Mine 12 måneder som bonusjæger

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Da jeg i marts 2015 stod foran min første rejse på longhaul i Business Class var det med store forventninger. Jeg har tidligere rejst en del både kort og langt, men altid i Economy. Business Class var ellers noget som var forbeholdt andre og First Class for milliadærer og rock stjerner. Så hvordan kunne jeg prøve dette?

Op til min rejse søgte jeg derfor internettet op og ned omkring det at rejse i Business Class, læste anmeldelser, så billeder og videoer på Youtube – forventningens glæde blev ikke mindre!

Det var under min intense googling jeg faldt over InsideFlyer.

Her opdagede jeg et forum hvor folk i vanlige vendninger stilte spørgsmål og fik venlige svar, man hjalp hinanden med tips til at optjene bonuspoint – bonuspoint som for mig på dette tidspunkt var noget man optjente i gennem flyvninger, for min del hovedsageligt med SAS og Eurobonus.

Igennem InsideFlyer opdagede jeg at man med små fif kunne optimere sin optjening af bonuspoint. Mine 12 måneder som bonusjæger var begyndt.

Jeg flyver over gennemsnittet i mit arbejde, men ikke voldsomt. Jeg har over gennemsnittet hotelnætter i løbet af et år, men ikke voldsomt mange. Jeg har et par ferieturer med familien hvert år og jeg har de hverdagslige indkøb.

Jeg fandt ud af, at hvis jeg anskaffede mig et kreditkort med tilknytning til EuroBonus, ville jeg optjene bonuspoint på alle indkøb jeg alligevel foretog, med andre ord ingen ekstra omkostninger – bare ekstra bonus.

Kreditkortet jeg fandt ud af var det bedste for mig var et American express ( kun for Norge og Sverige) , hvor man optjener 20 point pr 100 kroner brugt, samt får man en “2for1 EuroBonus”  rejse med Star Alliance når man passerer 100.000,- i brug, denne kan også bruges som halv pris på en bonusrejse for én person (“2for1 EuroBonus rejse er ikke muligt i Danmark, men i Sverige og Norge).

Kortet havde en såkaldt “sign on” bonus på 12.000 EuroBonus point, så det var en god start på optjeningen.

I Danmark tilbydes f.eks mastercard (10 point pr 100,- kroner) med tilknytning til eurobonus. Dette  kort har dog ikke 2for1 tilbudet, men det bør uanset ikke holde en tilbage for at optjene ekstra bonus for sine køb.

Men hvad skal man så bruge alle de bonuspoint man optjener på?

Tidligere er mine bonuspoint blevet brugt på en tur til f.eks København, Barcelona eller andre steder i Europa.

Men på forummet på InsideFlyer var der beskrivelser af bonusture i First Class med selskaber som Thai Airways, British Airways, Lufthansa etc.  Da jeg læste disse var der ingen tvivl, målet blev sat !

Jeg skulle optjene point til en tur i first class*!

Jeg fandt hurtigt ud af at hvis jeg benyttede mig af mit nyerhvervede kreditkort til at betale for alt fra flybilletter til agurker ville pointene hurtig akkumulere sig. Faktisk så meget at halvdelen af de 190.000 point som turen kostet kom fra kreditkortbrug. Ting som blev betalt med kreditkortet foruden flyrejser og holteophold, var blandt andet en garageport, sommerferie for hele familien, samt som nævnt alle de daglige indkøb.

De resterende point er kommer fra ca 50% flyrejser, 50% fra diverse kampanjer på biludleje, hotelophold og lignende, samt en SAS bonus challenge som gav 30.000 dejlige point.

I løbet af 8 måneder blev målet nået og der var skrabet 190.000 point sammen ved hjælp af arbejdsrejser og kreditkort brug.  Og sammen med min “2for1 ticket” var det nu bare at finde ud af hvor turen skulle gå.

Valget faldt på Bangkok med Thai Airways og deres flagskib A380.

Så den 11. januar, mindre end et år efter jeg tilfældigt opdagede InsideFlyer sad jeg nu på første klasse og stod foran en uforglemmelig rejse !

Og det bedste – det kostede mig ikke mere end en rejse på økonomi klasse. Hele turen betalt med bonuspoint, som skal tages for netop det der er – en bonus.

En First Class rejse til Asien med Star Alliance koster 190.000 EuroBonus point per person. I mit tilfælde 190.000 for 2 personer + 8.200,- kroner i skatter og afgifter.

Se følgende billeder fra min tur med Thai Aiways i First Class:

Thais Airways Airbus A380 – en imponerende maskine.

InsideFlyer - Blandet - Bonusjæger 1

 

Der er god plads at boltre sig på, når man flyver First Class.

InsideFlyer - Blandet - Bonusjæger 2

Serveringen ombord fejler heller ikke noget.

Bordet er dækket fint op
Bordet er dækket fint op

 

Der er mulighed for Kaviar servering
Der er mulighed for Kaviar servering

Når du har lavet et check in i lufthavnen i Bangkok, og flyver på First Class, så blev vi kørt i gennem Business Class loungenfor at komme til First Class loungen.

