Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Lufthansa kom mandag, som vi skrev søndag aften, med en udmelding omkring Eurowings og hvordan den fremtidige strategi skal være. Eurowings skal ikke længere tilbyde langruter og Brussels Airlines forbliver sit eget flyselskab og skal ikke længere integreres med Eurowing.
Mandag afholdte Lufthansa gruppen en Capital Day, hvor det var forventet at der ville komme ny strategi for hvordan Eurowings skulle komme til at blive et profitabelt flyselskab.
I en “turnaround plan” blev det udmeldt at Eurowings ikke længere skulle tilbyde langruter og de nuværende ville blive overtaget af de andre flyselskaber i Lufthansa gruppen. Dermed blev det også fakta at Brussels Airlines vil forsætte som et selvstændigt flyselskab. Dermed blev planerne droppet om at slå Eurowings og Brussels Airlines sammen til et flyselskab.
Lufthansa præsenterede følgende oversigt over den fremtidige struktur:
Trods den store konkurrence i Eurowings hjemmemarkeder, så er deres yield ganske godt i forhold til konkurrenterne på markedet. Dette blev også fremlagt som et af argumenterne for at holde Eurowings i live og fokusere på short haul flyvningerne.
Som en anden del af den nye strategi er en modernisering af flyflåden.
Det er derfor ikke strategien at holde 25+ år gamle fly i luften mere. Der skal fokuseres på en nyere flyflåde, da dette har vist sig at være det bedste i forhold til at have en effektiv flyflåden med mindre vedligeholdelsesomkostninger.
Den kommende forretningsplan ser ganske fornuftig ud, men strækker sig også over 2 år til at bare komme ud af langruterne. Dette føles som værende lang tid, men en del af det har nok med fagforeningerne at gøre, som sikkert kræver en vis tidshorisont, samt at Lufthansa forpligtiger sig til at flytte medarbejderne rundt.
Det bliver derfor spændende at følge de næste måneder frem til slutningen af 2019, da Lufthansa kræver mere af deres medarbejdere i fleksibilitet og antallet af timer. Det er typisk ikke noget som går stille for sig, når der skal ændres på medarbejdernes aftaler – især ikke når det betyder at antallet af bloktimer skal øges fra 530m timer i dag og til 750 timer i 2022. Dette vil helt sikkert blive udfordret en del af de tyske fagforeninger og vi forventer også at det kommer til strejker. Men Lufthansa er fast besluttet på at det er vejen frem og ønsker helt sikkert at tage konsekvenserne af ændringer hurtigst muligt.
Dog er det helt sikkert at Brussels Airlines fejrede dagen i går, da de fik lov til at forsætte som eget flyselskab og ikke være en del af en plan om at blive slået sammen med Eurowings.
Skriv et svar