Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som medlem af EuroBonus i siden starten i 1992 har jeg oplevet mange opture og nedture. I 1992 var internettet endnu ikke alment tilgængeligt, så al kommunikation foregik pr. brev eller telefon. I starten kunne man kun optjene point hos SAS, tre andre flyselskaber, SAS hotellerne og Hertz. Meget er sket på 25 år, hvor pointoptjeningen er gået både op og ned. Jeg har været nede i kælderen og fundet mine gamle pointoversigter frem.
Første del af artiklen kan læses her.
Indtil 1996 havde medlemmernes kommunikation med SAS været telefonisk eller med brev, som jo dengang kunne nå frem den næste dag. I en ”Account Statement” fra juli 1996 skriver SAS EuroBonus:
”De finder EuroBonus på SAS homepage, SAS Travel Navigator på adressen: http://www.sas.se. Siderne indeholder de seneste nyheder, information om EuroBonus specialtilbud, samt hvordan De kan optjene Extrapoint med SAS og partnere. EuroBonus siderne indeholder også en ’Bonus Travel Simulator’, hvor De kan simulere Deres næste bonusrejse og umiddelbart få information om, hvor mange point De skal bruge til en given bonusrejse. Dette er EuroBonus første fase på internettet. I nær fremtid vil De blive præsenteret for flere nye muligheder med EuroBonus på internettet.”
Ja, sådan startede EuroBonus på internettet og der har lige siden været forbedringer at se frem til.
Næste store gennembrud kom, da SAS sammen med Lufthansa, United, Air Canada og Thai i 1997 stiftede Star Alliance, som den første af de tre store internationale alliancer mellem flyselskaber. Det betød, at man nu ikke kun fik Basispoint hos SAS, men også kunne rejse til en lang række destinationer og stadig få Basispoint, svarende til mileage. I dag har Star Alliance 27 medlemmer med mulighed for optjening af point – i det mindste på de dyrere billetter.
Endelig guld
Da jeg i 2000 begyndte at rejse meget arbejdsmæssigt på business blev jeg først kortvarigt sølvmedlem og fik kort tid efter endelig det eftertragtede EuroBonus Guldkort. Nu fik jeg endelig adgang til de eftertragtede lounges. Samtidig fulgte der de følgende år en masse gratis opgraderinger med, når jeg rejse til USA.
Foruden Star Alliance partnerne, så blev det også muligt at optjene Extrapoint hos blandt andet Icelandair, Air Greenland og med Diners.
I 2003 fik man også 25 procent flere Basispoint med Guld og 15 procent med Sølv. Desuden blev det nu muligt, at optjene point med et SAS MasterCard.
SAS EuroBonus vandt desuden på det tidspunkt en række Freddie Awards. For bedste nyhedsbrev, bedste hjemmeside på internettet, bedste guld-program for de mest flittigt rejsende og bedste markedsføring.
Nedturen begynder
Efter den 11. september 2001 begyndte det desværre at gå den anden vej.
Jeg var selv i Atlanta til en konference tirsdag den 11. september og havde en billet hjem med Lufthansa om fredagen. I lufthavnen får jeg at vide at mit fly var aflyst, da man ikke helt var kommet i gang endnu. Jeg fik efterfølgende at vide, at jeg først kunne komme hjem den efterfølgende onsdag, da alle fly var udsolgt.. Det var jeg naturligvis ikke tilfreds med, så jeg mødte op i lufthavnen den næste dag i Lufthansa check-in. Jeg havde kun en Economy billet, men med mit Guldkort i hånden stillede jeg mig op forrest i First køen, ved siden af den fyldte Business kø og endnu mere fyldte Economy kø. Her respekterede de Star Gold, så jeg kom med hjem.
Desværre, så gik det jo også ud over flyselskabernes økonomi og pointoptjeningen blev langsom reduceret i løbet af nullerne. Især for de billigste billetter og hos partnerne. I december2008 fløj jeg med SAS CPH-EVR og fik sølle 1250 point for rejsen – lige nok til to biografbilletter. Til gengæld kunne jeg tjene 500 Extrapoint ved selv at booke en bonusrejse på nettet i 2010.
En medvirkende årsag til flyselskabernes dårlige økonomi er, at de fleste i dag flyver Economy fremfor de dyre pladser længere fremme i flyet. Dette gælder også undertegnede, så i 2009 besluttede jeg at optjene mine miles i Lufthansa Miles & More, da de fleste af mine oversøiske rejser var med Lufthansa gruppen. Så jeg blev Frequent Traveller (sølv medlem) hos Lufthansa efter et par oversøiske flyvninger og fik en masse point og loungeadgang i mange lufthavne. Desværre begyndte Lufthansa også at reducere pointene på de billige billetter. Samtidig havde SAS forhøjet pointindtjeningen på egne flyvninger. Ligeså vigtigt, så havde SAS også åbnet flyruter til Los Angeles og San Fransisco. Derfor er jeg nu atter Guldmedlem af SAS EuroBonus.
Desværre, har jeg ikke været Guldmedlem i 10 sammenhængende år. Så jeg kunne ikke få et livsvarigt Guld medlemskab, da jeg blev 60 ligesom flere af mine jævnaldrende kolleger. Jeg har ellers fløjet 431.220 miles med SAS siden 2003, svarende til 10,76 gange rundt om jorden.
Er der ikke noget med det ikke kræver sammenhængende år som guldmedlem, men blot 10 år.