Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
FNs organisation for Civil Luftfart ICAO (International Civil Aviation Organization) arbejder på at indføre udslipsstandarder for kommercielle fly, og håber på at man kan begynde at rydde op fra 2020.
Biler og andre køretøjer har haft udslipsstandarder længe (bare spørg Volkswagen!) Men ikke passagerfly. I hvert fald ikke indtil nu. Men verden har taget et stort skridt i retning af at rydde op også i skyerne, når alle 23 lande nu er blevet enige om at lave den første internationale standard for kuldioxidemissioner for civile fly. Hvis tiltaget vedtages som anbefalet, skal nye flymodeller opfylde skrappere retningslinjer og krav allerede fra år 2020. Nye fly af eksisterende modeller vil følge trop i år 2023, mens der vil være en komplet cutoff for ikke-standard fly i 2028.
Så længe alt går som planlagt, vil det føre til miljøvenlige motorer og store reduktioner i flyenes forurening . Det er kollosale tal vi taler om, for en nedskæring på over 650 millioner tons CO2 imellem år 2020 og 2040, er ligeså meget som 140 mio biler udleder på et år. Dette tiltag er ikke ligeså effektivt som hvis vi overgik til emissionsfri lufttrafik, som kan opnås med elektriske jetmotorer – hvilke er lige rundt om hjørnet. Men stadig kan det spille en vigtig rolle i at møde de globale reduktionsmål fastsat af verdenssamfundet.
Vi skal også huske, at luftfartssektoren i dag tegner sig for mindre end to procent af verdens årlige CO2-udledning, men da man forventer en fordobling af globale passagerer og fly frem imod 2030, skal dette håndteres på den mest ansvarlige og bæredygtige måde.
Se hele pressemeddelsen fra ICAO her.
Oprindeligt skrevet af Kjakan på Insideflyer.no
Skriv et svar