Københavns Lufthavn er forandret

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Covid-19 pandemien og det store fald i antallet af passagerer har sat sit tydelige præg på Københavns Lufthavn. Nu er nogle af butikkerne begyndt at åbne igen. Men der mangler stadig meget inden lufthavnen er tilbage til normal service.

Jeg var igennem Københavns lufthavn 2 gange i sidste uge. Først på ugen ankom jeg fra Aarhus – mens jeg skulle retur sidste på ugen. Det var naturligvis en helt anden lufthavn end den, jeg rejste igennem før Corona krisen.

Jeg havde mundbind på – ligesom de få andre passagerer, jeg så i terminalen. Og mine briller duggede. Jeg skal se, om jeg kan finde en god løsning på det problem. Til gengæld så personalet ud til at befinde sig godt bag deres visir. Det fungerede rigtigt fint – og det er også behageligt at kunne se hele ansigtet på den person, du snakker med.

Jeg bemærkede, at SAS havde lukket for personlig betjening i det lille servicecenter ved bagagebåndene. Jeg håber, at der snart komme så meget trafik, at passagererne igen kan betjenes. Hvis jeg skulle mangle min kuffert, ville jeg i hvert fald hellere snakke med en person, end udfylde en blanket.

Ny video fra lufthavnen

Københavns lufthavn har lavet en video, der viser, hvordan du nu rejser med de nye restriktioner. Videoen kan ses nedenfor.

Du skal bruge mundbind

Københavns Lufthavn har ekstra personale, der skal vejlede passagererne. Personalet står klar ved indgangene til terminal 3 og stopper passagerer uden mundbind. De bliver vejledt i, hvor mundbind kan købes. Jeg nåede aldrig at tjekke prisen på de mundbind, der sælges i lufthavnen. Men jeg er sikker på, at det vil være en god ide at have dem med hjemmefra.

Der er også opstillet en del standere med håndsprit. Jeg synes personligt, at det er meget lettere at bruge standerne med håndsprit i fakta og på apoteket. Lufthavnens løsningen kræver nogle fingerkræfter, før der komme sprit ud i hånden.

Selvbetjening

Jeg skulle tjekke ind og aflevere min kuffert. Men SAS-personalet ved indgangen til det afgrænsede område ved indtjekningsskrankerne bad mig bruge selvbetjeningsautomaterne. Hverken diamantkort, billet på klasse C eller duggede briller kunne give adgang til personlig betjening ved skranken. Til gengæld fik jeg hjælp af en venlig SAS-medarbejder ved automaten. Jeg fik klart det indtryk, at SAS bruger den nuværende situation til at vænne passagererne til af flytte fra personlig betjening til selvbetjening.

SAS fast track og loungen er lukket

SAS har også lukket for fast track. Så jeg skulle igennem den almindelige sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn Terminal 2. Torsdag eftermiddag var en håndfuld af scannerne bemandet. Der var lidt kø, men alligevel gik det rimeligt hurtigt at komme igennem – jeg gætter på, at det tog 7 – 10 minutter.

Jeg glæder mig til, at SAS igen åbner loungen

SAS to lounger er også lukket. Men da nogle af spisestederne har åbent, er det naturligvis muligt at få en bid mad og lidt at drikke. Det skal retfærdigvis siges, at lufthavnen har meget få passagerer. Så det er let at finde en siddeplads i et roligt hjørne. Også tæt ved gaten. Men jeg håber, at der snart kommer så mange passagerer, at SAS igen kan byde på laksesalat og en dansk vand i en af selskabets lounger i Københavns Lufthavn.

Taxfree sælger billige påskeæg

Da jeg ankom mandag morgen, var lufthavnens taxfree butikker lige åbnet. Jeg manglede ikke noget – men bemærkede, at marcipanæg fra Anthon Berg var på tilbud. Det er naturligvis påskeslikket, der skal sælges nu. Jeg kunne ikke modstå fristelsen til at købe lidt til den søde tand og eftermiddagskaffen.

Er dette forsmagen på fremtidens flyrejser?

Selvom jeg ikke var helt tilfreds med min tur gennem lufthavnen, så er det jo i det store hele blot en spørgsmål om tilvænning. Det er klart, at de nye hygiejne regler vil give nogle ændringer i vores rejsemønster. Men personligt ser jeg frem til, at kunne få lov til at erstatte mundbindet med et visir. Og så håber jeg, at SAS snart får så meget gang i forretningen, at selskabet kan byde på en kop kaffe i loungen.

Kommentarer

  1. Frank siger

    Jvf. CPH kundeinformation koster mundbind i lufthavnen 10 kr. stykket. Det er det dobbelte af hvad man kan købe dem til i normal.

    vedr. indcheckning, så tror jeg mere det handler om at der kan spares personale ved at henvise alle til selvbetjenings stander, og pt. er der jo abosolut INGEN kø ved selvbetjening, som der ellers nemt kan være selv uden for rush hour. Om du får hjælp ved en selvbetjenings stander, hvor 1 medarbejder kan betjene op til 5 personer samtidig eller du får det ved en indtjeknings skranke, kan jeg ikke se den store forskel i.

    7-10 min. ventetid i security, oplever man tidt i fast track i rushhour, så IMHO er alle security spor pt. fast track spor. Med de gældende afstands regler, kan vi kun håbe på at CPH øger bemandingen i security, så alle spor også fremad vil være fast track spor.

    Loungen savner jeg også. Selvom indretningen i arbejds området i SAS loungen ikke er optimal, er den trods alt noget bedre end at sidde ved et cafe bord i en af restaurenterne. Jeg er 90% sikker på at vi vil se mindst den ene lounge genåbne sidst på måneden.

    Jeg er ret sikker på at hvis du kigger efter, så vil du finde mange vare på tilbud i tax free. PT. Efter 4 mdr. nedlukning har de mange vare som er ved at løbe på datoen.

    • Henry Jørgensen siger

      Hej Frank. Jeg takker for de supplerende oplysninger og bemærkninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *