nye fly. Læs mere om det kinesiske behov for nye fly her.

I slutningen af januar 2019 havde kinesiske flyselskaber 1.730 Airbus fly i drift, heraf 1.455 i Airbus A320 familien og 17 A350 XWB fly. Det sker blandt andet i kraft af, at mere end 1.900 ansatte i Kina arbejder for Airbus eller samarbejdspartnere forskellige steder i Kina.

I Tianjin arbejder mere end 500 ansatte med at samle A320’ere.

Mange af disse ansatte arbejder på fabrikken i Tianjin, syd for Beijing. I Tianjin arbejder mere end 500 ansatte med at samle A320’ere. Tianjin er også det første sted udenfor Europa hvor man færdigmonterer widebody fly som A330, inden de leveres til kunderne.

Foto © Airbus

 

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *