Københavns lufthavn udnytter kendt teknologi på en smartere måde

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I en artikel til det danske erhvervsblad, Børsen, fortæller Københavns Lufthavns tekniske direktør, Christian Poulsen, hvordan CPH benytter sig af kombinationen med en app og 900 wifi antenner til at skabe en bedre oplevelse og service i Københavns Lufthavn.

Som Christian pointere, så ved vi alle som rejsende hvor ofte og hvor mange flaskehalse vi møder i processen på vejen igennem lufthavne, lad det være i security, ved gaten eller sågar ved vores favorit kaffe butik.

“Det vigtigste af alt er, at flyene afgår til tiden. Selv om vi gerne vil holde på folk, så er det vigtigste altså at få dem af sted til tiden.” siger Christian Poulsen til Børsen

Hvad Københavns Lufthavn har gjort er to ting.

  1. De har bygget en bedre app – CPH Advantage appén har fået en opgradering
  2. De udnytter signaler fra din mobil til at lokalisere dig

Appén

Appén fungerer nu som en indendørs GPS, dvs. at står du og af uransagelig årsager ikke kan finde frem til en af de tre Starbucks, så kan du med hjælp fra appén blive guidet fra det punkt du står og frem til butikken. Dette virker med alle lufthavnens butikker.

Det skal nævnes, at du skal melde dig ind i CPH Advantage, det er gratis, men så får du også diverse tilbuds som f.eks. rabatter på parkering og kampagner i TaxFree. Men så snart du er medlem, så er der lagt i godteposen til nogle interessante ting i fremtiden.

“Vi er på vej med en app, så du kan logge på vores medlemsportal. Her vil vi gerne vide, hvor du skal hen, så vi kan hjælpe dig med at finde dit fly og sende dig en besked, så du ikke kommer for sent,” siger Christian Poulsen til Børsen

Det vil sige, at oplyser du dine rejseplaner, så vil du i fremtiden kunne modtage en besked på din telefon om, at det er tid til at komme afsted mod din gate.

Wifi

Alt dette kan kun lade sig gøre igennem smartephone applikationer der drager nytte af de wifi signaler telefonen sender ud til de 900 antenner der er fordelt i Københavns Lufthavn.

Cisco, der er leverandøren af teknologien til lufthavnen, garanterer en nøjagtighed på den enkelte rejsende ned til 20 meter, men Christian Poulsen udtaler, at der reelt kun er tale om få meters præcision, hvilket er imponerende.

Wifi signalerne skal ikke blot bruges til at servicere rejsende i lufthavnen, men ligeledes skabe en smartere og bedre lufthavn. Med wifi signalet fra din telefon kan lufthavnen følge din færden igennem lufthavnen og ganger du det op med større antal rejsende i løbet af en dag, så kan du begynde og se tendenser i folks adfærd i lufthavnen.

“Vi har ca. 800 fly på en god dag, og ca. 300 af dem kommer enten for tidligt eller for sent. Og når vi flytter et fly fra en gate til en anden, skal alle processer jo følge med. Her kan de nye data hjælpe os med at blive mere effektive. Vi bliver bedre til at forudsige, hvad der skal gøres.” siger Christian Poulsen til Børsen

De fleste af os måske tendens til at tjekke afgang, status og gate i terminal 1, men det interessante er, at undersøge hvor mange kigger der, fremfor lige efter security, fremfor lige efter TaxFree. Derigennem kan Københavns Lufthavn skabe et bedre flow for rejsende igennem et bedre indsigt i adfærdsmønstret hos rejsende.

Video om de nye funktioner:

Hvad er din holdning til at Københavns Lufthavn kigger dig over skulderen på wifi?
Smid os en kommentar nedenfor eller i vores forum.

Kilde: Børsen.dk



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *