Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Den Norske regering er klar med en garantiordning på 6 mia. norske kroner til flyselskaber
Den norske regering står nu klar til at spænde et sikkerhedsnet ud under Norwegian og andre flyselskaber i Norge. Især for pressede Norwegian, som indtil nu ikke havde fået stillet nogle statsgarantier, er denne pakke utroligt vigtigt. Norwegian har nemlig tidligere meldt ud at de manglede likviditet for at kunne fortsætte.
3 mia. til Norwegian
Ud af de 6 mia. norske kroner, går de 3 mia. til Norwegian som lån og kreditter hos staten.
Vi synes det er meget positivt, at norske myndigheder nu kommer med en tiltagspakke for luftfarten, som over hele verden er hårdt ramt af coronakrisen. Vi har været tydelige om, at vi har brug for likviditet, og vi er taknemmelige for, at det er det, vi nu får tilbud om. Dette er afgørende for at kunne sikre luftfarten, kritisk infrastruktur og titusindvis af arbejdspladser.
koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.
Af de resterende 3 mia. norske kroner, går halvdelen til SAS og den anden halvdel til andre flyselskaber i Norge. Norwegian forbereder sig for nuværende på at tage imod tiltagspakken:
Nu må vi bruge lidt tid på at sætte os ind i betingelserne, men vi kan garantere, at vi vil gøre alt i vores magt for at indfri kravene.
koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.
Hovedbillede: Norwegian
For det første er der kun tale om garantier. Ingen af de 3 regeringer sender derfor nogle penge til fly selskaberne. De garanter bare for de lån som selskaberne måtte optage hvis det bliver nødvendigt.
For det andet går I meget behændigt uden om kravene i pakken fra den Norske regering. Hvis man ikke opfylder kravene kan man ikke få adgang til garantierne.
– Flyselskaberne skal have en egenkapital på mindst 8%. Det har norwegian ikke idag.
– 10% af lånene skal garanteres af andre end staten
– Specifikt for Norwegian skal det have eftergivet 1,2 Mia af deres kreditor.
Det bliver med andre ord MEGET svært for norwegian at få adgang til garantierne, mens SAS og Widerøe pt. opfylder alle kravene og vil næppe have de store problemer med at få andre til at garanter de 10%