Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
NASA har taget et vigtigt skridt imod at genindføre overlydsfly til passagertrafik. Tirsdag underskrev NASA en kontrakt omfattende design, bygning og test af et overlydsfly, som vil reducere overlydsbraget, når lydmuren passeres, til lyden af en bildør, der smækker.
En af grundende, til at overlydsfly aldrig slog igennem til civile flyvninger, er overlydsbraget, som, opstår, når flyet går igennem lydmuren. Derfor er det ikke tilladt at flyve hurtigere end lydens hastighed over land i USA. Det vil det nye NASA projekt råde bod på, ved at anvende en ny teknologi.
Med QueSST-design (Quiet Supersonic Transport) vil lydbraget på jorden blive reduceret til lyden af en smækkende bildør.
NASA har netop underskrevet en kontrakt med Lockheed i Californien om at designe og bygge et Low-Boom fly kaldet X-plane. Kontrakten har en værdi på 247,5 millioner USD og løber indtil udgangen af 2021. X-plane vil flyve i en højde på 55.000 feet (16 kilometer) og vil generere et støjniveau på 75 deciBell på jorden.
Når NASA har accepteret flyet fra Lockheed i slutningen af 2021, vil de udføre yderligere testflyvninger for at verificere at den stille overlydsteknologi fungerer som planlagt, at flyegenskaberne er robuste og det er sikkert at flyve.
Fra midten af 2022 til NASA flyve med X-plane over en række udvalgte byer i USA og indsamle data om, hvordan indbyggerne reagerer på flyvningerne. Dataene vil blive sendt til regulatorer i USA og udlandet, som vil overveje nye regler for overlydsflyvninger over land. Det vil på sigt åbne muligheder for nye kommercielle passager og fragtflyvninger over land med overlydshastigheder.
Foto og video: NASA / Lockheed Martin
Skriv et svar