Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Norwegian præsenterede torsdag et resultat før skat på 1,6 milliarder norske kroner (NOK) for tredje kvartal.
Omkostningerne reduceres, selv med en kapacitetsvækst på 33 procent. I tråd med selskabets strategi vil væksten aftage i fremtiden, sådan at omkostningerne reduceres yderligere.
Nettoresultatet i årets tredje kvartal var på NOK 1,3 milliarder, en forbedring på 18 procent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Selskabets enhedsomkostninger eksklusiv brændstof er reduceret med 10 procent, mens omsætningen steg med 33 procent til NOK 13,4 milliarder. I alt fløj næsten 11 millioner passagerer med Norwegian i tredje kvartal – en stigning på 11 procent. Belægningsgraden i tredje kvartal holdt sig på et højt niveau – 90,5 procent i år mod 91,7 sidste år.
Norwegian har foretaget betydelige investeringer i de senere år med etablering af baser internationalt og i nye markeder, rekruttering af flere tusind medarbejdere, hovedsageligt piloter og kabinepersonale, og lancering af mange nye ruter og frekvensstigninger på allerede etablerede ruter. Det stærke international fodaftryk har blandt andet bidraget til, at USA nu er det største enkeltmarked efter Norge, målt på totalindtægter.
Koncernchef i Norwegian, Bjørn Kjos fortæller:
Det er glædeligt at fremlægge et godt resultat med reducerede enhedsomkostninger på trods af stærk vækst, ikke mindst internationalt. For fremtiden vil væksten aftage, og vi kommer til at se resultaterne af de store investeringer, vi har foretaget, hvilket vil komme kunder, ansatte og aktionærer til gode. Der er dog ingen tvivl om, at hård konkurrence, høje oliepriser og en stærk dollarkurs vil påvirke hele vores branche i tiden fremover, hvilket gør det endnu vigtigere med yderligere effektivisering af driften og omkostningsreduktioner.
En ny flyflåde reducerer miljøbelastning og omkostninger
Norwegian har en af verdens yngste og mest moderne flyflåder med en gennemsnitsalder på 3,7 år. Takket være den unge flåde har selskabet reduceret CO2-udledningen per passager med 30 procent siden 2008 og er for nylig blevet udnævnt til det mest miljøvenlige flyselskab på transatlantiske ruter af International Council on Clean Transportation (ICCT), der er et uafhængigt, internationalt miljøinstitut.
Kjos fortsætter:
Rapporten fra ICCT fandt, at Norwegian er det mest brændstofeffektive flyselskab på de transatlantiske ruter. Det viser, at vores investering i markedets nyeste fly er det vigtigste miljøtiltag i luftfart. Nye fly er en win-win for miljøet, passagerernes komfort ombord, billetpriserne og bidrager til lavere omkostninger for Norwegian.
I løbet af dette kvartal har Norwegian modtaget en fabriksny Boeing 787-9 Dreamliner og fire nye Boeing 737 MAX-fly. I løbet af hele året modtager Norwegian 11 Boeing 787-9 Dreamlinere, 12 Boeing 737 MAX 8 og har allerede modtaget selskabets to sidste Boeing 737-800.
Skriv et svar