Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Martin fra vores søsterside Insideflyer.no prøvede for nyligt Swiss Business Class mellem Zürich og Oslo. Her kan du læse hans anmeldelse af turen.
For en flyentusiast er der ikke meget, der overgår at flyve på en helt ny flytype. Som en person der flyver relativt ofte, er der mange af de mest almindelige flytyper som er krydset af på listen, men Airbus A220, tidligere kendt som Bombardier CSeries, havde jeg altså til gode at flyve med. For dem, der ikke kender så meget til fly og luftfartstyper, er Airbus A220 et to motors fly, der oprindeligt blev designet og bygget af canadiske Bombardier til at konkurrere mod de mindste modeller af Boeing 373 og Airbus A320 familien. SWISS var det første flyselskab der brugte Airbus A220. Udviklingen af CSeries var præget af både forsinkelse og omkostningsoverskridelser. Airbus sluttede sig derfor til teamet i 2017 og har siden juli 2018 været den største aktionær i CSeries Aircraft Limited Partnership, som i dag bygger fly som f.eks. Airbus A220.
Boarding
Jeg havde fornøjelsen af at være en af de første om bord, da boarding startede. Prioritetsboarding er nemlig givet til dem der flyver business class eller har en status hos flyselskabet (eller deres alliance). Vi er ikke mange til prioritetsboardingen i dag.
Kabine og sæde
Kabinen i SWISS Airbus A220 fremstår som lys og moderne. Airbus A220 er en helt ny type fly, og den vi sidder i, er ikke engang fyldt 1 år. Sæderne er behagelige at sidde i og afstanden mellem sæderne er meget fint for et regionalt smalt fly. Knytnævetesten klares med gode resultater.
Der er en lille skærm i loftet over hver række af pladser, der viser kort og andre relevante oplysninger om flyvningen. Som med de fleste andre europæiske flyselskaber er sæderne de samme i Business Class som på Economy. Flyet har en 2-3 sæders konfiguration. Dermed giver det et frit sæde til højre og et midtersæde frit til venstre.
Mad, drikkevarer og service
Da det er tidligt om morgenen og jeg har mange timers interkontinentale Business Class og lounge ophold bag mig, vil jeg ikke gå i dybden med drikkevarer. Jeg kan dog stadig få en simpel morgenmad i mig. Morgenmad består af ost, lufttørret skinke, frugt, syltetøj og koldt havregryn. Maden smager godt og præsenteres fint, selvom det serveres på en bakke. Jeg bliver ikke tilbudt en påfyldning af brød, syltetøj og drikkevarer under turen.
Jeg tør godt sige, at kvaliteten af både mad og service er hakket over det, jeg tidligere har oplevet på Lufthansa European Business Class.
Konklusion
Det er svært at være helt oppe og kører omkring en europæisk Business Class flyvning, men med en ny flytype til min liste, gode pladser, fin siddeafstand og god service, er dette måske det nærmeste vi kommer.
Airbus A220 imponere med god komfort og lav støj og derudover levere SWISS god service som normalt. På trods af, at dette ikke er i nærheden af regionale Business Class flyvninger i Asien med f.eks. Singapore Airlines eller Garuda Indonesia, flyver jeg gerne med SWISS og Airbus A220 igen på et andet tidspunkt.
Alle billeder er taget af Martin fra Insideflyer.no
mdk siger
Arrrght Henrik & co. Jeg kan godt lide at læse jeres anmeldelser osv. men i må altså godt lige læse hvad i skriver, inden i publicerer. Læs f.eks. lige det her højt, og fortæl mig det ikke er gået liiiidt for hurtigt..
“Der er en lille skærm i loftet over hver række af pladser, der viser kort og andre relevante oplysninger om flyvningen. Som med de fleste andre europæiske flyselskaber er sæderne de samme i Business Class som på Economy. Da A220 har en 2-3 sæders konfiguration, garanterer den garanteret gratis sæde på højre side af kabinen og et sæde med to sæder til dig selv til venstre. Flyet har en 2-3 sæders konfiguration.”
Henrik Olsen siger
Det gik lidt for hurtigt må vi indrømme 🙁
Tango Alpha siger
De er fint, I har den slags artikler/anmeldelser – jeg har selv flytypen til gode.
Men netop i et forum som dette, kunne forfatteren jo godt fortælle, hvilken variant det er – -200 eller -300. (Så vidt jeg ved har Swiss kun -300). I øvrigt er flyet vel til evig tid teknisk set en CSeries og ikke en Airbus?
Lidt ærgerligt at der bruges tid på morgenmaden, når mere fly-relevante oplysninger som f.eks. udsyn – har hørt vinduerne er ret store – mangler. Og hvad med antal toiletter og størrelsen af dem?
Og hvis en voksen lige ville sørge for, at verberne er bøjet rigtigt, ville det være dejligt.