Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Antallet af overnatninger slog ny rekord i første halvår. Har danskernes hotelvaner har imidlertid ændret sig i takt med den teknologiske udvikling? En fremtidsforsker mener det.
Første halvår af 2023 oplevede man det højeste antal danske hotelovernatninger nogensinde. Ifølge Danmarks Statistik var der i perioden 16,5 millioner overnatninger på hoteller, feriecentre, vandrerhjem, campingpladser og i lystbådehavne, hvilket er en stigning på 1,1 millioner sammenlignet med første halvår 2022. Hotellerne stod for over halvdelen af de samlede overnatninger.
Den store stigning i antallet af hotelovernatninger viser, at danskerne er helt tilbage i rejsemode efter pandemien. Ifølge en fremtidsforsker er der dog sket ændringer i danskernes rejsevaner, som en konsekvens af vores moderne og digitaliseret livsstil. Det betyder, at vi oftere vælger hurtige og smidige løsninger så som selvbetjeningshoteller.
Vi er blevet vant til at kunne klare alt selvstændigt via digitale løsninger. De vaner bringer vi med os, når vi rejser. Selvbetjeningsløsninger er ikke kun en trend men en refleksion af vores moderne forventninger til service. Vi ønsker ikke at bruge flere timer på at udfylde papirer i receptionen ved indtjekning. Vi vil have kontrol, fleksibilitet og en smidig oplevelse. Det er en af grundene til, at vi ser flere og flere selvbetjeningsløsninger poppe op i samfundet også indenfor hotelbranchen.
Kirsten Østergaard Poulsen, fremtidsforsker og indehaver af Firstmove.
Selvbetjente hoteller: Den nye bølge af rejseoplevelser i Danmark
Ifølge brancheorganisationen for danske hoteller, Horesta, vil man i 2024 have i omegnen af 60.000 hotelværelser i Danmark, hvilket er en fordobling på 20 år. Som et led i udviklingen er flere og flere selvbetjeningshoteller uden personlige service poppet frem, og for selvbetjeningshotelkæden BB-Hotels er udviklingen ikke overraskende.
Der er ingen tvivl om, at danskerne er blevet vant til, at de selv kan være i kontrol gennem elektronik, og derfor vil de også selv kunne styre deres hotelophold. For 20 år siden så vi et hul i markedet og åbnede vores første selvbetjeningshotel. Dengang var det typisk piloter og andre indenfor logistikbranchen, der benyttede hotellet. Men i dag står vi med en helt anden interesse fra den brede befolkning.
Vi oplever, at det hænger sammen med, at folk vil have enkelthed i alle aspekter, også når de rejser. Selvbetjeningen giver dem mulighed for at skræddersy deres oplevelser efter egne præferencer og tidsplaner, og netop tidsaspektet er for mange af vores gæster en væsentlig faktor i valg af hotel. Folk føler sig mere uafhængige, når de ikke skal tage hensyn til en receptions åbningstider, men selv kan tjekke ind uanset, hvornår på døgnet det er.
Shejla Gunic, hotelchef hos BB-Hotels
Ikke alt bliver selvbetjening
Selvom flere og flere selvbetjeningsløsninger dukker op i vores samfund, så mener Kirsten Østergaard Poulsen, at der stadig er et stort behov for den menneskelige interaktion.
Hvis man kigger på hele befolkningen, er der nogle, der altid vil sværge til den ene type, men størstedelen vil anvende begge dele, og så vil det være situationen, der afgør, hvorvidt et selvbetjent hotel eller et hotel med personlig reception giver mest mening. Der er altså bestemte behov på bestemte tidspunkter for begge dele. Derfor ligger det heller ikke i kortene, at alt bliver selvbetjening, men begge dele vil derimod være der i fremtiden.
Kirsten Østergaard Poulsen, fremtidsforsker og indehaver af Firstmove.
BB-Hotels er enige i den betragtning og understreger, at selvbetjening ikke er ensbetydende med, at al service er fjernet.
Vi har valgt selvbetjening, der hvor det giver mening, og der hvor kunderne opnår fleksibilitet og nemhed, mens vi har bibeholdt den bagvedliggende service, der sikrer de besøgende et gnidningsfrit og behageligt ophold.
Shejla Gunic, hotelchef hos BB-Hotels
Delvis selvbetjente hoteller
Vi ser også flere hotelbrands som lancere en delvist selvbetjent løsning. Et af dem er Comfort hotellerne, som er den del af Strawberry Group.
Det er selve ind- og udtjekning, som ofte kræver tid ved en medarbejder. Den del forsøges netop at fjernes ved at benytte selvbetjeningsløsninger. Det er fuldt muligt at gøre det hele selv.
Større hotelkæder gør det også i stor stil via deres onlineløsninger. Her kan du for eksempel på Hilton hotellerne gennemføre check ind og check ud via app’en. App’en bruges så samtidig som nøglekort til døren og elevatoren.
Skriv et svar