Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Luftfartselskaberne i Mellemøster er under økonomisk pres. En af følgerne kan være et samarbejde mellem FlyDubai og Emirates for af spare på omkostningerne.
Et muligt samarbejde mellem FlyDubai og Emirates giver også mening, eftersom begge selskaber er ejet af staten. Der er også en teori at Emirates og Etihad i den nærmeste fremtide vil starte operationer fra Dubai World Central Airport.
Samarbejde mellem FlyDubai og Emirates
Aviation Voice bringer følgende udtalelse fra Tim Clark, President af Emirates:
“We are minded to accelerate a greater joining of the hip, of what we do, there’s a lot of work going on there to extract value for the shareholder. We could do things better together than apart.”
Emirates har en flåde med udelukkende wide-body fly, bestående af Boeing 777 og Airbus 380 fly. Selskabet har ingen mindre fly. Det har en fordel i antallet af sæder der kan fyldes på hver flyvningen, men stiller også begrænsninger til hvilke lufthavne selskabet kan flyve til. Ikke alle lufthavne har faciliteter til en Boeing 777. Det er heller ikke muligt at fylde en hel B777 til alle destinationer, og det betyder at man skal flyve med tomme sæder.
FlyDubai derimod har over 50 Boeing 737 i flåden og yderlige 85 i bestilling. FlyDubai kan derfor nå mange lufthavne som Emirates ikke kan flyve til. Derudover er FlyDubai en low-cost carrier, mens Emirates praler med at være full-service. Det er derfor muligt at FlyDubai går op i Emirates for at betjene de mindre lufthavne. Fjerne destinationer vil stadig blive betjent af Emirates.
I øjeblikket har selskaberne en internline aftale og har codeshare aftaler i adskillige markeder. Du kan for eksempel flyve fra Los Angeles til Kathmandu. Den første strækning til Dubai vil blive udført af Emirates. Den sidste flyvning er med FlyDubai eftersom Emirates ikke flyver til Kathmandu.
Et andet eksempel er Singapore Airlines og SilkAir. Begge selskaber har den samme ejer, men betjener forskellige markeder. Singapore Airlines har kun store fly, mens SilkAir kun har små. Det er muligt at selskaberne fra Mellemøsten vil følge den samme model, og på den måde spare penge og samtidig betjene flere markeder.
Denne artikel er oprindeligt skrevet af Killian fra vores søsterside Insideflyer.nl
Skriv et svar