InsideFlyer - Blandet - Bonusjæger 5

 

Når du flyver ud af Bangkok i First Class (eller via), så kan du få 1 times gratis massage i loungens spa afdeling.

InsideFlyer - Blandet - Bonusjæger 6

 

Mens vi ventede i First Class lounge havde vi vores eget “opholdsrum”. Dette var stort og meget privat.

InsideFlyer - Blandet - Bonusjæger 7

 

Hjemturen var ikke helt så eksklusivt, da det var i en ældre Boeing 747. Men det er svært at beklage sig over at man i 10 kilometers højde kunne ligge og sove i en seng med dyne og pude.

This slideshow requires JavaScript.

De 8 måneder er nu snart blevet til 12 måneder, og jeg tænker nu i større grad end tidligere på optimering af bonusoptjening i alt jeg gør i hverdagen. Og selv de daglige indkøb er nu blevet en fornøjelse når jeg ser på min bonuskonto at pointene ruller ind – på vejen mod næste first class rejse.

Artiklen er skrevet af Martin Schlander, som er en af medlemmerne på InsideFlyer.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. isolCBflyer isolCBflyer siger

    Rigtig fin artikel, dejligt med den vinkel. Manner hvor blir man misundelig på den skønne tur.:D

    Men føj hvor blir jeg faktisk forarget over SAS' skatter og afgifts inddrivelse på andre Star Alliance carriers. Jeg er helt med på man flyver første klasse og så kan man selvfølgelig se det som en billig førsteklasses billet. Men havde man nappet economy havde det sikkert været samme mængde skatter og afgifter.
    Det har det i hvert fald været de gange jeg har booket Lufthansa first/biz/eco.
    Og SAS' tuden over, det er de andre som er de dumme preller lidt af når man kan se at eksempelvis United IKKE tager så tårnhøje fuel surcharges – på de selv samme afgange.
    Hvad siger I andre, er det kun mig der er en gammel sur mand med fedterøv hæftet på ryggen?;)

  2. PeterA PeterA siger

    isolCBflyerRigtig fin artikel, dejligt med den vinkel. Manner hvor blir man misundelig på den skønne tur.:D

    Men føj hvor blir jeg faktisk forarget over SAS' skatter og afgifts inddrivelse på andre Star Alliance carriers. Jeg er helt med på man flyver første klasse og så kan man selvfølgelig se det som en billig førsteklasses billet. Men havde man nappet economy havde det sikkert været samme mængde skatter og afgifter.
    Det har det i hvert fald været de gange jeg har booket Lufthansa first/biz/eco.
    Og SAS' tuden over, det er de andre som er de dumme preller lidt af når man kan se at eksempelvis United IKKE tager så tårnhøje fuel surcharges – på de selv samme afgange.
    Hvad siger I andre, er det kun mig der er en gammel sur mand med fedterøv hæftet på ryggen?;)

    Ja, det er påfaldende, at der er forskel i pris på netop fuel surcharge (YQ) alt afhængig af, hvilken Star partner man booker sin award-billet igennem. Enten er det fordi, at United (pga bedre forhandlingsstyrke) er i stand til at indgå en bedre aftale med eksempelvis Lufthansa eller simpelthen blot fordi, at SAS helst foretrækker, at award-billetter flyves hos dem selv, da det er billigere.

  3. isolCBflyer isolCBflyer siger

    PeterASAS helst foretrækker, at award-billetter flyves hos dem selv, da det er billigere

    Der tror jeg du rammer sømmet præcis på hovedet. Men vil de være med i en alliance eller vil de ikke??

  4. alexanderln alexanderln siger

    isolCBflyerDer tror jeg du rammer sømmet præcis på hovedet. Men vil de være med i en alliance eller vil de ikke??

    Det er da bedre end LX og SQ der nærmest ikke er muligt at booke premium-sæder hos..

  5. obs obs siger

    PeterAJa, det er påfaldende, at der er forskel i pris på netop fuel surcharge (YQ) alt afhængig af, hvilken Star partner man booker sin award-billet igennem. Enten er det fordi, at United (pga bedre forhandlingsstyrke) er i stand til at indgå en bedre aftale med eksempelvis Lufthansa eller simpelthen blot fordi, at SAS helst foretrækker, at award-billetter flyves hos dem selv, da det er billigere.

    Ved ikke om det også kan spille ind, men Lufthansa og United er vel tættere knyttet til hinanden i kraft af bl.a. Atlantic ++ alliancen, end de to er knyttet til SAS hver især.

  6. John john christensen siger

    Ok – tak for svar @tbh og @jakobv84 – så er jeg med. Rejser stort set aldrig med UA, så det er vist op ad bakke med at slippe for YQ på Awards. Men måske jeg skal interessere mig lidt mere for Avianca.

  7. isolCBflyer isolCBflyer siger

    Har lige, i anden forbindelse, mailet med SAS' guld mail. De oplyser at der skulle komme 'andre YQ priser' senere på året, som de udtrykker det.
    Desuden kommer der senere på året også mulighed for at bestille Star A bonus billetter online.

    Spændende hvad det kommer til at betyde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *