Liveblogging fra SAS EuroBonus Live

SAS EuroBonus Live

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS starter deres EuroBonus Live event for deres bedst betalende kunder klokken 17:30. InsideFlyer blogger live derfra, så du kan følge med fra sidelinien og få at vide hvad de har at berette på denne online event.

Klokken 17:30 starter programmet som går indtil klokken 18:45.

På denne online event vil du kunne høre fra følgende SAS personer:

  • Rickard Gustafson, President & CEO
  • Kjetil Håbjørg, EVP Airline Services
  • Aron Backström, Head of EuroBonus
  • Mattias Hedrén, VP Corporate Safety & Security

Hvad forventer vi i aften er ting som at SAS bekræfter at de indsætter deres Airbus A321LR ind på ruten mellem København og Boston, samt mere informationer om hvordan SAS vil sikre EuroBonus medlemmernes “genstart”.

Værten i aften er Tina Szczyrbak, der er Brand Activation Manager hos SAS

Over 4000 EuroBonus Pandion og Diamantmedlemmer er inviteret.

Mere end 600 spørgsmål er blevet stillet op til denne event.

Klokken 17:30

Rickard Gustafson, President & CEO i SAS laver en introduktion til situationen og fortæller hvordan SAS har haft det igennem det sidste år.

Rickard Gustafson forventer at forretningsrejserne bliver færre i fremtiden end i 2019. Men at de private rejser vil forventeligt i starten stige. Så SAS vil have et fokus på turistdestinationer hen over sommeren.

Klokken 17:37

Snakken går på medlemmernes loyalitet og det at fastholde kunderne.

Der planlægges for sommeren og SAS forventer at nogle vil kunne rejse. SAS vil forsøge at åbne 180 ruter hen over foråret og sommeren.

Klokken 17:40

For alle internationale flyvninger kan du annullere dine billetter frem til 3 dage før afgang.

At EuroBonus programmet er skilt ud i eget firma (forsat ejet af SAS), men det betyder ikke noget for EuroBonus medlemmet. Det er lavet for at skabe mere transparens og kan vise værdien bedre overfor for eksempel investorerne.

Klokken 17:43

Rickard Gustafson forventer ikke at priserne vil stige, da der vil komme stor konkurrence på flybilletterne.

Rickard Gustafson forventer at en konsolidering vil ske, men grundet corona situationen med flere statslån, så vil det gøre at M&A situationen vil være lav i de næste par år.

Klokken 17:45

Rickard Gustafson fortæller at SAS vil være en central del af den nordiske infrastruktur. Det vil være et anderledes SAS. SAS vil fokusere på miljøet og CO2 udledningen. Flyflåden vil fornyes markant og han mener at SAS er de mest aktive

Senest i 2025 reducere deres CO2 udledning med 25%. Det sker blandt andet med investering SAF brændstof. Fra 2025 har SAS sikret sig 20% af alt deres forbrug.

Klokken 17:50

Turen går nu til Mattias Hedrén, VP Corporate Safety & Security. Han fortæller om sikkerheden ved at flyve.

SAS bygger nye processer og ting du vil opleve er at boarding sker bagfra og ikke efter kabineklasse. Så SAS Plus vil boarde til sidst på for eksempel europæiske flyvninger.

En lang snak omkring sikkerheden ombord og brugen af rengøring og de såkaldte HEPA filters. Så SAS fokusere på at det er sikkert at flyve i forhold til mange andre steder i samfundet.

SAS taler for at der skal være en vaccinepas. Det vil hjælpe alle og give sikkerhed for de som rejser.

Mattias Hedrén fortæller at der er flere tiltag som EU’s eget, VeriFLY som BA og AA bruger, IATA Travel Pass etc. Men SAS vil ikke lave deres eget som det ser ud lige nu.

Udfordringer omkring de som ikke kan blive vaccineret skal der også tage hensyn til. SAS er klar til at adoptere løsningerne, men det er ikke flyselskabet som skal stå for dette.

Catering og servicen vil komme retur til 2019 niveauet når det kan lade sig gøre igen. SAS tager en tilpasset tilgang til det.

Klokken 18:00

Kjetil Håbjørg, EVP Airline Services, fortæller mere om at SAS forsøger at være synlig i markedet. Mest fokus på Norge grundet nødvendigheden i infrastrukturen og statsstøtte.

5 ud af 11 long haul ruter er i gang og primært drevet af fragt.

Nye long haul ruter er ikke som SAS vil udtale sig om. Men fokus er at få alle 11 “gamle” ruter tilbage igen.

Med hensyn til Airbus 321LR så bliver der ikke nævnt at den første skal bruges på Boston ruten til juni. Men SAS bekræfter at den er mest egnet til ruter vest på.

SAS tror på at de er førende på effektive på en moderne flyflåde og det giver dem en fordel.

Klokken 18:10

Endelig er turen kommet til EuroBonus – noget mange har ventet på.

Aron Backström, Head of EuroBonus får ordet.

Der er kommet over 400 spørgsmål omkring EuroBonus.

Aron Backström forsøger at fortæller at SAS har skullet lave negative ændringer til EuroBonus, da der også der skulle spares nogle penge.

3 ting er lavet som var “negative”:

  • Point blev ikke forlænget, da 5 år er grunden
  • Goodie Bag blev fjernet og det var fordi den ikke var i fokus når SAS spurgte deres medlemmer
  • Star Alliance bonusbilletter blev dyrere i point. Kun 2 ud af 14 regioner fik en stigning

Et fokus på ændringer er at SAS ikke fortæller om dette. SAS vil ikke sende for mange mails ud. Men SAS vil prøve at kommunikere mere klart. Så reelt ikke nogen ændring i den holdning desværre.

SAS Kundeservice flyttet tilbage til skandinavien. Dette har medført en forringet service og det bekræfter SAS. Det er en 3rd party leverandør som laver dette for SAS.

Klokken 18:15

Extension om medlemmernes status. SAS vil gøre meget for at sikre at der ikke sker nogen “downgrade”. Ingen bør miste deres status.

Indtil videre gælder det til august. Men SAS vil gøre mere og i dag kan de fortælle at der 4 gange så mange point i optjeningen. Dette gælder i 3 måneder lige nu.

30% af Diamantmedlemmerne mister typisk deres status i et normalt år.

Life Time Gold forsætter og årerne tæller med.

Kreditkort vil kunne bruges til at sikre status og Mastercard Premium blev reduceret med 50% (skrevet tidligere på InsideFlyer).

Kommer der flere kreditkort i Danmark. Så der forsøges at introducere AMEX. Men ikke bekræftet.

Life Time Diamant er ikke på tale lige nu og ikke en prioritet. SAS vil heller sikre et bedre Diamant produkt.

Prioritets boarding for Pandion og Diamanter er svært at implementere, men det er ikke afvist.

Upgrade Vouchers er noget SAS tænker på, men de vil ikke garantere noget på denne event.

Klokken 18:25

Rickard Gustafson tager det sidste år og runder af.

SAS vil være klar til at modtager jer som kunder.

Værten Tina Szczyrbak takker af og sige farvel og tak for i aften.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *