Kommentar: Bliver der ryddet lidt op i rejsebranchens brodne kar?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Rejsebranchen har flere eksempler på personer og selskaber, der enten provokerer meget eller efterlader et indtryk af, at de blot snylter på andres indsats og resultater. Disse er nu også kommet i problemer i COVID-19 epidemien.

Det er i grunden forfærdeligt at være skadefro og glædes over andres ulykke. Og når vi skal være politisk korrekt, er det noget, jeg egentlig burde undgå. Men efter lang tid inden for hjemmets fire vægge, kom denne følelse frem her i COVID-19 epidemien. Helt rigtigt, ingen af os virkelig er rene engle, så jeg fik i løbet af ugen denne lidt væmmelige side frem, da jeg læste forskellige artikler på internettet. Jeg vil gerne dele disse følelser.

Mange influencere får ikke penge i kassen

Jeg blev engang spurgt i et interview, om jeg betragtede mig selv som en “influencer”. Jeg svarede, at det var jeg ikke. Ingen virksomhed vil betale mig personligt for at ”påvirke” potentielle kunder. Specielt ikke, da jeg ofte skriver om, hvordan man bruge svagheder i de forskellige loyalitetsprogrammer til at bruge bonuspoint, så man betaler væsentligt mindre for en drømmeflyvning i First Class eller bo i en suite på et 5-stjernet hotel.

Denne nyhed på BBC fik mig til at tænke på influencerne en ekstra gang.

Der er mennesker, der virkelig arbejder meget hårdt for at give brugbare og nyttige tips, der giver konkret merværdi til rejsebureauer og virksomheder i turistbranchen. Disse leverer samtidig interessant indhold til forbrugerne. Men gælder det også for de mange “influencers”? Næppe – og især ikke dem, hvis indkomst nu er tæt på nul.

Airbnb-værter kan ikke betale deres husleje og lån i kreditforeningen

Enten elsker du Airbnb, eller også har du svært ved firmaet, der enten skaber både lidenskabelig støtte og lige så stærk modstand. Hvis du foretrækker at bo i en lejlighed / hus, når du rejser rundt i verden, elsker du sandsynligvis Airbnb. Men hvis du bor fast i en by, der er attraktiv for turister, vil du hade de mange turister, der ankommer til deres Airbnb lejemål. De skramler med kufferten på trappen, de fester i lejligheden eller også kommer de sent hjem fra en festlig aften i byen. Dertil kommer, at de mange lejligheder, der bruges til Airbnb, jo ikke er til rådighed for de fastboende indbyggere. Og huslejen tvinges i vejret.

Airbnb er naturligvis helt i orden, hvis det reguleres, så der også tages hensyn til de fastboende. Og naturligvis skal der betales skat af overskuddet på indtægten og rengøringen mellem lejemålene skal ikke varetages af personer på overførselsindkomst, der får lønnen udbetalt sort. Men dette er desværre tilfældet i flere storbyer – og Airbnb gør simpelthen for lidt for at stoppe det.

Der er flere eksempler på “professionelle” udlejere, der har underskrevet lejekontrakter eller opkøbt adskillige lejligheder – sommetider i den samme opgang, så der i realiteten er opstået ulovlige spøgelseshoteller. De kan nu ikke betale huslejen og prøver desperat at finde lejere til deres tomme lejligheder. Det er den slags brodne kar som det vil være godt at få ryddet op i.

Ryanair truer med at holde flyene på jorden

De sidste uger har der været lidt debat om, hvordan vi kan holde afstand til andre passagerer i flyet for at undgå COVID-19. En af de mulige løsninger er at lade midtersædet være frit. Der er mange grunde til, at dette er nok ikke løser hele problemet. Men så kom Michael O’Leary på banen med denne bastante udtalelse:

Ryanair har allerede fortalt den irske regering, at hvis den indfører sådanne begrænsninger, så må regeringen betale for det tomme midtersæde – eller også så flyver vi ikke.

Michael O’Leary

Er det et løfte eller en trussel fra klassens frække dreng, der ofte kommer med opsigtsvækkende udtalelser? Tænk, hvis den irske regering vælger at takke ja til O’Leary “tilbud”.

Selvom Ryanair ofte provokerer, kan man ikke kalde dem et brodent kar. De overholder loven, men deres forretningsmodel støtter jeg ikke. Og selskabet eksisterer, fordi det hvert år har over 100 millioner kunder.

Konklusionen

Jeg håber, at vi alle kommer godt igennem COVID-19 epidemien og er sunde og raske. Jeg ser frem til, at vi efter krisen har en bæredygtig rejsebranche med sunde virksomheder. Jeg ønsker naturligvis success til alle virksomheder og personer, der virkelig knokler, leverer kvalitet og betaler deres skat.

Kommentaren er skrevet af Craig Sowerby.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *