“Mine damer og herrer” er snart historie i Air Canada

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

“Hello everyone” vil fremover erstatte “Ladies and Gentlemen”, når Air Canada giver meddelelser i flyets højtalere. Dette gøres for at tilgodese personer, der ikke identificere sig selv som mand eller kvinde.

Flere og flere flyselskaber og hoteller bliver mere opmærksomme på, hvordan de tiltaler deres kunder. I nogle måneder, har enkelte booking platforme givet deres kunder 3 muligheder, når de skulle anføre køn: “Male”, “Female” og “Divers”. I følge pressen, så tager det nordamerikanske Air Canada nu et nyt skridt for at få alle passagerer til at føle sig velkommen i lufthavnen og flyet.

Den fransksprogede avis “La Presse”, der har hovedsæde i Montreal har lige skrevet om et internt memo, som Air Canada har sendt ud til alle ansatte i flyselskabet. Fremover skal selskabets medarbejdere byde velkommen i flyet med “Hello everyone”, “Good morning everyone” eller tilsvarende. Dette gælder også, når man i gaten skal annoncere boarding eller give andre meddelelser. Tidligere er passagerer blevet tiltalt med “Ladies and Gentlemen”.

Air Canadas talsmand har kommenteret ændringen med: Vi ønsker at skabe en inkluderende atmosfære, der omfatter alle vore passagerer, inklusive dem, der i passet har angiver deres køn til “X” – eller identificerer sig med køn X. Ædringen vil blive skrevet ind i vores procedurer og manual for, hvordan vi skal give meddelelser i flyet. Dette er et resultat af vores beslutning om at respektere passagerernes kønsidentitet, mangfoldighed og få alle til at føle sig velkomne. Vi arbejder nu på at gennemføre ændringen i vore manualer og vil annoncere, når dette tiltage bliver gennemført.

Air Canadas personale. (c) Air Canada

Dette er et meget spændende tiltag, som i sidste ende kan vise sig at blive et godt initiativ for Air Canada. Den nye tiltale af passagererne vil resultere i, at ingen på nogen måde kan føle sig udstødte. Men det er også indlysende, at det er god PR for flyselskabet. Jeg er spændt på at se, om andre flyselskaber følger efter.

Fotos: (c) Air Canada

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Steffen og bragt på vores tyske søsterside

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *