Lufthansa mister Skytrax stjerne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Ikke uden grund vakte det opsigt, da Skytrax i december 2017 føjede Lufthansa til den lille elite-klasse af kvalitets-rejseforetagender, der kan smykke sig med “5 Skytrax-stjerner”. I dag ved vi, hvad det betød: ”Much ado about nothing,” som salig Shakespeare ville have sagt.

Britiske Skytrax, som blev etableret i 1989, har gjort evaluering af rejsevirksomheder til en lukrativ forretning. Skytrax beskriver selv deres arbejdsprincip således: ”For over 30 years, our corporate ethos has been to conduct our work without fear or favour.” Men selv om Lufhansa glædede sig over laurbærrene og markedsførte det med fuld musik, viste netop udnævnelsen af Lufthansa – som det eneste europæiske luftfartsselskab – sig hurtigt at være et tveægget sværd, både for flyselskabet og for Skytrax.

Tvivl om baggrunden for de fem stjerner

For stort set ingen rejsende forstod beslutningen. Lad os bare slå fast, at Lufthansa normalt leverer et solidt produkt, som tåler sammenligning med de fleste konkurrenters. Forfatteren til disse linjer kan helt og  holdent skriver under på dette udsagn. Men at Lufthansas service skulle være så ekstraordinær, at den skulle klassificeres som hørende til i luksusklassernes stratosfære, overraskede nok de fleste. Her finder vi selskaber som Singapore Airlines, ANA og Qatar – men normalt ingen fra Europa. Derfor bad man Skytrax om en overbevisende begrundelse, som firmaet tydeligvis kæmpede med at levere og som – retfærdigt eller ej – fik nogle til at ”omdøbe” firmaets navn til ”Scamtrax”.

Interessant nok viste det sig nemlig, at Skytrax delvist havde tildelt Lufthansa den femte stjerne på forventet efterbevilling – som en forhåndsanerkendelse for den nye Business Class, som selskabet angiveligt havde ”på trapperne”. Problemet var bare, at i dag – fem år senere – er den nye business class stadig bare en, ”der er på trapperne”. En væsentlig grund er forsinkelser i leverancer af nye Boeing fly, som ingen naturligvis dengang forventede.

En nødvendig korrektur

Men der er flere grunde for nedgraderingen, herunder et kraftigt fald i vurderingen af kvaliteten både på Premium Economy Class og også på Economy Class, hvilket de fleste rejsende vil være enige i. Branchesitet Travel Dealz kalder ligefrem Lufthansas Economy service for ”en tragedie”. Til gengæld scorer Lufthansas ”First” stadig topkarakter. Og nu har Skytrax altså taget konsekvensen i sin overordnede vurdering – den femte stjerne er sat over styr – ”futsch”, som man siger på tysk.

Det er naturligvis en ærgerlig sag, både for Skytrax, hvis anseelse blev rystet, og for Lufthansa, som vakte forventninger, de ikke kunne indfri.

Men i virkeligheden sparer nedgraderingen nok begge foretagender for megen utilfredshed og (berettiget) kritik.

Så mon ikke man trods alt både i London og Frankfurt nu har draget et lettelsens suk i disse dage.

Spørgmålet er derfor, hvor meget det faktisk betyder. Traditional visdom siger, at med en bedre evaluering følger også større interesse fra erhvervskunder for at købe dyre billetter – derfor også Lufthansas stærke markedsføringsbetoning på de fem stjerner.

Men som det tyske rejsemedie Aero.de skriver, ændrer firmarejsemarkedet sig i disse tider i retning af at vægte klimaindsats højere end et ekstra glas champagne.

Så om Skytrax evalueringen fremover vil beholde sin status, eller den selv mister en stjerne eller to, vil tiden vise. Måske når Lufthansas nye business class endelig bliver indført.

Højt at flyve … Lufthansa holdt sig ikke tilbage med at fremhæve deres 5 Skytrax-stjerner. Mon de også vil gøre det med deres 3 1/2 stjerners Economy Class, som en luftfartsfan her foreslår? (Illustration Instagram/modelairport_vienna)

Forsidebillede: Lufthansa B747-830 (D-ABYI) i Frankfurt Rhine-Main Airport (FRA) (Foto: BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *