Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Lufthansa vil skaffe sig af med en del af selskabets A380-fly. Resten vil få base i München. Flyene vil dog først komme på vingerne igen, når der er tilstrækkelig efterspørgsel.
For et par uger siden meddelte Lufthansa, at selskabet ville skille sig af med en del af sin Airbus A380-flåde. Syv fly skal dog blive i flåden, så flyselskabet har mulighed for at bruge dem igen, så snart der er tilstrækkelig efterspørgsel på markedet. Indtil videre har det store spørgsmål dog været, hvor de resterende Airbus A380-ere vil blive placeret. Oprindeligt fløj alle Lufthansas Airbus A380-ere fra Frankfurt. Men i de senere år er flere A380-ere flyttet til München ad flere omgange. Derfra flyver de til destinationer som Hong Kong, Los Angeles, Miami og Shanghai.
Lufthansa vælger München
Lufthansas pressetalsmand har fortalte tidsskriftet Aero, at den nuværende plan er, at den resterende A380-flåde vil få base i München. Denne beslutningen er baseret på forskellige kriterier. Talsmanden siger, at det ikke er rentabelt at betjene A380 i både Frankfurt og München. Det er dog ikke klart, hvornår A380 igen skal på vingerne. Hele Lufthansas A380-flåde er i øjeblikket parkeret. Det var planlagt længe før Corona-krisen, at Airbus A380 ikke ville have en lang fremtid i Lufthansa. Under alle omstændigheder var det planlagt at sælge 6 af selskabets A380-ere i løbet af 2022 og 2023.
Dermed bliver det største Lufthansa fly med base i Frankfurt Boeing 747-8i . I hvilket omfang de nuværende planer bliver en realitet vil tiden vise. For en ting vi lærte i 2020 er, at fremtiden vanskeligt kan forudses.
A380 er ikke interessant for flyselskaber
Airbus A380-programmet blev afsluttet i 2019 på grund af manglende ordrer. De sidste fly er allerede leveret. Før COVID-19 pandemien planlagde flere flyselskaber helt eller delvis at holde op med at bruge flytypen i deres flåde. På grund af COVID-19-pandemien antages det, at efterspørgslen efter flyrejser først i 2023 når op på 2019-niveau. Derfor er mange flyselskaber allerede begyndt at fremskynde reduktionen af antallet af A380-ere i deres flåde. F.eks. overvejer Emirates at reducere flåden med 40 fly. Air France har lige meddelt, at selskabet ikke længere vil lade A380-fly lette med passagerer.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig bragt på vores tyske søsterside.
Fotos: © Lufthansa
Skriv et svar