Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
National Geographic har kåret København som “Best of The World 2021”. Den fornemme placering på listen skyldes især de bæredygtige løsninger, som møder byens turister.
København er kommet på listen med 25 inspirerende rejsemål. National Geographic har lige offentliggjort Best of The World 2021, som hylder rejsemål, der definere den måde, vi rejser på i fremtiden. København ligger i kategorien ”Sustainability Stars”.
Bæredygtighed er en helt central del af Wonderful Copenhagens arbejde med international eksponering. Det er meget glædeligt, at byen får denne anerkendelse og synlighed i en tid, hvor byens turismeerhverv lider.
Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør, Wonderful Copenhagen
Reportage fra København
Den britiske udgave af National Geographic Traveller var sidste år i København. Det var i forbindelse med åbningen af CopenHill, hvor Wonderful Copenhagen og VisitDenmark arrangerede et pressebesøg.
Det resulterede i artiklen Carbon-free Copenhagen: how the Danish capital is setting a green standard for cities worldwide, som udkom i marts 2020.
National Geographics magasiner har ry for at producere indhold af høj kvalitet. Det er magasiner, man køber for at blive klogere, og som andre medier refererer til. Derfor er det fantastisk, når Danmark bliver omtalt af National Geographic, og endnu mere fornemt er det at være deres ’Best of the World’ på bæredygtighedsfronten.
Maria Thuesen Bleeg, presseansvarlig på VisitDenmarks markedskontor i Storbritannien
Bæredygtighed er hot
National Geographic giver denne begrundelse for den fine placering: København er den første hovedstad, som har sat det mål at være CO2 neutral i 2025, at alle busser vil overgå fra diesel til el, og at cyklen er det foretrukne transportmiddel blandt københavnerne.
VisitDenmark oplever, at de internationale medier i stigende grad efterspørger grønne eksempler. Nogle medier stiller endda som krav, at der er en bæredygtig vinkel på historien.
Derfor arbejder VisitDenmark på at flette bæredygtige vinkler ind i rejsehistorierne. Dette arbejde er blevet endnu mere relevant nu, hvor covid-19 ikke kun spænder ben for turisterne, men også gør rejsejournalisternes arbejde mere vanskeligt.
Vi oplever en stor interesse for bæredygtighed blandt de amerikanske medier, og her passer den bæredygtige linje, der generelt er i rejsefortællingerne om Danmark, rigtig godt ind. Det kan eksempelvis være gastrohistorier, hvor vi også taler om madspild eller lokalt producerede råvarer. Det samme gælder med design- og arkitekturhistorier. Som destination har vi momentum i forhold til bæredygtighed, og det skal vi være gode til at gribe. Især i de her tider, hvor der er brug for at give rejsehistorierne en ny vinkel.
Katinka Friis, VisitDenmarks presseansvarlige i USA
Forsidefoto: Eric Morasse, Pixabay
Skriv et svar