København set fra en DC-3

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Insideflyers udsendte har været på rundtur over København i en 75 år gammel DC-3. Der er sket meget i udviklingen af fly de sidste 75 år, men egentlig er oplevelsen den samme, blot i et langsommere tempo.

Anledningen til at jeg var med en DC-3, var at vi i det nu nedlagte Lynettens Vindmøllelaug ville se vores vindmøller fra luften. Derfor havde vi bestilt en rundflyvning fra Roskilde Lufthavn over København til Tuborg Havn og retur. Turen varede i 25 minutter og foregik i 300 meters højde med en hastighed på 260 km/t. Flyet har plads til 16 passagerer.

Flyet er bygget til det amerikanske flyvevåben i 1944 og blev efter krigen overtaget af det norske flyvevåben. Herefter kom det til SAS og fløj for SAS indtil 1953. Senere fløj DC-3’eren for det danske flyvevåben indtil 1982. Det har fløjet med både kongefamilien og ministre.

Nu er det overdraget til Foreningen For Flyvende Museumsfly, der også har forpligtet sig til at holde det flyvedygtigt. Flyet er hjemhørende i Roskilde Lufthavn

Foreningen DC-3 Vennerne er brugerne af flyet. De står for planlægning og afvikling af de mange spændende flyveture i sommerhalvåret.

Læse hele historien om flyet her.

Flyveturen

This slideshow requires JavaScript.

Ombordstigningen foregår i bagenden, hvor man også opbevarer bagagen. Man sidder i en vanlig 2-2 konfiguration og har store vinduer at kigge ud af, da der ikke er en trykkabine. Bagagehylderne meget små og ikke egnet til moderne rullekufferter.

This slideshow requires JavaScript.

Sædet er lidt smalt men benpladsen er ganske god; faktisk på højde med det, der i dag sælges som Premium Economy. Som et kuriosum, så er der stadig et askebæger i armlænet.

Da alle 16 passagerer er kommet ombord, kommer kaptajnen ud af cockpittet og giver en sikkerhedsbriefing. Herefter startes de to motorer, som skal varmes op i fem minutter, før vi kan trille ud på startbanen. Selv om jeg sad lige ved siden af en motorerne, så var lydniveauet ikke meget højere end i et moderne fly.

Efter nogle få hundrede meter hen af startbanen slap vi jorden og steg til vejrs. Kort tid efter kom mekanikeren ud fra cockpittet hen til det forreste vindue i kabinen for at se, om motorerne lækkede olie. Det gjorde de heldigvis ikke.

This slideshow requires JavaScript.

Turen gik via Brøndby Strand ind over Amagers østkyst op over Inderhavnen op til Tuborg Havn. På tilbagevejen kunne vi se ud over Kasttrup Lufthavn.

Undervejs er der mulighed for at besøge cockpittet.

Kort før landingen er der en klokke, som ringer. Det er fordi det er på tide at spænde sikkerhedsbæltet. Der er nemlig ikke noget højttalersystem i flyet. Landingen forgår roligt og alle klapper – på bedste charterflymaner.

Rundture hele sommeren

Hvis man skulle være interesseret i at komme ud og flyve med DC-3’eren, så er der masser af muligheder hele sommeren. Der er både korte rundflyvninger, ture til Skagen, Aarhus, Odense. Karup, Malmø og en række andre steder. Det fulde program kan ses her.

For at komme på en flyvning skal man først melde sig ind i DC-3 Vennerne og betale for et medlemskab., som koster 375 kr. for et år. Man har også mulighed for at arrangere sin helt egen tur. Hvis et antal DC-3 Venner bliver enige om, at de vil se Møns Klint fra luften, flyve rundt om Bornholm eller har et andet mål, så vil de fleste ønsker kunne opfyldes.

Foto © Per Danielsen

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *