Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
München Lufthavn og Lufthansa ønsker at intensivere og fortsætte deres strategiske samarbejde om en bæredygtig videreudvikling af Münchens lufttrafik.
I et Letter of Intension (LoI), der blev underskrevet i slutningen af 2019, har begge selskaber tilkendegivet hensigten om at udvide satellitbygningen, der er forbundet til terminal 2. Udvidelsen af satellitbygningen vil også være baseret på selskabernes fælles klima- og miljømål.
De planlagte investeringer skal udvide passagerkapaciteten i Terminal 2 med op til ti millioner passagerer om året. Denne udvidelse er velkommen, da den nuværende kapacitet stort set er fuldt udnyttet.
Hele lufthavnen har målet om at være CO2-neutral inden 2030. Dertil kommer at Lufthansa i de kommende år vil fortsætte med at investere i en moderne flåde i München. Det vil eksempelvis være de mere brændstofeffektive Airbus A350-900. Sammenlignet med forgængeren, vi disse giver 25 procent mindre CO2 og halvere støjen. Lufthansa driver allerede koncernens mest bæredygtige langdistance flåde fra München, hvor Lufthansa allerede har 15 Airbus A350s.
Som en del af den foreløbige planlægning af udvidelsesprojektet vil München Lufthavn og Lufthansa specificere deres krav til den nye tilbygning. Detaljerne om deres fremtidige samarbejde aftales derefter i en aftale (Memorandum of Understanding).
Samarbejdet mellem Münchens Lufthavn og Lufthansa om den videre udvikling af trafikken i knydepunktet begyndte i 1990’erne. Med den fælles konstruktion og drift af Terminal 2, som åbnede i 2003, lancerede begge virksomheder en samarbejdsmodel, der er unik i Europa. Satellitbygningen, der begyndte driften i april 2016, markerede den første udvidelsesfase for dette ekstremt succesrige joint venture.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig offentliggjort på vores tyske søsterside.
Skriv et svar