Lufthansa’s første 777-9 tager form på Boeing fabrikken i Seattle

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Natten mellem d. 14. og 15. februar blev de sidste elementer af skroget på Lufthansa´s første Boeing 777-9 samlet.

Alle store elementer af skroget, inklusiv midtersektionen, som tidligere blev sluttet sammen med vingerne, blev sat sammen og man er nu slet ikke i tvivl om hvordan den nye 777-9 kommer til at tage sig ud. Kun motorene mangler at blive monteret.

Markus Löhn, Lufthansa Group Representative hos Boeing og medlem af projekt teamet kaldet Lufthansa 777X Entry Into Service, er sikker på at den nuværende køreplan overholdes, således at den nye 777-9 vil ankomme til Tyskland i juli 2020 med det opdaterede trane-logo malet på halen.

777x-serien er baseret på den gennemprøvede 777-platform, som allerede benyttes i en fragt udgave hos Lufthansa Cargo og hos søster selskaberne Austrian Airlines og Swiss i passager udgaverne. Med en længde på 76.6 meter og en bredde på 71.8 meter, vil 777-9 overgå sine forgængere og er for øjeblikket også det længste passagerfly i verden.

Fotokredit: Lufthansa.

Nye foldbare vinger

De ekstremt lange og kurvede vinger, hvis design minder om det vi kender fra Boeings 787 Dreamliner, er hovedsageligt lavet af kulfiber hvilket er med til, at nedsætte brændstof forbruget markant. Vingespandet er så stort, at Boeing 777-9 flyet ikke kan regne med at kunne parkere i alle lufthavne som normalt kan tage en Boeing 777. For at løse denne udfordring er vingerne designet så de yderste 3½ meter kan foldes op, så flyet kan parkere som en “normal” Boeing 777.

Nye motorer

Fremdrift på denne nye flytype vil komme fra to massive GE9X motorer. I tillæg til den nye letvægtskonstruktion af vingerne, har General Electric forbedret deres motor design i en grad, så brændstofforbruget sænkes med 20% sammenlignet med en Boeing 777-300ER. Den nye motor har en ydre diameter på 4.4 meter, hvilket er mere end skroget på en Boeing 737!

Den massive GE9X motor. Fotokredit: Lufthansa.

Ny kabin

Skroget på den nye 777-9 har en diameter på 6.20 metrer, hvilket er næsten en ligeså bredt som på en 747. Maskinen får plads til cirka 400 passagerer afhængig af konfiguration.

 

 Kilde og fotokredit: Lufthansa.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *