Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I en artikel af SITA angives det, at flyindustrien i 2013 spænderede $213 mia. på brændstof; brændstof som de seneste 13 år er steget med mere end 200% i pris. Og med gennemsnitlig profit margin på 3% for industrien, så har den mindste besparelse stor betydning for flyselskaber.
“That’s why it’s vital airlines and ground handlers pay the utmost attention to managing the aircraft’s weight and distribution of payload,” – SITA’s Allison O’Neill, VP Passenger Solutions.
Ifølge Boeing kan optimeringen af aerodynamikken med 1% reducere brændstofforbruget med 45 tons årligt per fly.
“Where that center of gravity rests is vital to obtaining the ideal trim position, which optimizes aircraft balance in flight – reducing drag, improving lift and enhancing fuel burn efficiency,” – SITA’s John Gayton, Product Manager for Horizon Weight & Balance.
Et fly’s “sweet spot” er placeret mod center mod haleroret. En korrekt lastning af flyet vil skabe en bedre performance ved take-off og landing samt reducering af træk. IATA’s best practice guide foreskriver, at fly lastet således de rammer deres “sweet spot” kan reducere brændstofforbug med 1,5% per flyvning.
At finde flyets “sweet spot” er en holdindsats af personalet på jorden og personalet på flyet, som gennem grundig planlægning af lastningen og udregning af optimerings punkter.
Kilde: SITA.aero
Skriv et svar