Kommer AirAsia til Danmark?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der har været tale om europæisk ekspansion før fra AirAsia’s side og nu er det kommet på agendaen igen for det malaysieske lavprisflyselskab. København og Stockholm er med som en del af AirAsia’s ønske om at indtage Europa og dermed også Skandinavien.

I et stort anlagt møde i AirAisa’s hovedkontor i Malaysia, hvor blandt andet Christian Scherer fra Airbus deltog. Christian Scherer er nyudnævnt CEO for Airbus’s kommercielle område. Til mødet var der mødt flere hundrere op for at høre hvad AirAsia’s planer er.

Capital A and AirAsia Management team along with Allstars welcomed CEO of Airbus’ Commercial Aircraft, Christian Scherer at the leadership visit held at RedQ today.
Airbus til stormøde med AirAsia. Foto: AirAsia / PR

AirAisa’s topchecf udtalte følgende til mødet om lavprisselskabets ekspansionsplaner:

Med vores wide-body flåde bestående af Airbus A330 og introduktionen af A330neo, kigger vi på at ekspandere vores network af medium og lange ruter til det europæiske kontinent. Det vil være til byer som London, Paris, Amsterdam, Bratislava, Barcelona og København.

Tony Fernandes, CEO of Capital A

Tony Fernandes sagde yderlige at de også ville oprette ruter til nordamerikanske destinationer via Europa og Japan.

På mødet blev denne oversigt vist:

Vi hørte blandt andet tilbage i 2016 at AirAsia deres selskab AirAsia X ville starte flyvninger op til Europa. Nærmere bestemt Barcelona og Istanbul. Dette er dog en ruter som ikke er en realitet i dag.

I øjeblikket har AirAsia en ordrebog til Airbus på i alt 647 fly. Den er delt ud på primært Airbus A320 modelserien med 612 fly. De sidste 35 fly i ordrebogen er Airbus A330 modelserien.

En del af flyene som leveres de næste 10 år er:

  • 362 Airbus A321neo
  • 20 Airbus A321XLR
  • 15 Airbus A330neo

Med denne ret store ordrebog, så kan vi nemt se AirAsia i Danmark og det er næsten sikkert at Europa kommer på rutekortet som minimum. Det er et stort marked og med de høje priser på flybilletter, grundet den lave kapacitet, så er der helt sikkert et marked for AirAsia.

Air Asia Premium Economy på Airbus A330. Foto: AirAsia / PR

AirAsia kan på mange måder sammenlignes med det Singapore Airlines ejede Scoot eller norske Norse. Der er mulighed for et premium flysæde og tilkøb i form af mad ombord eller bagage.

Her kan du læse om en tur med Scoot i deres Premium Economy kaldet ScootBiz:

Vi glæder os til at høre mere nyt fra AirAsia og byde dem velkommen til Skandinavien – hvis det sker denne gang.

Foto: AirAsia / PR



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *