Lufthansa modtog verdens første Airbus A320neo

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mange fly-interesserede har sikkert fået med sig at Airbus har startet produktionen af en fornyet version af deres klassiske Airbus A320 og A321. SAS er blandt dem der har bestilt fly af den nye version, men førse flyselskab til at modtage et var Lufthansa, som modtog sit første fly af denne model onsdag 20. januar.

De nye modeller får bogstaverne “neo” til sidst. Det betyder “New Engine Option”, og hovedformålet med den nye version er at reducere brændstof-forbruget ved hjælp af ny teknologi. Man regner med at reducere forbruget med 15% sammenlignet med den originale model. I tillæg er den nye model meget mindre støjende. Man hævder at have halveret støjen på de nye modeller hvilket kommer både flypassagerer og omgivelserne til gode.

Det første fly af den oprindelige version af Airbus A320 blev leveret til Air France i 1988. Siden den gang har Airbus produceret omkring 4.100 fly av denne model. American Airlines er den operatør i verden som opererer flest fly af denne type – med sine 331 fly.

Det var oprindeligt Qatar Airways der skulle være første flyselskab med Airbus A320neo, men nogle uoverensstemmelser mellem dem og Airbus førte til at de trak sig ud, og dermed blev det Lufthansa der blev første flyselskab til at tage den nye maskinen i brug. Maskinen skulle egentlig være leveret i december 2015, men leverancen blev forsinket med ca. 3 uger.

 

20150927_MSN_6801_DLH_A320_NEO_Paint_Demask_HR_10

Lufthansa modtog flyvemaskinen på hjemmebane, nærmere bestemt på Airbus sine faciliteter ved Hamburg-Finkenwerder lufthavnen. Her har Airbus sine lokaliteter for blandt andet indretning af flyvemaskinerne af typen Airbus A320 og Airbus A380, men har også “final assembly” for Airbus A320-familien. Endelig godkendelse og overleverer Airbus A380 til kunder fra Europa og Mellemøsten her. Lufthavnen er udelukkende en “fabriks-lufthavn” der ikke har vanlig rutetrafik, men startbanen er lang nok til at håndtere Airbus A380. Ca 15.000 personer arbejder for Airbus ved Hamburg-Finkenwerder.

20150927_MSN_6801_DLH_A320_NEO_Paint_Demask_HR_29

Det første fly af denne type har fået registreringsnummer D-AINA og vil få hjemmebase i Frankfurt. De første ruter som bliver betjent af denne maskine bliver Hamburg og München med opstart fra 24. februar.

Noget der er værd at bemærke, er at der bliver flere sæder i de nye modeller. Lufthansa’s nuværende modeller er udstyret med 168 sæder, mens den nye version har hele 180 sæder. Det medfører en sædeafstand på under 30 tommer, noget som er det samme som for eksempel Ryanair tilbyder sine kunder. Vi på InsideFlyer synes dette er i for lidt. Her bliver det ikke meget benplads. Specielt for personer der er over 180 cm. Nå skal det også nævnes at serveringsstation og toiletter har blevet sat op på en mere pladsbesparende måde. Så der vil blive mere benplads foran til Business Class passagerer i forhold til Economy Class bag. Men 2 sæderækker ekstra må nødvendigvis tage en del plads.

 

20150927_MSN_6801_DLH_A320_NEO_Paint_Demask_HR_33

Lufthansa har bestilt 45 fly af typen Airbus A321neo og hele 71 Airbus A320neo. De første 5 fly bliver leveret i 2016, og vil alle få base i Frankfurt. Også SAS har bestilt Airbus A320neo. De har bestilt 30 fly og har yderligere 11 optioner. Det første fly vil blive leveret SAS i sidste halvdel af 2016.

20151204_MSN_6801_DLH_A320_NEO_Still_08



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *