KLM introducerer et selvlærende bagagesystem

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvor irriterende er det ikke, når dit fly er forsinket, for eksempel fordi flyet ankom for sent? Det er endnu mere irriterende, hvis dit fly er forsinket på grund af en passager, der kommer for sent, og hvis bagage skal fjernes fra flyet. Ville det ikke være rart, hvis der kunne gøres noget ved det? KLM har udtænkt noget til det, nemlig et selvlærende bagagesystem.

Forsinkede passagerer

En KLM-medarbejder bemærkede, at de samme flyvninger ofte blev forsinket. Årsag: Bagage, der skal aflastes i sidste øjeblik, fordi passageren ikke er nået frem til hans eller hendes fly. Vidste du, at ikke mindre end 12% af KLM’s forsinkelser sker på grund af bagage, der skal tages af flyet i sidste øjeblik? Konsekvens: vrede eller irriterede rejsende, mindre munter besætning og bagagemedarbejdere.

KLM X begyndte derefter at forsøge at løse dette problem. KLM X er en platform, der tester eller optimerer nye produkter eller processer i realtid.

Kunstig intelligens?

Bax@Risk er udviklet til at løse problemet. Det er et system, der forudsiger, om passagererne vil ankomme for sent til deres næste europæiske flyvning. Bagagen af disse passagerer bliver ‘opdaget’ og holdes adskilt af en specielt udviklet algoritme. Hvis passageren virkelig kommer for sent, kan bagagen nemt og hurtigt læsses af flyet. Bagagemedarbejderne behøver ikke at lede efter kufferten i hele lastrummet. Ved at bruge Bax@Risk-værktøjet kan fly derfor oftere kommei luften til tide. Især i de travle perioder her om sommeren, er værktøjet meget nyttigt. KLM har punktlighed som #1 på dagsorden. Dette værktøj vil derfor helt sikkert bidrage til bedre punktlighed.

I øjeblikket har det nye Bax@Risk-system allerede bevist sit værd. I 30 til 40% af tilfældene har værktøjet truffet den rigtige beslutning. Og skønheden i systemet er, at det lærer af tidligere foretagne valg. Så desto oftere den kommer med forudsigelse, jo mere pålidelig bliver værktøjet.

Hvordan virker Bax@Risk?

Systemet registrerer alle afgående flyvninger. Hvis det viser sig, at en passager er forsinket, sender Bax@Risik-systemet en meddelelse til ‘Bag Manageren’. Det er et system, som bagagemedarbejderne bruger. Bagagemedarbejderen lægger derefter bagagen på den sidste vogn, så bagagen nemt kan tilføjes eller fjernes. Systemet udpeger mindst 10 passagerer, som har størst chance til at miste flyvningen, og som skal have lastet bagagen på den sidste vogn. Det nye Bax@Risk værktøj kommer i brug til alle 320 KLM Cityhopper og Boeing 737 fly.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Marco fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *