Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Singapore Airlines er ikke det mest kendte selskab i Danmark, men de fleste af os har hørt om det og deres berygtede Singapore Girls. København er i øjeblikket den eneste by i Skandinavien de opererer fra, og i øjeblikket flyves denne rute fem gange om ugen. Bonusfeber har gentagne gange rapporteret fra ture med Singapore Airlines på Business Class, men nu er tiden kommet til økonomi.
Denne søndag i midten af juli, ankom vi relativt tidligt til lufthavnen i København, hvor vi mødte resten af rejsekammeraterne, der fløj ind fra en lufthavn i Norge. I ventetiden brugte vi SAS Loungen som base, hvor vi spiste, og hyggede os, før vi gik igennem paskontrollen og ind i C-fingeren.
I København praktiserende Singapore Airlines at boardingen, startede en time før afgang. Der blev hurtigt en smule trængsel i økonomi afdelingen af venteområdet, for flyvemaskinen er enorm og venteområdet er underdimensioneret. Økonomi boardingen foregik således, at dem der skulle sidde bagerst, gik ombord først, så man undgik kaosset inden i maskinen.
Flyet der ventede, var en 777-200ER med helt ny indretning, så jeg var spændt på at se den indenvendig.
Kabinen har sædekonfigurationen 3 + 3 + 3. Sæderne er blå og grå-brune og din plads er i alt på 32 “. Der er en fodstøtte, som du kan skrue ned og tilpasse til forskellige højder. Hovedstøtten kan også indstilles, hvilket gør at det er lettere at finde komfortable positioner. Gulvet er belagt med et tæppe med striber i farver der matcher resten af indretningen.
Vores pladser var på nr. 45, 46 og på række 47, som er den sidste række i den forreste økonomi sektion. Det er ikke uden grund at Seatguru anbefaler disse pladser. Sæderne på hele rækken kan fuldt lænes tilbage, og du kan have sædet tilbagelænet under hele turen uden at bekymre dig, om at nogen sidder bag dig, og bliver generede. Det samme synes ikke at gælde for række 57, som er den sidste række i den anden økonomi sektion, der klart er begrænset i at læne sig tilbage. Størstedelen af sæderne synes at være gode valg om bord flyet. Under C, D og H pladser er der blevet placeret en kasse, der tilhører IFE-systemet ombord (In-Flight Entertainment System), denne sag er stor og begrænser ben pladsen betydeligt. Sæderne havde ikke de samme fordele som de gamle sæder, hvor der var små lommer til mobiltelefoner, og andre småting
I sædelommen var der et kit der indeholdet en tandbørste, en lille tandpasta og et par sokker.
Vi kom omkring 15 minutter for sent af sted fra gaten, men det er sådan, at de hurtigt kan hentes ind på i alt 11 timers flyvning, så ingen problemer. Vi startede mod nord-øst, svingede til højre og passerede Malmø på vores rejse til Fjernøsten.
Da vi nåede vores Cruise højde, blev de første varme håndklæder med citrusduft udleveret før servering af drikkevarer og jordnødder.
Jeg fik mig en gin og tonic, imens jeg kiggede i menuen.
Efter en passende pause kom middagen og flere drikkevarer på én gang. Børnene blev der serveret for først, hvilket er genialt, da forældrene får tid til at hjælpe deres børn, før de selv får mad.
Vi på økonomi klassen havde to valg i forhold til hoved retten. til forret, fik alle laks med kartoffel og salat, og det smagte frisk og godt. Til hovedretten kunne man vælge mellem grillet kylling og stir fried beef i østerssauce, jeg valgte sidstnævnte, og det smagte udmærket, jeg skaffede mig også en lille smags test af kyllingen, som også var himmelsk god. Varmt brød blev serveret til denne ret.
Bagefter gik jeg ombord i kiks og ost, som smagte rigtig godt med rødvinen, som blev genopfyldt flere gange under måltidet.
Til dessert blev fik vi Singapore Sling is. Denne var meget sød i smagen, men jeg kunne godt lide den. Hvis man så stadig skulle være sulten, var der ubegrænset adgang til sandwich og snacks.
Måltidet blev afsluttet med kaffe og mere vin. Det var opfyldninger af kaffe og endnu en runde drikkevarer, denne gang måtte jeg dog stå over. Min mor havde glemt at bestille baileys til kaffen, og jeg måtte bestille på vegne af hende. Et par håndtegn blev sendt igennem flyet, og vupti, så var der en lille flaske.
Da vi var over det Kaspiske Hav var kabinen blevet ryddet op efter måltidet, vidste jeg at jeg var ved at være klar til en Singapore Sling. Så den blev bestilt da en af de mandlige stewarder kom forbi og jeg må sige, han var hurtigt tilbage med en. Jeg nippede den, til lyden af afslappende musik.
Lidt senere, da vi havde passeret Kabul og jeg sad og slumrede til lidt musik, blev der uddelt kundeundersøgelses skemaer. Da jeg afleverede mine svar, blev jeg enig med mig selv om, at det var tid til en ordentlig øl. Så jeg bestilte mig en Stout, som blev til en ABC Extra Stout. Styrken af denne har jeg aldrig fundet ud af, men af smag og fylde vil jeg gætte på omkring 5 – 6%.
Snart efter, da vi passerede grænseområderne mellem Afghanistan og Pakistan blev friske æbler udleveret og drikke i form af saft og vand blev serveret fra en serveringsbakke. Over Delhi kom besætningen rullende med en vogn, der var fuldt udstyret med drikkevarer og derefter igen en anden runde af drikkevarer . De var ikke mere end lige blevet færdige med denne runde, så der var endnu en runde med vogn på vej. Nu var det sandwich og chips, der var på menuen.
Lidt over to timer og tyve minutter før ankomst til Singapore, da vi passerede de nordlige dele af Andaman Øerne, startede morgen ritualet. Lidt dæmpet belysning blev tændt og omdelingen af varme klude begyndte. Morgenmads vogne kom rullende ud omkring to timer før ankomst. Børnene fik serveret måltidet først. Også ved morgenbordet var der to retter at vælge imellem, spejlæg og nudler med braiseret oksekød og daikon eller Crepé med cremet champignon, svinekøds pølse, tomat og kartoffel rosti. Til dette blev der serveret rundstykker og kaffe.
Jeg bestilte Crepé, men mærkeligt nok, endte jeg med gluten-fri morgenmad i form af usmageligt pasta. Da flymorgenmad for mit vedkommende sjældent er det hele store måltid valgte jeg dog, ikke at nævne fejlen for personalet.
Den sidste tid før landing i Singapore blev der vist oplysninger om tilslutnings flyvninger på IFE skærmen. Efter omkring 11 timer i luften, hvor næsten al tiden var gået sædet, var jeg kommet til den konklusion, at disse nye pladser på SIA´s 777´ere ikke er så gode som de gamle. Sædet har dårlig pasform og føles lidt hårdt. Sædet er ikke dårligt, men ikke så godt som de gamle. Kabinepersonalet på denne flyvning leverede langt bedre end forventet. Hvis du rejser til Asien, kan jeg helt sikkert anbefale Singapore Airlines på økonomi klasse, som et godt alternativ til alle andre selskaber.
Vi landede i Changi og parkerede på en plads i E-fingeren ved Terminal 2, og vi blev ledt til vores tilsluttende flyforbindelse til Koh Samui.
Oprindeligt skrevet til Bonusfeber.no af R. Lygren
Fotos: R. Lygren
Svend Erik Groule siger
Glæder mig til på min næste rejse til PHUKET I Thailand at flyve med Singapore Airlines.